donderdag 24 september 2015

Hoe/waar monteer je ovalen tandwielbladen

We zijn nu ruim een jaar bezig en mijn bijnaam raakt al aardig ingeburgerd :-))
De laatste tijd krijg ik verschillende vragen van mensen om te helpen bij het juist afstellen van ovale bladen. Men besteld/koopt ze, en dan komt men erachter dat het best nog lastig is om ze correct te monteren. Of ze zijn al gemonteerd en heeft bedenkingen over de montage.

Tja wat doe je dan, dan laat je ze er niet mee zitten, en maak je een afspraak zodat men langs kan komen voor de juiste afstelling. Want blijft men ermee rijden dan loop je de kans op een lastige blessure, of de tandwielbladen gaan eraf, met het idee dat het niet werkt,  hierdoor krijgen ovale tandwielbladen ten onrechte een slechte naam.

Het tegenovergestelde is juist waar, ervaringen van gebruikers met de juiste afstelling geven aan dat men erg tevreden is, ook tijdens PBP vertelde gebruikers me deze ervaringen. Het grote voordeel van Rotor is dat door de veelzijdigheid van montagegaten de bladen in elke gewenste positie gemonteerd kunnen worden. Want geen combinatie mens/ligfiets is gelijk.

Bij racefietsen zijn kettingloop, positie zadel en onderste en bovenste dode punt bekend/hetzelfde.
Dit is bij onze fietsen elke keer anders. Maar niet getreurd, in Lattrop zit de oplossing.

Mijn advies in deze, neem contact op, en kom naar Lattrop, zodat je gelijk kunt profiteren van de voordelen van deze extra's, zoals: meer vermogen, minder verzuring, makkelijker optrekken, sneller op snelheid.
Saluut.

3 opmerkingen:

  1. After reading your blog before I decided to try them. It took a little adjustment but I love them. I do find now I pull a higher cadence. I would recommend them for any Velomoble to try.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Kevin, thanks for the info. Great that you like them:-)).

      Verwijderen
  2. Benny:
    Ik had al ovaal van het begin af aan in de DF. Deze bleken niet goed afgesteld, maar van blessures of zoiets geen last gehad. Na 3000 km naar Lattrop gefietst, om een specialist er naar te laten kijken.
    Dat had zeker effect: de tandwielen zijn nu goed afgesteld.
    Je merkt gewoon dat je een hogere trapfrequentie kan aanhouden omdat je door de dode punten heen "geholpen" wordt. Daardoor verzuur je minder snel en kun je een hogere snelheid bereiken/vasthouden.
    Van belang is dus inderdaad dat de afstelling goed is. En die afstelling is per ligfiets/persoon verschillend, hangt af van de kettingloop en de plaats van het dode punt. Het zal altijd een vraag blijven wat ik in Maasmechelen had gedaan met de juiste afstelling, jammer dat ik vanwege privé omstandigheden niet eerder kon komen.

    53T QXL is in combinatie met de DF echt te klein. Door Peter meteen een groter tandwiel laten monteren, (61). En daar haal ik nu 60+ mee (niet lang, maar het lukt toch...) Dus als je op ovaal overgaat, moet je de afstelling laten controleren. Anders is het zonde van het overgaan. En ja, ik geloof nu ook in ovaal.

    BeantwoordenVerwijderen