zondag 1 november 2020

1 maand Alpha 7.

De Alpha 7 staat nu 1 maand in de garage en de teller geeft 731km als totaal aan, door het thuiswerken zit je niet elke dag in de fiets 😉.
Maar goed, de kop is eraf, en we zijn wat ervaringen rijker. Na wat stoeien met de stoel zit deze nu goed in de fiets en de trapas op goeie afstand, doordat de fiets kleiner is, moet je wat meer zoeken naar de juiste afstelling, stoel wat lager, anders de knieën tegen de top, oke, is beter, nog wat lager, oke, beter, maar nog niet klaar, trapas nog wat verder weg, oke, dat is beter, kan ik de cranks aanpassen van 155mm naar 160mm, oke nog wat schuiven, mm, dit is hem, wat is de Q factor, afstand tussen de trappers, oke, die nog wat ruimer zetten, oke, nu begint het erop te lijken.

Ik heb de loop van de ketting veranderd, standaard liggen beide kettingen door een aparte geleide buis op de bodem, waarbij de trekkende ketting links ligt en de retour rechts, en zitten er 2 rollen van 100mm in de loop van de trekkende ketting. Hierdoor heeft deze veel knikken, zowel horizontaal als verticaal, vooral als je voor groot en achter klein rijdt, oftewel het grote verzet.

Ik heb de trekkende ketting uit de geleide buis gehaald, en naar rechts gebracht, waarbij de achterste rol nu 64mm is, die schuift over de as en de voorste rol ook naar rechts, zodat die meer in lijn ligt met het grootste blad, de retour ketting zit nog in de geleide buis, en ligt nu links.
Nu ligt de trekkende ketting veel meer in een rechte lijn, ook omdat de achterste rol kan schuiven over de as. Plan is om ook om de voorste rol te vervangen door een 64mm, ketting komt dan in zijn geheel 2 cm hoger te zitten.

Ervaringen zijn dat de Alpha 7 stabieler is in de bochten, in de bebouwde kom met bochten en afslagen ben je duidelijker sneller hierdoor, door het lagere gewicht trekt hij sneller op en klimmen gaat ook makkelijker, daarin tegen ben ik met de Alpha 7 nog niet sneller dan met de Quest, merk wel dat de snelheid omhoog gaat, maar boven de 40km merk je dat de open wielkasten niet meehelpen.
De eerste week met 155mm cranks gereden, daarna 160mm cranks erin, en dat is beter, 170mm gaat jammer genoeg niet lukken.

Door zijn stijfheid en body uit een geheel, en de smalle bandjes, heb je meer geluid in de fiets, geluid is ook feller, Quest geeft een lager geroffel, Alpha 7 geluid is feller. Instappen is wennen, door het kleinere instapgat, maar bij de schouders is hij breder dan de Quest.
Bagageruimte is door de vlakke bodem niet kleiner als de Quest.  
Vorige week Greenspeed Scorcher 120 banden voor erom gelegd en dat geeft minder geluid en een lagere rolweerstand. Alleen optisch is het wat een vreemd gezicht, dikke banden onder zo'n ranke velomobiel. De Greenspeed is een slick band, net als de F-lite en voor een lage rolweerstand heb je niet een erg hoge bandenspanning nodig. Deze band absorbeert ook een gedeelte van de trilling.
Nu ben ik op zoek naar een brede 27,5" achterband, zodat ook daar minder geluid wegkomt en minder rolweerstand.

Mijn Alpha 7 is de eerste met 2 x 12 speed, en dat geeft ook nog wat zoekwerk naar de juiste afstelling zodat de achter derailleur zowel op het kleine als op het grote blad soepel schakelt. Er zijn speciale achter derailleurs voor 2 x 12 speed. Het feit dat er nu 11,12,13,14,15 op de cassette zit ervaar ik als erg prettig, anders zat ik vaak te zwemmen tussen de 13 en 15 tands.

Al met al, ik vind het een erg mooie velomobiel, maar we zijn nog niet een geheel, maar ik moest ook een half jaar wennen aan de Quest toen ik overstapte van de Alleweder naar de Quest, dus ik heb nog ff de tijd.😎

Wat betreft velomobielservice.nl.
Genoeg te doen, afgelopen week het arsenaal aan gereedschap uitgebreid met een kolom boor frees machine, naast de draaibank, het is erg handig als je thuis dingen kunt aanpassen. 
Laatste maand 2 Questen en 1 strada afgeleverd, eentje heeft zelf een naam gekregen.👌
Heb op dit moment 4 velomobielen, die ik nog moet opknappen en 1 velomobiel die ik in opdracht van een klant te koop aanbied, en de nodige overige occasions, zie de website. 
Dus zoek je een gebruikte velomobiel, hou de website in de gaten, ruime keuze, en ze zijn weg voor je het weet.
Saluut.

4 opmerkingen:

  1. Dag Peter. Geweldig dat ovaal rondtrappen! Geen Rotor bladen in de Alpha 7? Succes met de verkoop Quest 380. Groeten Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteraard Rotor erin, was eerste actie. Niet meer zonder trappen.

      Verwijderen
  2. Ha, laat Daniël Fenn niet horen dat de snelheid bij 40+ niet hoger is dan de Quest... De Alpha zal vast gaan bevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is wat het is, oud hollands spreekwoord zegt, de waarheid is een sterke drank, en er zijn maar zeer weinig magen die hem onverdund verdragen.

      Verwijderen