maandag 5 december 2016

Uitdaging, ergenis of allebei!

De laatste tijd op weg naar mijn werk, rijdt er een paar keer per week een snelle e-bike voor me.
45 km per uur rijdt hij bijna, hij heeft een passende helm met een ingebouwd rood licht erin. Hoge snelheid en een overeenkomstig laag beenritme, duidelijk een e-bike.
Ziet er allemaal erg strak uit.

Wie bekend is in deze omgeving weet dat het wat een golvend landschap is, als ik hem dan zie, dan wil ik hem passeren. (uitdaging) Maar s'morgens gaat het naar Oldenzaal toe steeds een beetje omhoog en af en toe omlaag. Afhankelijk van het tijdstip lukt het om hem in te halen, maar vlak voor Oldenzaal zit een klein stevig klimmetje waar ik terug zak naar 20 km en dan komt die e-bike wel snel dichterbij of me voorbij. (ergenis)

Grappige is dat ik in de klim na Denekamp hem voorbij steek, is ongeveer 3%, (uitdaging) maar de klim naar Oldenzaal toe, ongeveer 6% komt hij mij weer voorbij. (ergenis) Het gewicht van de Quest is dan duidelijk een nadeel.

We werken allebei op hetzelfde industrieterrein, en per saldo rijden we bijna gelijk Denekamp uit en zijn bijna gelijk op het werk, (opluchting) alleen ik hoef niet aan de lader, en hij wel :-) (beetje winnaar).
Saluut.

12 opmerkingen:

  1. Alles 100% op eigen kracht doen geeft mij een heel voldaan gevoel. Wellicht een vorm van prestatiegerichtheid die teniet zou worden gedaan door externe ondersteuning?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel eigen kracht, maar toch ook met hulpmiddelen als gestroomlijnde body, en nog meer van die dingen. Is dat ook ondersteuning?

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. Mijn uitgangspunt is 100% HPV Peter. En dan het liefst zo efficiënt mogelijk. Een racefietser gaat ook niet met een bakfiets rijden, omdat het te gemakkelijk gaat.

      Verwijderen
  2. Tsja, ik herken het, hier in Rotterdam rijd, tussen de gewone e-bikes met hun 250 Watt bosch en yamaha motortjes die met een kleine aanpassing ook al 35+ halen ook wel eens een echte snelle 400w 45km/u exemplaar. Hoogst irritant want je gaat toch de uitdaging aan. Met scooters heb ik dat niet. Een viaduct op fietsen is geen gelijke strijd maar weer omlaag des te leuker om hem dan met 50+ weer in te halen en voor te blijven. "Pedal power" hè

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eigenlijk niet piet, de lage Cw waarde van onze fietsen, de hang naar lichtlopende banden en wielen, rijden met racekappen........

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar wel een herkenbaar fenomeen, ik kan kiezen en zomers als het erg warm is pak ik de speed pedelec wel eens. Ik rij wel eens de "succes" groep achterop of blijf ze voor...wannabee wielrenners uit Volendam, sommige met werkelijk topmateriaal ze rijden in peloton, breed uitgewaaid over de parallelweg tussen Volendam en Scharwoude bij snelheden boven de 45+
    laat ik ze achter mij met de DF hebben ze geen schijn van kans maar de pedelec begint al wat in te houden bij 44km/uur en nu, na een paar jaar al bij 43 km/uur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben het met Piet eens, hoewel we dan wel in gestroomlijnde fietsen rijden met lichtlopende onderdelen, doen we wel alles 100% zelf, en zoals Peter ook schrijft, en ik zelf elke keer ervaar als ik met de Strada fiets, het gewicht van de fietsen is zeer zeker een nadeel in heuvelachtig terrein bergop...Afdalen is dan weer een voordeel voor ons, de stroomlijn is dan wel zeer nuttig!

    Het geeft mij in elk geval ook voldoening om het nog steeds geheel HPV te doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben het ook met Piet eens, zelf doen is gewoon leuker. Probleem van Peter heb ik ook, reed samen met een E biker, buiten de bebouwde kom zoveel mogelijk voorsprong opbouwen en binnen bebouwde kom maar hopen dat je heb voorblijft. @Reintje: Ik heb een keer een scooter gelost met 55km. (was vlak voor een wedstrijd, met wielkappen, racekap en alles erop en eraan, niet slim vlak voor een wedstrijd, wel leuk) Groeten Benny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het interesseert mij geen lor dat er een valsfietser voorbijkomt. Hij heeft vaak 250 of 500 watt extra nodig om te passeren. Ik rij misschien met 150, zij met 350 en ze halen me nauwelijks in. Alleen maar een bevestiging van de voordelen van een velomobiel. En ik heb het warm en zit droog ...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die krengen gaan wel hard, vooral moeilijk in te schatten als ze je tegemoet komen en je wil net iemand passeren.

    BeantwoordenVerwijderen