dinsdag 5 februari 2019

Winter fiets Elfstedentocht 2019

Klaar maken voor de start
 Tjonge, zo sta je bij de 1ste uitvoering in 2014, en zo sta je bij de 5de uitvoering aan de start.
Met andere woorden, dit is de 5de keer dat we aan de start staan in Leeuwarden voor de winter uitvoering/versie.
Al veel is hetzelfde, maar deze keer is het weer gewoon mild te noemen, weinig wind en in de loop van de dag gaat de temperatuur zelfs naar 5 tot 6 gr.  De nacht doorgebracht bij Tom die zich wel heeft aangemeld maar in overleg met zijn lichaam besloten heeft om niet te gaan. Jammer voor mij, maar soms is dat een wijs besluit.

Ik ben mooi op tijd, en na een kort wc bezoekje kan ik gelijk de hal in om klaar te staan voor de start, het valt me op dat er weinig velomobielen aanwezig zijn, maar degene die er zijn, daar ken ik er wel een paar van, Martin de Haan is er een van, en heeft zijn Quest overgespoten na een ongelukje, dus de pompeblêden Quest is niet meer. Ook zie ik Cees in zijn Viking Quest als Noord Hollander.

Om 7 uur gaan we los en ik fiets achter Martin aan, want hij weet een strakke alternatieve route naar Sneek. Ik ga dit vaker dat doen tijdens de tocht, wat niet korter is, maar wel vlotter fietst. Vooral langs de kanalen en vaarten zijn de smalle fietspaden niet altijd handig met een velomobiel.

In Sneek is de start van de 7 stedentocht al geweest, dus we halen fietsers en steppers in, vooral de steppers hebben een uitdaging want dat gaat niet zo snel, toch zijn het al hele groepen die dit zo doen. Deze keer heb ik besloten om het wat rustiger aan te doen, en kijken hoe het gaat, mijn ervaring is dat dit wel goed bevalt, maar je komt een beetje op slot te zitten wat tempo betreft, en er moet iets gebeuren wil je er wakker/los van komen.

Na Rijs zie ik iets in de spiegel naderen, het lijkt in eerste instantie een auto, maar nee, het lijkt er niet op, 1 koplamp, laag bij de grond, maar het haalt wel snel in, wat is het dan wel, als het voertuig dichterbij komt, gaat de weg omhoog en dan zie ik de kleur blaauw met het silhouet van een df.
Verrek, dat moet Ymte zijn, ik ben gelijk wakker, hij gaat redelijk snel, en omdat het nu weer omlaag gaat, kan ik gelijk goed snelheid maken om te reageren en bij het oprijden van de dijk ben ik bij hem.

De snelheid ligt gelijk 20 hartslagen hoger, we rijden gelijk op, dit blijft de rest van de tocht zo.
Tijdens de controle's wisselen we nieuwtjes uit en praten wat, in Stiens samen op de foto tijdens de snert en zo gaan we op Leeuwarden, in Dokkum rijden we vet verkeerd, dus op de gps en de gok door een wijk, om weer op de route te komen.

Op de stempelkaart staat dat de laatste controle voor Leeuwarden in Oenkerk is, omdat we als eerste rijden is het elke keer goed opletten waar is de stempelpost in de plaats waar je door rijdt. En omdat ik de meeste tijd voor rij, ga ik pas opletten als ik het naambord van de lokatie voorbij ben. Maar wat blijkt, de laatste controle is in Wijns, wat voor Oenkerk ligt.
Opeens zie ik (Wijns) Ymte niet meer in de spiegel en denk, oke, lekke band zeker. Nou is niet anders, hij redt zich wel.

In Oenkerk geen controlepost, ik ga terug om nog een keer Oenkerk te controleren, kom ik Ymte tegen die aangeeft dat de controlepost in Wijns is, vet balen natuurlijk, moet je terug, "mooi niet dus" denk ik, moeten ze het maar goed op de stempelkaart aangeven.

Ik draai om, en ga naar Leeuwarden, dan maar geen medaille, heb er al meer dan 40 stuks in de kast liggen waaronder 2 echte kruisjes.
Bij de finish wordt Ymte al geinterviewd door de Friese pers en gefotografeerd.
De organisatie biedt zijn excuses aan voor de verkeerde lay-out van de stempelkaart, dit is de 2018 uitvoering is de uitleg, en niet de juiste.
Ik wijs Ymte als getuige aan dat de route gereden is, en krijg ook een gaatje in de naam Oenkerk, met de bijbehoren medaille en oorkonde.
Eind goed al goed :-)
Voor de statistieke: 205 km, 5 uur 50, gereden tijd, aankomst half 2.
Saluut.

1 opmerking: