dinsdag 16 augustus 2016

Trainingsrondje na tuning Quest.

Snuitje is iets lichter.
Dit jaar geen lange tochten, alleen woon werk verkeer. En dan ben je wat makkelijker wat onderhoud betreft, want de fiets blijft wel rollen als je maar trapt.
Begon de laatste 2 maanden wel te merken dat er wat bijgesteld moest worden en had van de winter al het plan om stugge veren te monteren.
Zeker na het waterbad begon de roep om onderhoud toch wel duidelijk te klinken vanuit de Quest.
Nu de vakantie daar is, de Quest flink aan gepakt, overal de kleine spelinkjes eruit gehaald, o.a. kniegewricht in het stuur, de sporing fijn afgesteld met de linkse/rechtse schroefdraad.
Ketting goed schoongemaakt en in de olie gezet. Stugge veren in de voorpoten en hiermee gelijk ook de Quest wat lager op zijn pootjes gezet, niet helemaal door een kleine verdikking onder de veer te leggen.

Daarnaast de neus gespoten, en weer netjes afgewerkt. de Quest met commandant schuurpasta behandeld, hij toont nu gelijk weer wat strakker. Er is nog wel een klein kleurverschil te zien, maar ik denk als hij smerig is dat het bijna niet opvalt.

Vanmorgen gelijk maar de koe bij de horens gevat, en het bekende trainingsrondje gereden, het eerste stuk in Duitsland zitten toch wel altijd wel weer de nodige hoogtemeters in, maar ik heb dit nu vaker gedaan en dan heb je gelijk wel een goed vergelijkingsmateriaal. Wat opvalt is dat de fiets met de stugge veren makkelijker en strakker door de bochten raast, waar hij normaal gaat hellen, doet hij dat nu veel minder en hierdoor is de snelheid ook hoger.
Bij het versnellen deint hij ook minder en dat geeft natuurlijk ook gelijk meer vermogen op de ketting. Alleen het fietst wat spartaans, en bij 50 km per uur geeft dat soms toch best wel klappen die je anders  veel minder voelt. Voor de snelheid zijn de stugge veren wel een blijvertje, maar voor de lange tochten ga ik toch voor wat meer comfort.

Ook doordat de speling uit het kniegewricht is en de sporing optimaal, gaat het rondje als een speer en haal ik snelheden op plekken die ik al meting gebruik die ik tot nu toe nog niet eerder gehaald heb.
Kan niet zeggen dat ik veel gefietst heb dit jaar, en verwacht dat de conditie navenant is, maar de teller geeft wel aan dat de tuning goed geholpen heeft.

Bij thuiskomst blijkt dat de 100 km in 2 uur 16 is gegaan, en dat is in vergelijking met andere ritjes eentje die in de top 3 terecht komt. De snellere rondjes heb ik met racekap gereden, en nu met het De Rond XXL windscherm. Ben daar toch zwaar tevreden over, rijdt wel eens zonder, als ik samen met mijn vrouw fiets, maar wat een verschil altijd, met windscherm zit ik altijd volledig uit de wind, geen windgeruis in de oren en heb geen fietsbril nodig. Laatst met die hoosbui had ik het deksel erop en reed ik zonder windscherm, nadat de hoosbui over was, deksel tijdens het fietsen in de fiets en scherm erop, en gelijk ging de snelheid 2 km omhoog.

Er zijn wel eens mensen die het wat pocherig vinden als ik tijden of snelheden noem, ik gebruik ze als registratie zodat ik kan gebruiken als vergelijking. Normaal verwacht je met het ouder worden dat het wat minder snel gaat, maar daar is nog geen sprake van. Alleen heb ik na de tijd wat langer hersteltijd nodig, dat merk ik wel.

Eind september als het weer het toelaat nog een 400 km brevet, van de vier startpunten. Heb ik nog niet eerder gereden en lijkt me wel een leuke afsluiting van het seizoen, dan toch nog een beetje een afstand gereden.
Saluut.


4 opmerkingen:

  1. Peter, ik neem aan dat je stuggere veren gebruikt om minder door elkaar gerammeld te worden bij hobbels/kuilen in de weg?
    grt, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou nee, stuggere veren geven juist meer gerammel bij hobbels en kuilen. Maar minder energieverlies door het veel minder schommelen van de fiets tijdens fietsen. Als ik de 1000+ tochten ga fietsen komen de standaard veren er weer in, die geven meer demping van de hobbels en kuilen.

      Verwijderen
  2. Ik had mijn Q al verlaagd en de stugge veren erin.....was al 75% verbetering. Nu met de DF (ook stuggere veren gemonteerd) is het helemaal een feest. 1000 km en meer achter elkaar rij ik alleen met de BMW

    BeantwoordenVerwijderen