zondag 22 juni 2014

Testronde ovale tandwielen, 426 km.


Het typische Duitse landschap
Ja, als je ovale tandwielen gemonteerd hebt, dan wil je ook weten hoe het bevalt tijdens een lange tocht. Gelijk zijn het ook gelijk trainngskilometers ter voorbereiding van de lange tocht in augustus. Ik heb de track gebruikt van de 400km van Boekelo 2013. Heb hem toen niet gereden, dus dan is het nu een nieuwe route. Heb nog ff gekeken naar de 400 km van Boekelo 2012, maar die heb ik al 2 keer gereden, is wel erg geschikt voor een Quest, veel doorgaande wegen, en wat leuke klimmetje met net geen 10% erin.


Maar deze is nieuw, dus verandering van spijs doet eten, zeggen ze wel eens. Donderdag wist ik eigenlijk nog niet of ik echt zou gaan, maar vrijdag wel,  dus track in de gps en wat eten klaar gemaakt en de wekker gezet. Tja meer is het eigenlijk niet, was ik een paar jaar terug echt bezig met voorbereidingen, maar nu is het, track regelen, eten klaar maken, banden pompen en wekker zetten.

Om 6 uur zit ik in de Quest en is het op Duitsland aan, waar ik de route oppak, eerst naar Meppen,
Onderstaande is de beschrijving die op de site staat van de organisator, Twentse brevetten.
De 400km route is:
Boekelo - Weerselo - Itterbeck. 41km, infocontrole
Wilsum - Meppen. 84km, vrije controle
Recke - Tecklenburg. 158km, vrije controle.
Bakkerij Heukamp heeft mijn voorkeur(is het waypoint), maar die sluit om 18:00 en de controle is officieel open tot 19:36, dus een andere gelegenheid naar keuze is ook prima. Let op: deze bakker is de laatste kans om een stempel te halen, Tecklenburg is niet zo groot.
Lengerich - Kattenvenne - Schwege - Warendorf - Ennigerloh. 212km, vrije controle.
In de GPS track staat een Westfalen tankstation als "controle start" die is tot de officiele sluitingstijd van de controle -23:30- open, het Q1 tankstation dat als "controle einde" staat vermeld is tot 22:00 open. Ook hier heb ik begrip voor een omweg door het dorp voor een aangenamer verpozing.
Ahlen - Herbern - Südkirchen - Selm - Olfen - Ahsen - Marl. 290km.
Dit is een 24h Aral tankstation, vanaf 01:00 is het alleen nachtluik, er is ook een McDonalds in Marl die tot 05:00 open is, dat is een omweg van 1.5km, als waypoint zit die in de track.
Dorsten - Schermbeck - Dingden - Isselburg. 351km. Vrije controle.
Er zijn vier 24h zaken hier: Avia en Aral tankstations, een McDonalds en Rasthof Isselstübchen.
Aalten - Groenlo - Eibergen - Haaksbergen - Boekelo. 412km. 
De route bevat ergens tussen de 1000 en 1500 hoogtemeters. Er zijn twee noemenswaardige heuvels: een tussen Recke en Laggenbeck, en een tussen Laggenbeck en Tecklenburg, de tweede is steil(7% gemiddeld over 1.2km met stukken boven 15%), zorg er dus voor dat als je in Recke of Laggenbeck honger hebt, dat je daar iets eet.

Na Meppen kom ik door een landbouwgebied waarbij de route door de landerijen gaat, en dan is er niet altijd geasfalteerd in Duitsland, arme racefietsers die er in de nacht overheen moeten, je houdt geen kont meer over, dan zijn klinkers nog lief voor je. Voor Tecklenburg. kom ik de steilste heuvel tegen van deze route.
Ik heb ff op de link geklikt die hierboven staat, maar er zijn ook stukken bij van 20% stijging, hier was ik echt even benauwd of de ketting wel heel zou blijven, 4 km per uur is niet snel meer natuurlijk, zelfs ff 3 km zien staan op de teller.
Ben blij met de ovale tandwielen want hierdoor is het tandwiel groot als je kracht kunt zetten en klein tijdens de dode punten, hierdoor kun je blijven draaien. Je merkt echt verschil, heb weleens eerder zoveel stijging gehad in Duitsland, en als je onder de 6 km snelheid komt dan krijg je hem bijna niet meer rond.

Het is gelukkig een beetje een donkere dag waardoor het lekker fietsen is, wel gaat het steeds op en neer, maar steeds met 30 tot 40 mtr, De route gaat ook veel over binnenwegen, dus echt lekker lang doorrijden over doorgaande wegen is het ook niet. Ik heb besloten om om de 100 km te stoppen voor een pauze, en dit bevalt wel, het scheelt één stop op 400 want normaal is het om de 80 km. Als ik onder Münster door rij kom ik niet in Sauerland, maar wel in een stedelijk gebied, hierdoor veel stoplichten en veel oponthoud, ook gaat de route steeds door het centrum van de plaatsen waar je langs komt, normaal wordt dit brevet in de nacht gereden, maar nu is het zaterdag, en is er veel winkelend publiek, waardoor je rustig moet rijden.
Ach, het is ook wel leuk om de verbazing van de mensen te zien.

De hele dag ben je alleen op pad en dat is minder aangenaam maar ja, er zijn niet zoveel mensen die dit leuk vinden en dezelfde snelheid hebben. Dus vaak ben je alleen, ben er nu wel een beetje aan gewend, maar echt wennen doet het niet. Het eten en drinken gaat goed en de kilometers draaien lekker weg, wat opvalt is de hoge cadans die ik blijf trappen. Normaal worden de benen na 200 km stroef en voelen ze vol aan, en is een cadans van 94 al veel en schakel ik omhoog, nu draai ik vaak boven de 100 en schakel ik bij 94 lager zodat de cadans lekker hoog blijft. Af en toe gebruik ik het grote blad wat niet ovaal is, en dat voelt dan ineens vreemd aan, en schieten mijn benen vol. Een aparte gewaarwording.
Komende zaterdag doe ik weer een keer mee tijdens CV, en dan de uurs race, eens kijken hoe dat gaat, heb uitgevogeld dat ik tot 55 km op het middenblad kan rijden. en daarna moet ik over op het grote blad. Ik verwacht boven de 50 gemiddeld te kunnen rijden in Venray, maar eens kijken waarmee ik het beste resultaat haal zaterdag.

Als ik er 320 km op heb zitten en vlak bij de Nederlandse grens ben zie ik dat ik nog steeds overall boven de 30 km gemiddeld zit, dus als ik nog wat doorrij dan moet ik rond half 8 thuis zijn. Als ik weer op weg ben en nog eens nareken, dan kom ik tot het besef dat half 8 het niet wordt want het is geen 400 maar ongeveer 425 km voordat ik thuis ben. Oke, dan heb ik tot 20 over 8 de tijd om thuis te komen om een overall gemiddelde te hebben van 30 of meer.
Om 5 voor 8 ben ik thuis, met een gemiddelde gereden snelheid van 34.8 km. Dat is 426 km binnen 14 uur, nou dat vind ik best wel knap.
Vorig jaar had ik een hogere gereden gemiddelde, maar die route is ook makkelijker met een Quest te rijden, deze is veel lastiger vanwege de binnenwegen, stedelijk gebied en steilere heuvels.
Nu ben ik 15 min. eerder thuis. :-)) Dus wat minder koffie gedronken onderweg. :-))

Al met al, testrondje is geslaagd, en ik ben blij met de ovale tandwielen, ze kosten wat, maar dan heb je ook wat. Ik denk er ook sterk aan om, na deze ervaring, het grote blad ook om te zetten naar ovaal, voor de snelheid maakt het niet zoveel uit, maar wel wat ritme en cadans betreft.
Maar goed, dat zien we zaterdag wel.
Saluut.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Peter,

    die afstand fietsen, dat zal me wel lukken. Maar wel in véél lager tempo dan jij hebt gedaan. Knap hoor!
    Voor wat betreft het grote blad vervangen door ovaal, dat ben ik met je eens. Daar moeten we het zaterdag nog maar even over hebben.

    Groeten, Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Peter,

    Knappe prestatie!! Petje af! Ik ben het helemaal eens met het idee om ook je grote blad te vervangen, als je eenmaal de ovalen gewend bent wil je niet anders meer!
    Succes op CV!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gedaan! Krijgt je weblog nu een nieuwe naam? Bijvoorbeeld Peter de Ovaal ofzo?...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou dat niet echt, maar er is wel veel belangstelling voor. Dus alle reden om aan te geven hoe het gaat, en wat de ervaringen zijn. Uiteraard zit er ook het economische belang erachter, maar dat is toch zo met handel.

      Verwijderen