ff op de foto. |
In ieder geval, als velomobielrijder heb je de beschikking over een stroomlijn body, waardoor het bijna een indoor activiteit wordt. Dus de racekap ook meegenomen naar Friesland. Op zaterdag naar Tom met de fiets op het dak, alwaar we eerst het nodige onderhoud doen en dan ons te rusten leggen in een warm bed. Het slechte weer is tijdens de nacht Friesland uit gewaaid, en zowaar de dag begint met een klein beetje regen en wind.
We zijn mooi op tijd in Leeuwarden en kunnen gelijk de 400 mtr ijshal in, en kunnen zelfs nog even met elkaar praten als velomobielrijders. Als we starten rijdt de meute achter de voorste aan, en die gaat rechtsaf, terwijl de route linksaf is, Tom doet het goed en ondanks dat we achteraan starten, rijden we na 100 mtr al op kop:-)
We zijn hierdoor vrij snel Leeuwarden uit en rijden na passage van een treintje snelle rijders, de meeste tijd met zijn tweeën, Tom voorop en ik volg trouw. We hebben afgesproken om in Bolsward koffie te pakken, dus bij elke stempelpost is het stempelen en door. Het is koud en vochtig de eerste uren, en bij Spannenburg/ Stavoren erg mistig zelfs.
We zijn iets na 10 uur in Bolsward en we zijn halverwege, de koffie en appelgebak gaat er goed in, en tijdens de pauze komen zowaar de eerste racefietsers al langs. We stappen op voor de tweede helft en de groep racefietsers rijdt stug door, dus we zien ze elke keer wegrijden als we bij een stempelpost aankomen, alleen met dit verschil dat we ze steeds eerder in het stempelproces zien, dus dat betekend dat we inlopen, en zowaar in Stiens rijden we gelijk het parkeerterrein op.
Tom is een constante voorrijder met 37/38 km kruissnelheid, dit betekend voor mij dat het zweethemd tot Bolsward droog blijft, ik ben blij, met mijn lig locatie in een overdekte velomobiel.
We hebben allebei zaterdag het antilek middel in onze banden gedaan en de F-lite's blijven dicht ondanks het natte/droge wegdek, alleen na Bartlehiem heeft Tom een dusdanig lek te pakken dat er geen houden aan is voor het spul. Jammer voor hem, als goede vriend vervang ik het lekke exemplaar voor hem.
Schiet ook niet op met zo'n dwars stuur. |
Net voor 2 uur zijn we terug in Leeuwarden en krijgen de medaille omgehangen en mogen we nog proberen om zo langzaam mogelijk 11 meter te rijden, dit lukt net niet, omdat we toch een voetje aan de grond nodig zijn. Maar goed, wel leuk om te doen.
Eigenlijk blijkt uitgave 2017 een makkie te zijn geweest, in vergelijking met de vorige edities.
Organisatie bedankt voor het organiseren, en de eerste Elfstedentocht voor dit jaar zit erop, nog maximaal 3 te gaan.
Saluut.
Hoi Peter,
BeantwoordenVerwijderenVoor mij was het de eerste winterversie in een Velomobiel. Ik was net te laat bij de start om vooraan te gaan staan en ben in een grote groep racefietsers langzaam naar Sneek gereden (dat stuk per ongeluk niet de Harry-route genomen). Daarna tot Hindelopen, vooral alleen, heerlijk gereden over goede wegen. Daarna stukje met Eva in de QV en een lang stuk met Henk en Martin (in aandachttrekkende Pompeblêden Quest) gereden. Het werd al met al een héél ontspannen tocht die ik volgend jaar graag weer doe.
Alleen de route naar Sneek en na Dokkum doe ik liever niet weer over die kleine paadjes, vooral met racefietsers en wandelaars is dat gewoon niet prettig. Gelukkig zijn er zat alternatieven voor.
Ik reed voor het eerst, op aanraden van Ymte, op Schwalbe one's voor, met Ride on. Wat een heerlijke banden: comfortabel en zeer snel. Als ze ook nog een beetje duurzaam blijken zijn dat voorlopig mijn banden. Ook deze week reed ik in nattigheid en kou op de wwonwerkrit gelijk de 2e tijd ooit op deze banden.
Wie weet tot volgend jaar.
Die dame was dus toch nog iets sneller dan jij Peter. Knap van haar ;-)
BeantwoordenVerwijderen