donderdag 1 oktober 2015

Oliebollentocht 2015, een Ovaal Rondje.


De oliebollentocht 2015 zal verreden worden vanuit Lattropia.

De 4de kerstdag 28 dec. zal de tocht starten in
gasterij "De Smid" in Lattrop, en ons voeren door de omliggende plaatsen in Twente en de Duitse grensstreek aan Duitse zijde.
Tijden zullen als vanouds hetzelfde zijn, start 11 uur, pauze tussen 1 en 2 uur, en oliebollen om 4 uur, en daarmee is ook gelijk de traditie afgewerkt.

Voorgaande jaren was er altijd een voor en achterrijder per groep, zodat de boel een beetje bij elkaar bleef, wat in sommige gevallen handig is, en in sommige gevallen een nadeel. De praktijk heeft geleerd dat door de steeds grotere aantallen deelnemers dit steeds lastiger te organiseren is.

Dus heb ik het voorstel gedaan aan het bestuur van de vereniging om:
A. Het te organiseren met een klein aantal vrijwilligers, wie wil helpen mag dat aangeven.
B. Via internet iedereen een x-aantal track's aan te bieden voor deze dag.
C. Eén vaste locatie voor de pauze, zodat je elkaar meerdere keren per dag ziet.
D. Een tel. nr. voor de echte pech gevallen.
Men vond dit een vernieuwende aanpak, die iedereen de kans geeft om op zijn eigen wijze, of samen, een leuk stukje te fietsen,

Tegenwoordig zijn er veel mensen die toegang hebben tot een gps, en iedereen die een velomobiel rijdt weet wat hij moet doen als zijn band lek is.
Je kan van te voren bepalen welke track je gaat rijden en met wie. Er zal voor iedereen wat zijn, van een korte vlakke route, tot een lange route, met hoogtemeters. Daarnaast kun je zelfstandig van route wisselen als de omstandigheden erg winters zijn,

De pauze zal in Duitsland zijn, en de omgeving hier heeft veel variatie in zich, tot max, bijna 100 mtr boven NAP. Via de agenda op Ligfiets.net kunnen de inschrijvingen gedaan worden, of het allemaal lukt voor het bekende bedrag is nog ff afwachten, dat weet ik half oktober.
Na betaling van inschrijfgeld is de inschrijving definitief, volg de agenda, dan kan er ingeschreven worden als die info bekend is.

Zo nu eerst 2 weken op vakantie in Zuid Afrika. :-))
Saluut.

17 opmerkingen:

  1. Staat in mijn agenda. Ik kijk er al naar uit, mooie omgeving daar...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer Peter,
    we zijn niet allemaal ambtenaar of leraar, ik moet die week dus gewoon werken.
    Voor mij geen OBT2015 :-(

    Prettige vakantie in Zuid Afrika!
    Groetjes, Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer Erwin, maar dat heb je met planning, het past niet altijd, bij iedereen. Ga lekker niet fietsen in Z. Afrika:-))

      Verwijderen
  3. Ik heb hem in de agenda gezet echter hoop ik dat de gezondheid mee gaat werken.
    prettige vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "Na betaling van inschrijfgeld is de inschrijving definitief." Oh. Nou, dan wacht ik tot het laatste moment met inschrijven, in verband met weer en gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is prima, zo doe ik het ook altijd:-)), maar hou de sluitingsdatum wel in de gaten! Want het is handig om voor Kerst nog definitieve aantallen door te kunnen geven aan de levanciers.

      Verwijderen
  5. Dat is nu net het kritieke punt Belle.
    De ervaring leert helaas dat men wat lui is met inschrijven. Ook bij andere evenementen.
    In geval van de Oliebollentocht is het grote deelnemers aantal wat de organisatie parten kan spelen. Peter heeft wel overlegd met de NVHPV maar feitelijk is elke Oliebollentocht een particulier initiatief. Dus ook financieel gedragen.
    Ik weet daar iets van omdat ik de OBT 2007 mocht organiseren in Putten.
    Er komt meer bij kijken dan met zijn allen een rondje fietsen in min of meer typisch velomobiel omstandigheden 's winters. Dat is het oorspronkelijke idee achter deze tocht. De soms 'barre' omstandigheden is slechts sfeerverhogende bijzaak. ;-)
    Elkaar ook in de relatief ligfiets stille winter eens ontmoeten lag ten grondslag aan de eerste 'Allewedertochten' zoals de OBT begonnen is.

    De deelnemersaantallen lopen behoorlijk op en daarmee ook de organisatorische perikelen (aantal en prijsafspraken) vooraf vastleggen met de horeca.
    Bedenk dat met 100-150 deelnemers je als organisator al snel voor meer dan 1500 euro privé garant staat.
    Met het risico van afzeggers, wegblijvers en helaas ook wanbetalers, vind ik het niet meer dan logisch dat Peter VOORAF laat betalen. Om zijn eigen risico beperkt te houden en goede afspraken (lees massa korting) kan bedingen met de horeca. Soms gaat een gelegenheid speciaal voor ons open met die aantallen. Je kan ook niet met 150 man zo maar een Cafe 'overvallen'. Dan loop je de kans dat er niet genoeg Appeltaart en bediening is......

    Of je na inschrijven wel of niet beslist te komen...dat is dan nu jou risico. Geld weg.
    (Tenzij je misschien een echt goede rede van verhindering het zoals ernstige ziekte en tijdig afgemeld bij Peter)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vorig jaar al betaald voor de oliebollentocht zonder 'm te kunnen rijden in verband met voedselvergiftiging. Met zulke aantallen deelnemers kan je er rekening mee houden dat een aantal zal moeten afzeggen wegens blessure/ziekte. Als je je tot vijf dagen van tevoren zou kunnen afmelden lijkt me dat ruim op tijd om door te kunnen geven aan de horeca en de oliebollen zijn dan ook nog niet gebakken.

      Verwijderen
  6. ....overigens zie ik het wel zitten naar Lattrop af te reizen in deze organisatievorm. Eigen kleine overzichtelijke en verkeersveilige groepjes vormen ben ik wel voor. Die grote (maar wel imposant mooie) sliert velomobielen door het landschap hoeft voor mij niet meer. Daar voel ik me niet meer happy bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ook erg benieuwd hoe deze manier gaat bevallen. Hoop echt dat iedereen dit te harte neemt en zich bewust is van eigen verantwoordelijkheid. Dat ik niet om 11 uur 20 man om me heen heb staan die niet weten dat ze moeten:-)).

      Verwijderen
  7. @Corn Dolly, mijn ervaringen met de oliebollentocht in 2009 zijn anders. Daar had ik wel een bedrag per deelnemer afgesproken (de manier om de kostenberekening eenvoudig en het risico laag te houden), maar ook een minimaal aantal deelnemers (de manier om de vereniging waar we zaten wat zekerheid te geven) door de plotselinge sneeuwval. Waar jij je niet maar anderen zich wel door hebben laten tegenhouden. Zakte het deelnemers aantal onder het minumum.

    Als ik wat meer op Max Bialystock had geleken had ik daar een aardige WINST aan kunnen overhouden. Vanuit vier kanten werd me toen namelijk aangeboden om het verschil bij te passen.

    Met andere woorden: Het particuliere risico valt erg mee. In 2013 heb ik de oliebollentocht onder auspiciën van de NVHPV. Dat betekend inderdaad dat je van te voren moet laten weten wat je doet en voor welke kosten, maar als je dat redelijk doen (en dat zou je ook doen als het onder eigen verantwoording is) wordt met alles wat je wilt accoord gegaan.

    Met andere woorden, op die dag zelf loop je inderdaad met een paar duizend euro rond, maar een persoonlijk risico hoeft dat niet te zijn.

    Maar goed, het belangrijkste is dat er dit jaar weer een oliebollentocht georganiseerd wordt. Iedere organisator doet dat om de manier die hem of haar het beste lijkt. Ik wens Peter veel succes met deze manier van organiseren en natuurlijk zal ik er (Deo Volente, Insha'Allah, etc.) ook weer bij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Peter,

    Heel leuk dat je het gaat organiseren! Ik heb er zin in en heb vrij gevraagd (hopelijk krijg ik het, is altijd een lastige week, iedereen wil vrij). Ik verwacht trouwens dat jij niet meerijdt maar ons bij de oliebollen verblijdt (en dit hoop ik echt) met een stand waarin je ons 'ovale bladen' en 'dakdragers' toont.

    Alvast bedankt voor de organisatie.

    Groeten en succes met de voorbereidingen.

    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf meerijden, tja dat zal lastig worden, ook ivm de pechwagen die rondrijdt met dakdrager uiteraard:-)), Maar het is wel de bedoeling om mijn "Velomobiel Service Twente" activiteiten een beetje te promoten.

      Verwijderen
  9. Top! Als mn werk het toelaat zal ik zeker richting Latrop komen. Eens zien of de oliebollen daar een beetje te eten zijn ;)

    Succes met de voorbereidingen.

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen