zaterdag 12 mei 2012

En, hoe gaat het nu? En Risse demper.

Tja, hoe gaat het nu, bijna 2 weken na de ongelukkig botsing in Oldenzaal.
De Quest is afgelopen weekend zover hersteld dat ik weer gewoon kan fietsen, de grootste scheuren in body en de linkerwielkast zijn geplakt en de klank is weer terug in de body, hij klonk wat dof met die scheuren, ook nieuwe voorwielen zijn erin gezet, na controle van de sporing bleek dat daar geen problemen mee zijn.  Afgelopen week wel naar het werk gefietst maar niet meer dan dat, vandaag stond een 300km rit gepland maar daar heb ik maar vanaf gezien, beter ff niet. De ribben doen me nog aardig zeer en beperken me nog bij een hoop dingen, gelukkig heb ik een kantoorbaan, want met een fysieke baan, nou dan zat ik zeker nog in de ziektewet.
Het ademen gaat daar in tegen zonder pijn, dus dat is mooi, maar bepaalde bewegingen willen nog echt niet. Slapen gaat goed, zolang ik maar op mijn rug lig en niet draai.   :-)) wordt dan anders :-((.

Afgelopen maandag heeft Wim Schermer een Risse demper gestuurd met het verzoek om hem uit te proberen.
We kennen mekaar al, ik denk 8 jaar of zo, begonnen met het fietsen naar Giessen.
Wim heeft de Genesis demper gestuurd, dit is de eenvoudige van de 2 die hij in de handel heeft. Wim wil graag dat ik hem uitprobeer vanwege de snelheidsdrempels die hier aanwezig zijn,  vanaf mijn werk naar huis, moet ik met de standaard demper terug naar 50 km om verantwoord deze drempels te nemen. Door de snelheid die ik daar heb gooit de Quest de kont aardig hoog op, wat soms wel eens schrikken is.
Eerste dag met 6 bar, tweede dag met 5 bar, en derde dag met 4 bar gereden.
Enkele eerste opmerkingen die ik Wim heb gestuurd.

  • De Quest gooit de kont niet meer omhoog, kan de drempels nu met duidelijker hogere snelheid nemen, zonder gevaarlijke risico's. normaal 50km, max. getest nu 60km, meestal rijdt ik daar tussen de  65 en 70 km. Quest land bij oprijden eerst op zijn acherwiel en dan pas op de voorwielen, bij het afrijden, eerst op de voorwielen dan achterwiel, alleen het inveren gaat nu te weinig, dus neerkomen is voor jezelf en uiteraard voor de Quest niet comfortabel.
  • De luchtdruk in de demper bepaalt de hoogte die de Quest zakt na het instappen, het gedrag van de demper als zodanig verandert er niet zo door, dit geldt voor de Genesis demper, de Astro 5 demper kent aparte instellingen hiervoor
  • Het dribbelen van het achterwiel is niet over, maar wel minder, dribbelen komt door eigenlijk te harde banden, hierdoor gaat hij stuiteren en dit voorkom je niet helemaal, alleen door minder druk, maar dat gaat ten koste van snelheid, en dat willen we ook niet. Dus dan is de keuze duidelijk, maar eigenlijk zou door het probleem op te lossen beter zijn om met minder druk te rijden.
  • Bochtenwerk heb ik nog niet echt kunnen uit proberen, omdat die keren dat ik het zou doen er net verkeer in de weg reed. Op weg naar huis moet ik een rotonde passeren met een flauwe bocht eromheen, die ligt aan het eind van een lichte afdaling, mijn snelheid ligt dan standaard op 60 en dat gaat met de standaard demper net. Heb het idee dat dit met de Risse demper beter/stabieler gaat maar er rijdt net steeds een fietser of auto, tja en die geven niet mee, heb ik ervaren.
Nou dit zijn tot nu toe mijn ervaringen met de Genesis demper, het kan best zo zijn dat de Atra 5 demper anders werkt door de mogelijkheid van de 5 instellingen,  hoop volgende week meer te weten over het bochtenwerk.
En ik hoop dat de mijn ribbenkast volgende week ook weer soepeler wordt/is
Saluut

6 opmerkingen:

  1. Wat een snelheden Peter, ik kom met ww-verkeer niet verder dan 50 km/uur, en dat is brug af. Maar goed, de afstand is misschien ook groter dan de jouwe, en de tijdstippen waarop ik rij vroeger of later... Maar toch, petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dit zijn hoge snelheden, heb ik jou gemist in het prof wielerpeleton de afgelopen twintig jaar? met zo'n vermogen zou er meer ingezeten hebben;-) Of het waait hier te veel maar bij mij ligt de max. snelheid ook rond de 50-52 km/uur. Maar ben blij dat het weer wat beter met je gaat, die ribben/sleutelbeenkapsels blijf je nog lang last van houden (ervaringsdeskundige) na harde val in snelle afdaling tijdens ATB. wedstrijd in Frankrijk.Zelfs nu, na zo'n 15 jaar kan ik niet geheel pijnvrij boeren na een paar slokken verse Cola.
    Ik rij achter met 4.5 bar en heb niet vaak last van dribbelen, wel dat de dempers, zowel voor als achter de max. uitslag raken bij verkeersdrempels >40km/uur.
    Ik geloof zeker dat de wegligging beter kan als je vaak hogere snelheden rijdt maar voor mijn woon-werkverkeer is die 45-50 km/uur hard zat.
    Bij kruis snelheid, 38-45 is de wegligging zeker voldoende.
    Rustig aan, ga aan de magnesium citraat tegen de pijn (verlagen van je spier-spanning)
    en tot horens
    We hopen er maar het beste van

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Robert en Willem,

    De snelheid 65/70 heb ik na een afdaling hoor, dat heb ik er niet bijgezet, die bocht met 60 heb ik het er wel bij staan dat het na een lichte afdaling is, waarbij je lekker kunt versnellen.

    Gr. Peter de Rond.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oohhh ja duidelijk verhaal ok inderdaad de fiets heeft zijn (bocht)beperkingen tov. een ATB. of goede racefiets met strakke wielen en goede banden en ik ben er van overtuigd dat deze dempers veel betere wegligging geven, vooral nu de voorpoten ook aangepakt kunnen worden met betere dempers

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Petertje Petertje, wat een opschepperij!

    BeantwoordenVerwijderen