zaterdag 24 augustus 2013

Sporing van je Velomobiel.

Stuurstang in oude uitvoering
Al vanaf mijn eerste Quest pas ik de stuurstangen aan.
De Questen worden, zover ik weet tot nu toe, standaard afgeleverd met stuurstangen die allebei rechtse draad hebben.
Dit is een van de weinige voertuigen met twee voorwielen die sturen, die geen linkse en rechtse stuurstang heeft.
Alle andere voertuigen die je op de weg tegenkomt hebben dit, waarom, omdat je hiermee je sporing precies kunt afstellen.



Waarom is dit belangrijk:
Je banden slijten veel minder, kunnen ineens 10.000 km meegaan.
Het fietsen kost minder energie, of je rijdt ineens harder.

Stuurstang met linkse en rechtse draad.
Bij een standaard Quest moet je een stuurkogel 1 hele slag draaien om je sporing beter af te stellen, maar in beide gevallen, in of uit, kan het voorkomen dat het net niet goed is, teveel toespoor of uitspoor.
Met een stuurstang met verlengde stelmoer, voor linkse en rechtse draad heeft, kun je de stuurstang zo afstellen dat je sporing precies goed is. Dat is een klein beetje toespoor.
Soms bij een verkeerde manoeuvre, bv. tegen een stoeprand rijden, raakt je sporing ontregeld.
Je kunt het dan eenvoudig bijstellen. Hiervoor heb je wel een afstelbok nodig.
Bij een niet goed afgestelde sporing kun je ook last hebben van zwabberende wielen, wat gevaarlijk kan zijn in een afdaling.

Al met al best wel belangrijk, we geven heel veel geld uit aan een snelle velomobiel, maar een juiste afstelling van de sporing vinden we niet belangrijk.
De laatste jaren fietsen onder handen gehad die echt meerdere milimeters ontspoord waren.
Dit was dan ook goed zichtbaar aan de banden.

Een paar rijders van velomobielen vroegen of ik hier weer eens iets over wou schrijven met foto's erbij.
Als je een aangepaste stuurstang wilt, bel me ff en we maken een afspraak.
Uiteraard lever ik er ook een stelbok bij, ja toch, niet dan.
Om de stuurstang aan te passen heb je voor demontage, speciaal gereedschap nodig, nl een verlengde inbussleutel.
Saluut.

8 opmerkingen:

  1. Ik ga je inderdaad binnen afzienbare termijn bellen - moet even kunnen ivm mijn onregelmatige werkrooster, en ik moet nog even dakdragers regelen ;-)) - voor een afspraak om die ingreep te laten doen plus instructies.

    Ik wil zelf meer kunnen wat betreft de afstelling, en die is op dit moment niet ideaal. Zelfs mijn achterwiel staat volgens mij scheef...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Quezzzt,
      Is goed ik hoor het wel wanneer je komt

      Verwijderen
  2. Verkoop je het materiaal ook los?
    Een beugel om de sporing te meten heb ik zelf gemaakt,probleem is inderdaad dat je per halve slag moet regelen.
    Ik hoor het wel.
    Groeten
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, is geen probleem, stuur me een email en ik regel het.
      pgdrond@gmail.com

      Verwijderen
  3. Dag Peter,
    Ik heb bij mij eigen Quest sleufjes in het fuseestuk gedremeld van 4 mm Li. en Re. en een extra sluitring aan de bovenzijde tussen het kogelkopje en fuseestuk ik kan zo traploos en gemakkelijk de sporing afstellen als dit nodig is. Overigens is de sporing bij mijn fiets al 30.000 km. ongewijzigd (alu kogelkopjes, elke 10.000 km. smeren)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, kan ook, en zolang je geen obstakels raakt, is er niks aan de hand. Je hebt de oude stuurkogels dus nog, geven wel veel geluid.

      Verwijderen
    2. Volgens mij zijn het al de nieuwe, alu met kunstof binnenlagertje de oude waren van staal met een borgveertje

      Verwijderen