zaterdag 23 juni 2012

Conclusie test Risse demper (tot nu toe)

Na alle 2 de type's Risse demper in de Quest gehad te hebben, heb ik ze vandaag terug gegeven aan Wim op CV in Lelystad.
Op dit moment ga ik nog niet met een Risse demper fietsen.
Mijn ervaringen zijn:
Voor het nemen van snelheids drempels zijn ze beter want de achterkant springt niet.
Nadeel is dat ze stug zijn, en bij het neerkomen na het passeren krijgt de carrosserie toch elke keer een behoorlijke opdonder. dus bij elke pluspunt zit wel weer een minpunt.
Ik heb de Astra 5 demper op zijn zachtste stand staan.
De Risse wordt niet stugger bij een zwaardere fietser, dit is een voordeel.
Ik rijd met harde banden, tegen de 6 bar aan, dat betekend dat alle rimpels in het wegdek doorgegeven worden aan de veerpoten van de Quest die dit moeten opvangen.
Ik heb tijdens het rijden met de Risse dempers de standaard demper aangepast zodat hij niet meer springt bij het indrukken van de Quest, zoals Wim liet zien op zijn blog. Hij veert nu langzamer uit.
Tijdens het rijden met de aangepaste standaard vering, is mijn ervaring dat hij soepeler veert dan de Risse, en door de aanpassing springt hij ook minder.
Ik ben geen zware fietser, 73 kilo, dit heeft tot gevolg dat als ik in de Quest zit, de vering soepeler is dan bij iemand van 100 kilo, omdat de demper meer inveert, en daardoor stugger wordt.
Tot 50 km snelheid kan ik nu zonder springen een drempel nemen, daarboven springt hij nog, met de Risse kan ik duidelijk sneller over een drempel rijden, alleen het neerkomen (landen) vind ik geen prettige ervaring, eigenlijk moet de Risse dan meer veerweg hebben.

Heb dit vanmiddag ook besproken met Wim en hij liet weten daarmee bezig te zijn, ben benieuwd en wil ze uiteraard graag uit proberen.
Ondertussen heb ik vanavond de standaard demper verder aangepast waarbij ik nu een soort tegenveer gebruik. Om het springen nog meer tegen te gaan. Ben benieuwd hoe dit uitpakt volgende week tijdens het fietsen.


Begrijp me goed, ik zeg niet dat de Risse een slechte demper is, alleen dat dit mijn ervaringen zijn, en dat we blij moeten zijn met elke ontwikkeling die uiteindelijk tot een verbetering leidt.
Als je een rustige rijder bent met een gemiddelde conditie dan kun je met de standaard demper vreselijk goed fietsen, doe het al jaren en geen problemen, alleen je moet met bepaalde soorten wegen goed opletten en voor die tijd je snelheid aanpassen.
Dit zul je met een Risse in de fiets ook moeten doen trouwens, want alles heeft een limiet natuurlijk.
Saluut.

5 opmerkingen:

  1. Ben wel benieuwd hoe je dit ("...de standaard demper aangepast zodat hij niet meer springt bij het indrukken...") hebt bewerkstelligd?

    Groet, F.
    Q583

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij racemotoren is de ingaande demping ook verstelbaar, dit zou natuurlijk ideaal zijn voor onze dempers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik snap wat je bedoeld, maar lees iets anders.
    72 kg rijder gewicht is een nadeel bij een afgeveerde massa t.o.v. 100 kg rijder.
    De zware rijder snoept onnodig een stuk van de veerweg af en maakt daarmee de veer bijvoorbaat al stugger. Bij een progressief gedraaide veer tenminste. Bij een lineair gedraaide veer is alleen de veerweg minder, de karakteristiek van de veer verandert niet.

    Toch jammer dat je niet overstapt op de Risse demper. Want het verschil zit hem juist in de toegevoegde demper eigenschap. De toegenomen veerweg is mooi meegenomen.
    Volgens mij ben juist jij iemand die die eigenschap van de demper regelmatig aanspreekt. Hoge snelheid over oneffen wegdek dat niet snel genoeg verwerkt kan worden door de standaard demper en band samen. Met als gevolg zweven van de band boven de weg. Dat kan zeer gevaarlijk zijn. Daar is het werkgebied van de Risse demper volgens mij.

    Als hij te stug en traag reagerend aanvoelt, moet je iets doen aan de vering. Dat ligt volgens mij dan niet aan het dempen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Theo,

      De meeste voertuigen op de weg hebben een vering en een demper, kijk maar naar de veerpoot van een auto of motor.
      Waarbij de veer de vering is en de demper de veerbeweging afremt, anders blijft het voertuig te lang naveren.
      Een goede demper zorgt er voor het voertuig binnen 3 schommelingen stil staat.
      Bij motoren, vooral race motoren is het zo dat je de sterkte van de veer, de ingaande slag en uitgaande slag apart kunt instellen, afhankelijk van eigen gewicht berijder, motorgewicht en wegdek en dergelijke.

      Bij de Risse demper bepaal je met de luchtdruk hoever hij inveert als je erin zit, dus dat is de eigenlijk de veer, de Genesus demper heeft geen variabele instelling demping, de Astra 5 wel, die kun je zachter of harder zetten.
      Als de demper te stug en traag aanvoelt dan is de smoring in de demper te klein, olie kan niet snel genoeg weg, daarom krijgt Wim aangepaste dempers uit Amerika, die een grotere smoring hebben, en daardoor meer dempen, lees sneller inveren bij schokken.

      Het probleem van ons fietsers is dat we altijd sneller willen, dus met harde banden gaan rijden, hoe groot ze ook zijn. Hierdoor doet de band niks meer aan demping, alles moet gedaan worden door de veerpoot.
      Ook een Risse zal gaan springen bij een harde band en te kleine smoring, omdat de olie niet weg kan.
      De standaard veerpoot heeft bijna geen demping bij de uitgaande slag, vandaar het gespring bij drempels.
      Maar mijn ervaring met de standaard veerpoot is dat hij comfortabeler, meer veert, dan de Astra 5 in de zachtste stand, dit is in mijn geval zo, met harde band 6 bar.

      Iemand met een lagere druk, zeg 4,5 bar heeft veel meer demping in de band, zodat de Risse het niet hoeft te doen.

      Maar goed, we gaan lekker verder en al met al komen we met elkaar altijd tot een verbeterig

      Verwijderen
  4. Hoi Peter,

    Het was mij ook al opgevallen dat de Risse demper niet geweldig werkt met een harde achterband. Ik heb toen de druk in de band verlaagd en daarna beviel hij beter.
    Momenteel kan ik niet meer experimenteren (omdat mijn fiets gerepareerd wordt), maar ik wil toch het verschil nog verder bekijken. Ik denk wel dat heuvelop rijden een stuk beter gaat, het op en neer gaan van de achterkant van de Quest is naar mijn idee duidelijk minder met de Risse. Kortom, ik weet nog niet wat ik ga doen met de demper.

    Heb jij al ervaring opgedaan met in de heuvels rijden?

    groet,

    Eduard

    BeantwoordenVerwijderen