zaterdag 31 januari 2015

Stapel aluminium, en ervaring van een gebruiker.

Aardig stapeltje wat nog bewerkt moet worden.
Een mooie stapel aluminium ligt er in de garage, het lijkt ook niet zoveel omdat je de U-goten mooi in elkaar kunt passen en dan lijken het kokers. Heb een leuke voorraad besteld zodat ik de eerste orders kan verwerken. Het systeem wat ik nu zover heb, bestaat uit stukken alum, die mooi aansluiten op elkaar met een minimale hoeveelheid losse delen. Vandaag een frame gemonteerd met 2 goten op de dakdragers en met oprijgoten van 4.5mtr, die bestaan uit stukken van 1.5 mtr.
Al met zijn 8 stukken van 1,7mtr lang en 8 bouten van M8, meer is het niet. De goten zet je in elkaar met 2 bouten en moeren die je handvast zet, en de goten op de dakdrager zet je vast met 2 bouten per goot. Alles netjes vast zonder trekstangen of beugels.

Voorzichtig met de eerste keer.
De oprijgoten zitten met een haak vast en zitten stabiel vast aan de goot doordat de zijkanten doorlopen en steun hebben aan de dakgoot.

Al met al. Kun je in 5 min de fiets op en van de auto halen, en dat is incl montage en demontage van de oprijgoten. Op de foto kun je mooi zien hoeveel ruimte het complete setje in neemt in de auto, dus ook in de garage als je het niet gebruikt.
Ik ben dan ook erg tevreden met het behaalde resultaat, en H. Bruinsma was er ook erg over te spreken. Hij heeft ook een paar keer mijn fiets op en af geladen en vond het allemaal erg stabiel en handig.







Kreeg deze week een verslag van de ervaringen met Rotor tandwielen in een Quest-XS.
Ze heeft de tandwielen nu vanaf augustus in de fiets en is een regelmatige fietser die ook wel wedstrijden rijdt. Marloes geeft hierin netjes haar ervaringen weer.

Zo, die staat, 
Eind augustus zijn de Q-rings door Peter in mijn Quest-XS gezet. Standaard zitten er al korte 155 mm cranks in. Ik heb de dag erna een klein rondje van zo'n 50 km gereden om er aan te wennen. Maar het voelde meteen heel gewoon, dus van wennen was eigenlijk geen sprake. Een paar dagen later heb ik een rit naar Bant gemaakt. Dat betekent veel lange rechte wegen waar je goed door kunt rijden door de Flevopolder en Noord-Oostpolder met af en toe een kort klimmetje bij een aquaduct en wat viaducten, maar ook een paar dorpen waar je dwars doorheen moet, met vooral in Emmeloord veel stoplichten. De kruissnelheid was een paar km hoger dan normaal op deze route en zowel het klimmen als het optrekken ging makkelijker. Het dode punt waar je met ronde bladen doorheen moet duwen is duidelijk weg en ik kan zonder er moeite voor te doen mooi 'rond' trappen. Mijn cadans is trouwens niet heel anders, met de korte cranks maakte ik altijd al tussen 90 en 100 toeren/minuut en dat is nog steeds zo. Na een kort ziekenbezoek weer terug de polder in. Omdat het zo makkelijk ging ben ik naar huis nog een stukje om gereden zodat ik die dag net boven de 200 km uit kwam. 's Avonds had ik veel minder last van vermoeide benen dan met de normale ronde bladen. De gemiddelde snelheid over de rit was ongeveer 2 km/u hoger dan op eerdere ritten over hetzelfde traject. Ik kan dus niet anders dan concluderen dat de ovale bladen voor mij een blijvertje zijn!
Inmiddels rijd ik er nu ruim vier maanden mee en ik vind het nog         steeds de aanschaf meer dan waard.

                                                                   Groeten, Marloes.
Mooi gelukt :-))

Ook het verslag van Adri op zijn weblog, die ze al bijna een jaar toepast, en nu in de juiste afstelling, geeft duidelijk aan dat deze type tandwielen een toevoeging zijn op je fiets die je een voorsprong geeft op de rest, of anders gezegd een besparing met dezelfde snelheid op je inspanning, of slijtage van je spieren en gewrichten. We weten dat over het algemeen ligfietsers sneller last van hun knieƫn en dergelijke hebben dan racefietsers. We trappen over het algemeen snel te zwaar.

Meer is het niet.
Volgende week de Friese Fiets Elfstedentocht, en naar het weerbericht kijkende wordt het ook wat een winters tochtje.
Heb er zin in. :-))
Saluut.

3 opmerkingen:

  1. Hallo Peter,

    Typisch dat Marloes ook een 2 km/u hoger gemiddelde heeft, er gebeurd dus echt iets als je deze tandwielen goed gemonteerd in de fiets hebt!
    Maar zoals je al opmerkte, de beste stuurlui staan aan wal, en ongelovigen houd je altijd.
    Ze moeten het zelf maar weten, ik ben er blij mee!
    Ook vandaag weer tussen de 2 en 3 km/u gemiddeld sneller...........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De praktijk is altijd wel degene die het laatste woord heeft. Als iemand ze wil proberen, laat ze monteren, betaal na 4 weken of breng ze terug, ik ben er niet bang voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een mooie service, dan zou dat niemand moeten weerhouden van uitproberen!

      Verwijderen