donderdag 25 mei 2017

Wel of niet Elfstedentocht wandelen

De laatste weken erg onzeker over het wel of niet meedoen, dit vanwege een blessure aan de linkervoet.
Naarmate ik langere tochten ging lopen begon het meer en meer vervelend te worden aan de linkerkant, en na een tocht van 33 km, was het duidelijk dat het niet ging worden op deze manier.

Naar de fysio of die een oplossing wist, en die gaf aan dat de buig radius van de dikke teen niet voldoende was door een kalkrichel, daardoor moest het afwikkelen gedaan worden door de rest van de voet, en dat gedeelte was hier niet aan gewend, en zie daar het probleem.

Een aanpassing aan de zooltjes gaf wel verbetering maar niet in korte tijd, dus nadat ik 1,5 week terug, 3 keer 7 km had gelopen, was het probleem er nog en heb ik vorige week Tom verteld dat ik niet mee zou gaan. Het is het niet waard om een echte blessure op te lopen.
Waarschijnlijk na een langere trainingsperiode met langzamere opbouw, zal de gehele voet meer gewend zijn aan de beweging. Dus volgend jaar maar weer eens zien.

Eerst gaan we kijken of een echte aangepaste voetzool meer oplossing geeft, en wat regelmatig lopen als de rust er weer is in de voet, de kalkrichel is waarschijnlijk iets wat ik opgelopen heb tijdens een vorige blessure, maar heb er nooit last van gehad,

Tom loopt hem nu, en na 3 dagen gaat het nog prima, alleen wat warm. Hij gaat hem wel uitlopen, een echte Friese bikkel.
Saluut.

3 opmerkingen:

  1. Jammer Peter, je hebt het geprobeerd "verbouwen" van je lijf om een bepaald doel te bereiken kan wel een jaar of meer duren, denk aan genezing na een zware blessure of operatie. Ik ben de afgelopen jaren op het werk meer gaan lopen en heb een paar weken gewerkt met een "stappenteller" zo kwam ik er achter dat ik in 2015 en 2016 sommige dagen 11 kilometer had gelopen, dit verklaarde mijn moeie voeten en de slijtage aan de werkschoenen (en dan nog 26 km naar huis fietsen) gelukkig nu minder klachten omdat mijn lijf gewend is aan het lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kalkaanzet kan verwijderd worden met shockwave therapie. Dat is een soort niersteenvergruizer bij je fysiotherapeut.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Belle, dank je voor je tip, zal dit opnemen me de fysio.

      Verwijderen