donderdag 14 augustus 2014

Nog wat oefenen voor Zoetermeer Parijs Zoetermeer, en Rotor aanpassingen

Mooi uitzicht over de omgeving
 Afgelopen maandag en woensdag Duitsland in geweest en de hoogste bulten opgezocht, uiteraard zijn ze hier niet zo hoog als in Sauerland, maar ongeveer 90 mtr halen we wel.
Maandag een route van 100 km met hoogste punt op 95 en woensdag tussen Uelsen en Ootmarsum heen en weer gereden want dan kom je tot 80 en 90 mtr.
Ik wil weten wat voor snelheden ik nu haal op die heuvels, omdat ik ze met normale tandwielen ook vaak gereden heb.


Tijdens het klimmen verbaas ik me erover hoe makkelijk je tempo kunt houden met deze tandwielen, nu weet ik ook waarom dit voorjaar Dirk Drost zo makkelijk bij me wegreed tijdens een klim. Waar ik met normale tandwielen voor terug moet schakelen, kan ik nu gewoon doorrijden, en het passeren van de dode punten in de trapbeweging gaat veel makkelijker. Uiteraard als je klimt ga je ook weer omlaag en dan is een cadans van 120 helemaal geen probleem, terwijl dat met gewonde tandwielen best wel lastig is om een hoge cadans op een natuurlijke manier te trappen, want het voelt heel natuurlijk, en niet geforceerd.

Wie bied er!
Er begint al een aardig stapeltje tandwielen te ontstaan in mijn garage, en dit zijn ze niet allemaal, want sommige klanten nemen de oude tandwielen mee, voor montage en gebruik op een andere fiets.
Kan wel een handeltje in gebruikte tandwielen beginnen, want sommige zijn niet of nauwelijks gebruikt.

Volgende week om deze tijd ben ik op weg naar Parijs, het thuisfront zal weer op regelmatige basis datgene vermelden wat ik doorgeef bij de controle's en ik hoop dat ik zaterdagavond weer terug ben in Zoetermeer.
Op zich moet 1000 km in 48 uur te doen zijn, maar vanzelfsprekend is dit natuurlijk niet. Want op deze afstanden kan er van alles gebeuren, waardoor je planning volledig in de soep loopt.
In ieder geval is het de bedoeling dat Eduard Botter en ik samen oprijden, zodat je elkaar ook kunt helpen indien nodig.
Saluut.

4 opmerkingen:

  1. Natuurlijk is mijn belangstelling gewekt door deze wondertandwielen. Zijn er naast de voordelen ook nadelen te benoemen, bijvoorbeeld in het vlakke land.
    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Wilco,
    Een nadeel kan zijn dat je de eerste weken wat minder snel bent, vanwege gewenning, en op het vlakke op kruissnelheid zegt men is het voordeel minder groot, ondanks dat ik reactie's van ligfietsers krijg dat ze er wel voordeel bij hebben op het vlakke op kruissnelheid.
    Nadeel is dat ze duidelijker duurder zijn dan de standaard tandwielen en dat de 2 bekendste merken geen sponsoren zijn van het profpeloton, Dit wordt algemeen ook aangenomen als reden dat men op dit moment niet massaal overstapt
    Het grote voordeel is het optrekken, het klimmen en hogere cadans wat allemaal makkelijker gaat. Zeker bij onze fietsen zijn dit duidelijke voordelen, We doen er alles aan om dit makkelijker te maken, kijk maar hoeveel moeite er gedaan wordt om velomobielen lichter en stijver te maken, zodat er meer vermogen naar het achterwiel gaat, Dan zijn deze tandwielen relatief goedkoop. :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en welke Rotor aan passingen heb je gedaan, zoals je in de titel aangeeft? Overigens rijden ze na een paar weken nog steeds goed, het wennen is al aardig gedaan. Ik heb geen cadans meter, maar ik rijd meer op hartslag. Ik zie, zoals eerder al geschreven, dat is dezelfde snelheden haal met een duidelijk lagere hartslag. het scheelt al gauw 8 tot 10 %.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt gelijk, de titel doet vermoeden dat ik iets aangepast heb, maar ik schrijf er niet over, sorry, ik heb de standen iets aangepast van het kleine blad en het grote blad, wat nu 53 is, maar straks 54 wordt als het beschikbaar is.
    Je schrijft dat je hartslag 8 tot 10% lager is, wat is je snelheid hoger met dezelfde hartslag??

    BeantwoordenVerwijderen