vrijdag 26 december 2014

Dakframe voor vervoer Quest.

Zo staat hij er vast op.
Na berichtgeving van tante Lies over zijn dakframe kreeg ik het verzoek van Tom Hospes om er eentje voor hem te maken, Hij wil van de aanhanger af, is een sta in de weg voor die 5 keer in het jaar dat hij hem gebruikt en zonder aanhanger kun je harder rijden. Zelf wil ik er ook eentje.
Hij moet sterk zijn, en ik moet hem alleen op het dak kunnen zetten. Ook de Quest moet door 1 persoon op het dak gereden kunnen worden. Oke, dat betekend een beetje denken en materiaal bestellen, Tom zal zelf voor de dakdragers zorgen.



Hierlangs omhoog.
Als hij de dakdragers heeft stuurt hij een foto en een tekening van de maten van de sleuf die in de dakdrager zit, zodat ik een passende moer kan maken die hierin past.
Hierdoor zijn er geen draadeinden of grote bouten nodig om het frame te monteren. Het ziet er ook fraai uit, het zit vast en eigenlijk zie je niet hoe het vast zit.

Om de Quest op het frame te krijgen, maken me gebruik van  oprij goten, die bestaan uit 2 delen, zodat je na het plaatsen van de Quest, de goten mee kunt nemen in de auto. Als je met zijn tweeën bent is het gebruik van deze oprij goten niet nodig. elke goot is 1,5 mtr lang.

Als Tom in Lattrop is zijn we wat tijd kwijt met het bepalen waar alles moet komen te zitten, maar al snel zit het frame vast op de dakdragers, en je kunt er flink aan trekken,er gebeurt niks. Vast als een huis, daarna de goten eraan en kijken of we de Quest makkelijk kunnen oprijden en plaatsen.
Het bevestigmateriaal wat ik gebruikt heb, doet niet wat ik er van verwacht heb, nl. het blijft niet heel.


Mooi, muurvast, Quest vastzetten met 2 bandjes.
Ter plekke bedenken we iets wat wel heel blijft, en even later weet ik hoe ik het definitief wil hebben. een soort snelsluiting met borging van 1 bout met moer.
Hierdoor kunnen de oprij goten verlengd worden met een derde set waardoor de hoeken niet zo groot zijn en het makkelijker opzetten en opduwen is.

Door de snelsluiting ben je niet veel tijd kwijt met het aankoppelen en opbergen van de goten als je ze nodig bent.
En ben je met zijn tweeën dan heb je ze niet nodig, til je zo de Quest op het dak.
Al met al zijn we erg tevreden na een proefrit, het waait nog aardig, maar de Quest blijft net zo mooi staan op het frame, geen krimp.

Afhankelijk van de set oprij goten bestaat de set nu uit 6 stuks U profiel met 6 bouten/moeren  en 2 pennetjes, dakdragers niet meegerekend. Heb je hem niet nodig, dan past het in een heel klein hoekje.

Zal nu eerst die van mezelf klaar maken voor gebruik.
Heb je belangstelling voor ook zo'n set, neem contact op, en we regelen het.


Actieweken Rotor.
Uiteraard loopt de actie voor de Rotor ovale tandwielen ook nog door, tot 16 januari kun je gebruik maken van het aanbod, montagekosten zijn 50% goedkoper zolang de actie loopt.

P. s. morgen Boekelo en zondag Oliebollen, zo komen we wel weer aan de kilometers.
Saluut.

4 opmerkingen:

  1. Of je koopt een auto waarin de Quest gewoon past. #ChryslerVoyager (Schrijf je dat zo? Ik heb namelijk niet echt wat met auto's.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Peter,
    Dit lijkt me bij wind behoorlijk link. Tijdens het oprijden op de goten is de Quest helemaal niet gezekerd. Je moet ook het hele gewicht van de fiets omhoog duwen. Tenslotte heb je tijdens het rijden twee lange goten in de auto.

    Waarom niet mijn dakframe gekopieerd? De Quest is tijdens het plaatsen op het dak gezekerd, je tilt maar de helft van het gewicht en je hebt geen onderdelen als goten e.d. tijdens het rijden in de auto.
    De uitleg staat hier:
    http://wimschermer.blogspot.nl/2012/06/prototype-dakframe-klaar.html
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wim, Leuk dat je reageert, zoals je weet heeft elk voordeel ook een nadeel. Ik ben uitgegaan van het principe om met weinig werk toch een werkbaar geheel te maken, gewicht van de fiets is maar 30 kg en je hoeft alleen maar te duwen, dus zo zwaar is het niet, om hem omhoog te duwen, je hebt de fiets zelf vast, dus eraf vallen dat valt wel mee met de goten die 40 mm hoog zijn, je hebt zelf de controle. de goten zijn deelbaar dus langer als 1,50 mtr zijn ze niet in de auto. En het grote voordeel, als je het niet nodig bent, is het met elkaar een heel klein pakketje in je berging, de goten passen in elkaar dus je hebt 3 stukken van 1,75 max lengte, 6 bouten en 2 pennetje, en die kan iedereen kwijt in zijn berging, en doordat ik geen lasser of zo nodig ben, is de oplossing denk ik betaalbaar voor een heleboel mensen. Uiteraard is jou oplossing/werkwijze ook heel werkbaar, maar je bent in je berging wel meer ruimte kwijt, wat niet iedereen heeft, en je moet 2 complete frame's maken. Maar zoveel mensen zoveel smaken. Zie je morgen. Kunnen we het er nog eens over hebben.

      Verwijderen
  3. Leuke blog zeg. Leuke informatie waar je echt wat aan hebt. Zeker de moeite waard om te lezen mensen!

    BeantwoordenVerwijderen