zondag 9 maart 2014

Snerttocht Denekamp

Voor de start, eerst koffie.

Ja, je leest het goed, Snerttocht, met dit weer verwacht je het niet meer, buiten is het bijna 20 gr. maar op de kalender prijkt de datum van 08-03-2014, en normaal gesproken kun je dan koud weer verwachten.
Maar goed het weer type van nu is meer het weer type van april/mei. Maar goed, de organisatie van deze tocht noemt het al een paar jaar zo, en al vaak was het koud.

Het is een mountainbike tocht die georganiseerd is door de wielerclub in Denekamp en ik hoorde en las het in de krant dat hij gereden zou worden en het leek me gelijk leuk om mee te rijden. Ook mede door de uitnodiging van een van de organisatoren Jan Arens. Aan de start waren ongeveer 45 mensen die verdeeld werden in 3 verschillende groepen die dan tijdens de tocht bij elkaar blijven.
Het is een mountainbike tocht, dus heel veel kilometers zijn het niet. 50km in dit geval, maar de lengte van zulke tochten bepalen niet de moeilijkheidsgraad. Maar meer de afwisseling van bodemgesteldheid en de bulten/heuvels waar je overheen moet.

Nu is de omgeving van Denekamp en Oldenzaal een gelieve omgeving om te mountainbiken, puur door de afwisseling en gesteldheid van de bodem. Al met al dus een mix die zeker zorgt voor de nodige inspanning. Het thuisfront waarschuwde voor de talrijke bomen die hier staan, en de waarschuwing is begrijpelijk. Na een kleine toespraak en dankwoord aan de sponsor, in dit geval een autogarage zijn we van start gegaan, tijdens de tocht waren er 2 stops, waarbij we rijkelijk voorzien werden van thee, broodjes en koeken, allemaal kosteloos.

Mijn eerdere ervaringen met mountainbiken zijn wisselend, dus ik denk doe mooi rustig aan en ik ga niet te dicht op mijn voorganger rijden, want ik wil zien wat er komt. Ik had mijn banden nog opgepompt voor ik vertrok maar ik kwam er al gauw achter dat ze wat te hard waren, 5 tot 6 bar is ook wat teveel werd me later door de meer ervaren rijders verteld. :-)) vooral op de stukken verhard waar veel puin verwerkt is stuiterde de fiets alle kanten op. Maar daar in tegen  rolde hij natuurlijk op het vlakke lekker door. Maar goed de volgende keer op 4 bar, want dat is meer dan genoeg, werd me verteld.

Eerste pauze, zonnetje erbij.
Vlak voor de eerste pauze stop moesten we echt klimmen over een zandpaadje naar boven en dan merk je echt dat ligfietsen een hele andere inspanning is, dit is veel afwisselender met een veel hogere intentie.
Tjonge je moet ze dan echt laten gaan, en in eigen tempo omhoog. Na 15 kilometer de eerste pauze, en het zweet staat je al overal, uiteraard ook een beetje omdat je van huis gaat als het nog bijna vriest en 2 uur later is het al aardig opgewarmd. Maar gelukkig kun je de beenstukken en zo uitdoen zodat je de kleding makkelijk kunt aanpassen.

Een paar mensen vroegen of ik die berijder ben van die blauwe ligfiets en waren wel belangstellend, geen rare opmerkingen die je ook wel eens hoort, en ze vonden het wel leuk dat ik ook hier aan meedeed.
Uiteraard de bekende vragen over gevaar, zichtbaarheid en snelheid, maar daar kun je gewoon op antwoorden en dan zien ze het wel in een ander daglicht.

Als je nog niet zo bekend bent in deze omgeving en met zo'n tocht meerijd dan zie je de vele facetten van deze omgeving en dan is het toch wel een hele mooie omgeving, de bomen zijn nog kaal en de kleuren zijn er nog niet, maar over een paar weken, als alles in de bloei staat is het echt genieten als je deze tocht in een geniet tempo zou gaan rijden.

Na de tweede pauze stop waren de meeste klimmen achter de rug, en toen ik dacht we zijn bijna in Denekamp gingen we nog een stuk behendigheid fietsen over een heel smal kronkelig paadje, met name een paadje. daarna volgde nog een stuk over los zand, nou toen moest het ff uit de tenen komen hoor.

Al met al een mooie leuke tocht die naar meer smaakt, de middag en avond heb ik niet meer zoveel gedaan, ik was echt moe, en dat na 50km fietsen :-))
Saluut.

3 opmerkingen:

  1. Hou jezelf heel op zijn ATB bukker :) Succes Mvg Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, het is inderdaad heel anders fietsen op een bukker, toch vind ik dat ook nog steeds leuk!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yes it different to read about a mountain bike instead of a velo, but it's still a good read. It will keep you in good shape as long as you don't crash hard.
    Greetings from snowy Canada
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen