maandag 22 april 2019

Amstel Gold tocht 234 km

Zaterdag de Amstel Gold gereden, 234 km lang met de nodige bulten, voor de aardigheid zet ik de info hier even op een rijtje.

Geulhemmerberg   8.0%   5 km
Maasberg               8,0%    22 km
Absteeg                  7,5%   34 km
Lange Raarberg      6,6%   42 km
Midweg                  6,6%   74 km
Fromberg                8,0%   79 km
Koulenbergseweg  10,7%  82 km
Geulheemerberg     8,0%   96 km
Bemelerberg          7,0%   102 km
Heiweg                  9,2%   123 km
Bukel                     5,9%   127 km
Loorberg                8,6%   147 km
Camerig                 7,7%   161 km
Gemmenicherweg 12,9%  170 km
Drielandenpunt      8,8%   172 km
Kruisberg              15,5%   193 km
Eyserbosweg        17,1%   195 km
Huls                       9,5%   201 km
Midweg                 8,2%   211 km
Fromberg               8,0%   217 km
Keutenberg           16,0%   222 km
Cauberg                13,1%   232 km

In totaal zijn het 3140 hoogtemeters, waarbij de eerste 100 km, 1000 hoogtemeters heeft en de rest zit in de rest, de percentage's zijn gemiddelde.
Als je de 2de keer de Geulhemmerberg opgaat heb je de eerste 100 km gehad.
Verschillende bulten kom je 2 keer tegen op de route, dat zijn de Fromberg en de Geulhemmerberg,
Drielandenpunt is met 325 mtr. het hoogste punt.
Ben om 20 voor 7 gestart en was om 20 over 5 terug met een gem. van 25,1 km, max 84 km, en laagste 5 km.
Tot zover de statische gegevens.



Hoe beleef je zoiets:
Filmpje geeft je een eerste indruk, had jammer genoeg stabilisatie uitstaan.
Het is een gezellige drukte, en omdat je een afwijkend vervoersmiddel gebruikt trek je de nodige aandacht, wat dit keer opviel, is dat er veel wielrenners voorbij kwamen tijdens de klimmen met de duim omhoog en zeiden dat ze respect hadden voor de manier hadden waarop. Dit heb ik de vorige keren niet zo ervaren.

Het is dit keer erg warm, en daar had ik halverwege behoorlijk last van, vooral tijdens het klimmen natuurlijk, ik had mijn eerste bidon een minerale tablet erin gedaan, en met de 2de niet, waarna ik veel last kreeg van brandende spieren in de bovenbenen, zelfs in mijn heupen voelde ik het, de 3de bidon weer een tablet erin en het ging daarna een stuk beter. Normaal moet ik niet elke keer een tablet nemen, wordt het me te zoet, maar nu, met die warmte is het beter om het elke keer te doen.

Halverwege heb ik echt gespeeld met de gedachte om er 200 km van te maken of vlak bij het logeeradres te stoppen, dit kan want je rijdt de hele tijd om Valkenburg heen. Maar tijdens het drinken van de 3de bidon ging het veel beter, waardoor ik doorgegaan ben.

Vlak na de start heb je de Geulhemmerberg, in 2015 ging het daar mis bij me, en vorig jaar bij Tom, dus ik was erop gebrand dat het nu wel goed zou gaan, tijdens het terugschakelen hoorde ik 2 grote knallen, maar het ging goed, later heb ik het nog een keer gehad, ketting springt dan achter over de cassette heen, omdat hij nog niet in het tandwiel ligt, zet net even te vlug druk op de trappers. Gaat hij springen.  Er kwamen wel 2 rijders naast me rijden, met de vraag of alles goed gaat, want het geeft een rot knal onderuit de body.

Tijdens het klimmen komen de groepen voorbij en tijdens het afdalen ga je hun weer voorbij, en op het vlakke kun je hele groepen inhalen. Vind dat wel leuk, want je krijgt zo ook wel heen en weer opmerkingen en daar kun je dan weer op reageren. Geen rare reactie's gehad.
Op gezette afstanden heb je verzorgingsposten waar je van alles kunt krijgen, goed geregeld.

Dames met panne
Zuid Limburg is een mooi gebied, maar niks is er vlak, het blijft de hele tijd op en neer gaan. Tussen de bulten is het motto herstellen en tijdens het klimmen loopt de hartslag regelmatig naar 170, zelfs 172 heb ik gezien. Maar de ovale tandwielen zorgen ervoor dat ik kan blijven draaien, alleen bij 15% of meer wordt het stoempen.

Vlak voor het drielandenpunt wordt de warmte me gek, en ik stop in Belgie bij een bewoner die bezig is om 2 meisjes te helpen met hun fiets, ik mag gebruik maken van de waterkraan om het hoofd en voeten te koelen, man wat lekker is dat. Grappige is dat de meisjes uit Friesland komen, dus kon weer even Fries praten, :-) in Belgie :-) moet je de humor van inzien. :-)

Na het drielandenpunt komen de zwaarste klimmen en het vervelende is dat ze vlak achter elkaar zitten,  Kruisberg en Eyserbosweg zitten binnen 2 km. Waarbij de Eyserbosweg best wel een lang stuk is. Dat viel niet mee. Voelde de benen nu wel beter, maar het liep niet echt lekker, je voelt niet echt wat er aan de hand is maar later bleek dat ik met een leegloper rond reed. Nu weet ik dat het een lekke plakker is geweest.

Drielandenpunt
Bij het opdraaien van de Keutenberg was er een toeschouwer die het vuile werk niet schuwde en me het steilste stuk op gedrukt heeft, bedankt man, Tom brak daar voor de 3de keer zijn ketting vorig jaar. Bij het opdraaien van de Cauberg merkte ik weer dat hij niet lekker stuurde, maar door al die schellinkjes merk je niet zo snel dat je een leegloper hebt. Op het vlakke heb je dat sneller in de gaten. Maar goed, na de Cauberg is het nog een klein stukje naar de finish, en op de een of andere manier pers ik er nog een 54 km top uit.
Na de finisch krijgt iedereen dezelfde medaille, en kan een gratis energiepakket afhalen.
Wat een drukte daar, snel de zaken afgehandeld en op huis aan, er wacht me nog een autorit van 3 uur.

Afgelopen zondag, gekeken naar de race en dan zie je de route in grote gedeeltes terug, en dat is erg leuk, je weet ook waar het zwaar is en als je dan de hellingen ziet waar je zelf lang gereden bent, denk je, phoe best wel steil. Maar wat gaan die mannen hard omhoog zeg, petje af hoor.
De eindsprint is nu al legendarisch van M. van der Poel, onvoorstelbaar. Jammer dat hij gaat mountainbiken.
Saluut.




3 opmerkingen:

  1. Proficiat Peter! Een mooie prestatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed gedaan, ik moet er niet aan denken met een velomobiel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gedaan hoor. het is goed te zien dat het zwaar is op de keuterberg. Sommige fietsers lopen daar. waar jij nog fiets. lijkt me leuk om daar ook eens te fietsen. Prima gedaan Peter.petje af!

    BeantwoordenVerwijderen