dinsdag 29 mei 2012

100ste Fiets Elfstedentocht



Kinderen van Tom op een bankje
Na de 400 km rond het IJsselmeer is pinkstermaandag de Elfstedentocht aan de beurt.
Als ik bij Tom ben, zie ik op de kaart dat het voor mij de 30ste keer wordt en Tom ziet dat het de 10de keer wordt. Nou tjonge allebei jubilaris.
Ik slaap bij Tom, maar eerst zijn fiets van een rammeltje afhelpen en dan lekker keuvelen over het fietsen en van alles en nog wat, Grytsje slaapt bij Rachel onze dochter in Leeuwarden en zal zorgen dat de koffie klaar staat in Leeuwarden.
De wekker wordt op 03.15 gezet, tjonge weer bijna geen slaap en we gaan plat. We hebben gr. 1 als startnummer dus moeten zorgen dat we om 04.30  in Bolsward zijn bij de start.
Nou dit lukt aardig, maar door de kerktoren van Raerd heb ik niet geslapen, als of dat ding naast me stond. Maar goed we gaan met goede moed op pad, het is 20 km naar de start, nou dat kan er wel bij, en om half 5 staan we mooi bij de hekken die ervoor moeten zorgen dat we in de juiste groep terecht komen. Om 5 uur starten we en doordat we mooi vooraan staan, zijn we de racefietsen snel voorbij en net buiten Bolsward fietsen we vrij en kunnen we genieten van de ruimte,  onderlingen afspraak is om de cruise control op 40 km te zetten en zo naar Holwerd te rijden. In Harlingen staat de burgemeester voor ons klaar merken we, want die man moet mij een stempel geven omdat ik als eerste de hoek kom omzeilen, onder begeleiding van de officiĆ«le hoofdstempelaar drukt hij af. Op de kaart! niet op mij :-))
Controle Stavoren
We vinden dit wel komisch en gaan op weg naar Franeker, daar staan ze allemaal in klederdracht en we vinden het allemaal prachtig, Nog wel! Op weg naar Holwerd merken we dat er een boel verkeersregelaars ons nog niet verwachten want ze staan op afstand te kijken van "verrek daar heb je de eerste al". Maar we zijn mans genoeg om zelf op te letten. In Holwerd beheert Tom zijn schoonvader het tempelkantoor/restaurant dus we laten ons verwennen met koffie en broodjes, een kwartier later komen de eerste racefietser langs, als we om half 8 verder willen is Tom zijn achterband lek, snel verwisselen, want om 8 uur is de tijdcontrole in Dokkum.
Het lukt om op tijd in Dokkum te zijn en kunnen bijna gelijk verder naar Leeuwarden, omdat we in de steden rustig willen rijden tussen de racefietsers, raken we aardig achterop, maar buiten de Dokkum gaat het gas erop om de voorste fietsers in te halen. Vlak voor Leeuwarden ga je over van de weg naar fietspad en daar merken we dat er een pact gesloten is door de racefietsers van "ze komen er niet langs". Dit zeer onsportieve gedrag verleid ons ertoe om op de weg te gaan rijden en dit levert een paar opmerkingen op van hun kant. Wettelijk mag dit, maar dit weten de meeste mensen niet.
Tom met een smile.
In Leeuwarden drinken we koffie bij mijn dochter en spreken af dat we tot Stavoren geen  strijd aangaan met de racefietsers, ze zijn het niet waard. Met een lekker gangetje gaan we naar Bolsward voor de soep en komen 5 min voor de tijd binnen, we krijgen weer een stempeltje en gaan op weg naar Jutrijp waar de macaroni klaar staat. In Sneek zie ik mijn oudste dochter staan dus de remmen moeten aan het werk, hierdoor mis ik het a........ gedrag van de racefietsers die zeer onsportief gedrag vertonen tegen de stempelaars omdat ze niet klaar staan, hallo het zijn vrijwilligsters hoor. Tom was nl. wel doorgereden en stond erbij en verbaasde zich zeer.
In Jutrijp laten we ons de macaroni goed smaken die mijn jongste dochter gemaakt heeft, O, ja mijn middelste dochter was om half 7 gestart en dus ook onderweg op de racefiets.
Na Jutrijp gaan we op weg naar Stavoren en de cruise control doet goed zijn werk en we toeren met net iets meer dan 40 km op de teller naar Stavoren alwaar we een half uur te vroeg aankomen.
Daar worden we getuigen van hoe een groep racefietsers zich gedraagt als ze van een toertocht een wedstrijd maken. Als gekken raggen ze door de groep, en er worden zelfs flinke body check's uitgedeeld.
Wij doen daar niet aan mee, en rijden met de groep mee, en buiten Stavoren gaat het gas erop, we zijn allebei aardig gemotiveerd om de snelste in te halen. Voor Workum hebben we ze in het vizier en ze kijken steeds zenuwachtig om. Door Workum verliezen we weer tijd, maar dan komt een stuk van 12 km en gaat het gas, ondanks de vele kilometers dit weekend erop, Tom blijft wat achter, maar met max boven de 50km worden de heren snel ingelopen, hierna laat ik de spanning uit mijn benen lopen.
Ikzelf met een smile.
Om 20 voor 2 zijn we binnen en komen dan tot onze verbazing erachter dat dit niet past in de ogen van de organisatie. Het is nl. de 100 keer de tocht gereden wordt en er zijn speciale activiteiten georganiseerd, maar dan moeten er niet 2 velomobielen als eerste binnen komen, (zie tekst hieronder) de speaker vindt het leuk dat we veilig binnen zijn, maar dat het geen wedstrijd is jongens, en als even later de eerste racefietser binnenkomt zegt hij "dat nu de echte fietsers binnenkomen". Letterlijk genotuleerd.
Nou je broek zakt je van je kont af.
De racefietsers krijgen dan ook een hand van de voorzitter en worden gefeliciteerd, ons wordt geen blik gegund. We halen onze medailles en de extra herinnering voor de 10de en 30ste keer op en gaan maar een pilsje pakken, we zijn er ff stil van.
Tom geeft aan, "dit is de laatste keer" wat een p....................   lui.
Tja, soms loop je tegen veel onbegrip aan. De journaliste in Bolsward vroeg me met de microfoon onder mijn neus, "of ik wel zichtbaar was voor het overige verkeer, heb ik haar gevraagd of ze de strepen op de weg ook ziet als ze met de auto rijdt, "ja zegt ze", nou dan zult u mij ook wel zien, verdere vragen werden er niet gesteld.

Al met al heb ik zeer zeker een fijn fiets weekend gehad, ondanks alle kilometers, 680 in totaal,
Volgend jaar doe ik gewoon weer mee, als we nog mee mogen doen, want onderste stond in de Elfsteden bijlage van de Bolswarder  krant.
Je begrijpt vast wel dat ik een klacht ga schrijven over het gedrag van racefietsers, naar medeweggebruikers en specifiek naar vrijwilligers van de Elfstedenorganisatie, met het verzoek om ze te verbieden die .......................!
Wij geven ook altijd netjes aan bij inschrijving dat we in het bezit zijn van een velomobiel, en we krijgen ook altijd netjes een startkaart, dus toestemming.
Saluut.


Velomobielen.
Onze doelgroep is de sportieve fietser, die getraind is en zonder al te veel problemen de 240 km. van de Friese Elfstedentocht binnen maximaal 16 tot19 uur kan volbrengen.
In het algemeen definiƫren wij de fiets dan als tweewielig voertuig dat wordt voortbewogen door menselijke spierkracht middels een trapsysteem, zoals we dat kennen van de reguliere fiets.
Het type fiets is een keuze van de deelnemer zelf. Een racefiets, een toerfiets, een sportieve fiets, een dagelijkse fiets of een transportfiets, het mag van ons zolang de deelnemer verantwoord bezig is en de eigen veiligheid en die van anderen niet in gevaar brengt.
Al meerdere jaren zien we tussen de deelnemers in een toenemend aantal een ander type fietsvoertuig rijden: de velomobiel. Het is een driewielige fiets met een carrosserie die comfort biedt en bescherming bij slechte weersomstandigheden.  Dit fietsvoertuig heeft een aerodynamische vorm waardoor met relatief weinig (fiets)inspanning hoge snelheden kunnen worden bereikt. Het is een driewielig voertuig en volgens ons reglement is het gebruik hiervan in de Elfstedentocht zonder voorafgaande schriftelijke toestemming niet toegestaan.
We krijgen ieder jaar weer klachten van andere deelnemers over onverwachte situaties met velomobielen. De klacht komt dan in feite neer op: "verbied deelname met velomobielen". Moeilijk maar wellicht dat het deelnemers met een velomobiel aan het denken zet en dan op pinkstermaandag toch kiezen voor de race- of toerfiets.
Het aantal velomobielen neemt toe en dat willen we niet bevorderen maar liever ontmoedigen. We verbieden deelname met een velomobiel vooraleerst nog niet, maar vragen deze deelnemers dan wel om daar waar mogelijk de fietspaden te mijden. Wettelijk mag dat zolang het bevoegd gezag niet anders aangeeft of verbodsborden dit niet toestaan. Maar ons advies blijft: “kies voor de race- of toerfiets”.
Bovenal blijft gelden dat van alle deelnemers wordt verwacht dat ze rekening met elkaar houden en heer in het verkeer blijven.



 

8 opmerkingen:

  1. Dergelijke behandeling valt ligfietsers al ten deel sinds in de jaren '30 vorige eeuw geloof ik toen na een te goed ( en in de ogen van organisatoren oneerlijk en onsportief ) resultaat van de eerste ligfietser die meedeed aan de Tour de France deze werd uitgesloten van deelname.

    Op zich op heel drukke fietspaden zijn VM's ook ondingen voor andere fietsers. Ik kan wel begrijpen als dat de grondslag voor het liever niet willen accepteren van VM zou zijn.

    Maar vooral is het gewoon afgunst denk ik. VM's kunnen snel rijden door de stroomlijnkap, maar kennelijk denken ze dat het daarom helemaal geen inspanining kost. Terwijl jullie aan 50 km/u ook aan het wielrennen zijn....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Peter, als je een startkaart heb met een vroege tijd kun je beter wat later starten, heb je geen ook last van tijd controles. Zelf zoek ik deze massa evenementen niet meer op. Kans op schade is vele male hoger dan als je dezelfde fietstocht een dag eerder hou. Groet Cees die het nog wel een hele leuke tocht vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Laat ons even weten wat er van de klacht geworden is. Ik heb vorig jaar meegedaan met mijn roeifiets. Daar werd ook redelijk 'doorgedrukt' door racefietsers. Zelf ben ik na zo'n 7,5 kilometer onderuit gegaan in een natte bocht met klinkers. Eigen schuld natuurlijk, maar het publiek begon hartelijk te joelen. Als er 10 seconden later een racefietser viel, bleeft het stil(er). Anyway. Ik vond het, afgezien van de regen en de kleine incidenten, wel een leuke tocht en een uitdaging. Maar zo massaal als de elfstedenfietstocht hoeft het van mij niet. Afgelopen Hemelvaartsdag heb ik de Noorderrondrit op de fiets gedaan. Die is 'maar' 150 kilometer, maar wel net zo leuk en een heel stuk minder druk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het gedrag van de organisatie vind ik uiteraard bizar. Het gedrag van een paar van die racefietsers vind ik helaas erg rolbevestigend voor deze groep. Gelukkig zijn er ook erg veel racefietsers die zich wel weten te gedragen.

    Ik las in de krant dat er 15000 fietsers hebben meegedaan en dat de maximum gemiddelde snelheid is gesteld op 25km/u. Ga je gemiddeld harder, dan word je gediskwalificeerd.

    De organisatie geeft hiermee duidelijk het signaal af dat het een toertocht is. Ik begrijp dan dus ook niet waarom die groep racefietsers zoveel "haast" had.

    Eigenlijk geldt dit ook voor jullie. Waarom 40/50km/u gaan fietsen tijdens een toertocht? Ik weet dat mensen hard kunnen met een VM, maar zelfs voor die mensen zijn dit geen toer-snelheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We moeten volgend jaar maar eens een nieuwe poging doen voor het wereldrecord langste velomobielstoet, en dan tijdens de elfstedentocht. En als we ons dan voorbeeldig gedragen dan gaan ze er misschien anders over nadenken.

    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het idee dat een velomobilist nog een achterhaalde race- of toerfiets in zijn bezit zou hebben ;-) en 240 km afzien op een zadel waar je helemaal niet meer aan gewend bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Harry,

      Tja alleen het idee al, moet er niet aan denken.
      Gr. Peter

      Verwijderen
    2. Er bestaan toch ook race- en toerligfietsen.......:)

      Verwijderen