donderdag 9 november 2017

Fraude of niet, dus wel.

Lijkt aardig officieel.
Af en toe zet ik een advertentie van spullen op Ligfiets.net.
Afgelopen week kreeg ik een mailtje (vanuit het buitenland) of de tweewieler van mijn vrouw nog te koop was, en of ik wat foto's wou opsturen met de vraagprijs.

Zo gevraagd zo gedaan. Ik kreeg een mailtje terug dat de vraagprijs oke was en dat ze een cheque zouden sturen, en ze vroegen om ons bankrekening en adres.

Mmmmmmmm, dacht ik, apart maar afgeven bankrekening en adres hoeft geen problemen te geven.
Hierna lag er ineens een cheque (uit Parijs) in de brievenbus met een bedrag wat ver het aanschafbedrag overschreed.

Dit gaf zwaar te denken, ook ondanks het feit dat niet op mijn verzoek in gegaan werd om het afgesproken bedrag gewoon op mijn rekening te storten.

Controle bij de bank en internet leerde al snel dat hier een behoorlijk luchtje aan hing, en dat ze het bedrag wat overbleef na aftrek van kosten en aanschaf, waarschijnlijk contact wilden incasseren.
Daarnaast loop je het risico dat na controle van de bank de cheque niet gedekt is en dat de bank het geld terug haalt. Dan heb je het verschil in contacten terug gegeven en de storting wordt terug gedraaid.

Nou dat gaan we dus mooi niet doen. Dus heb je iets te koop staan, en krijg je zoiets in de mail. Vertrouw het niet en ga er niet mee in zee. Waarschijnlijk is het een gevalletje van witwassen.
Het wordt ook wel scam genoemd.
Cheque komt vaak van de HSBC Bank, weet niet of die er iets aan kan doen.

Saluut.

7 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je gelijk hebt. https://banque.ooreka.fr/qr/voir/149600/cheque-de-banque-non-endossable + google translate doen wonderen
    Laat diegene maar lekker zijn cheque weer komen afhalen.
    Je zou er mee naar je bank kunnen gaan. Als zij hem al acepterren is dat inderdaad onder regulier voorbehoud. Maar na een paar weken zou je bank het bedrag weer terugboeken als zeer waarschijnlijk blijkt dat de cheque niet gedekt is.
    Bij mijn eerste werkgever had ik te maken met een aantal exportklanten die per cheque betaalden. En dat was toch elke keer een leuk avontuurtje om met zon klein papiertje de bank in te stappen. Verschil met jou: het waren voor ons vaste, gebruikelijke klanten.
    Dus niet afgesproken, geen zekerheid. Niet accepteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelijk heb je Peter. Ik denk zelfs dat het beter is helemaal geen zaken te doen met wazige zaken als cheques. Iedereen kan inmiddels gewoon digitaal direct op jouw bankrekening een (correct) bedrag zetten wat bovenstaande nadelen en risico's allemaal niet heeft.

    Overigens zou ik het ook bezwaarlijk vinden als ze die cheque komen halen. Als je opsporing verzocht weleens kijkt kun je behoorlijke problemen krijgen met criminelen die zelden alleen, ongewapend of met goede bedoelingen komen. Als ze contact opnemen vraag je maar gewoon waar ie heen moet...grote kans dat je niks meer hoort :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ze gevraagd om het adres te geven voor het terug sturen, geen reactie.

      Verwijderen
  3. zo kansloos!ik hbe in mn velotijd meerdere velo's verkocht waaronder naar Duitsland, ene werkdag was het overgemaakt en de volgende werkdag stond het op de rekening... zal echt niet accepteren nee

    BeantwoordenVerwijderen
  4. cheque is naar alle waarschijnlijkheid gejaat...
    in Frankrijk bestaat geen stad of dorp met de naam Rennequin, zoals aangegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmm, wat zou het juiste cheque-nummer zijn?
    9351810 of 9351819?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad kreeg ook al zo'n wazige email .. ik ga er ook maar niet op in ...

    BeantwoordenVerwijderen