Een paar weken terug werd er mij de vraag gesteld om een modificatie beter functioneel te maken.
De eingenaar uit Duitsland heeft vorig jaar een Milan GT aangeschaft om brevetten te rijden, met een extra steunrol in de retourketting, zodat hij tijdens het klimmen meerdere versnellingen ter beschikking heeft als hij het kleine blad gebruikt.
Dit vraagt enige uitleg, in Duitsland en andere landen zie en lees je vaak dat ze voor 70 en 33 tandwielbladen gebruiken. Dit is een groot verschil, met achter liefst 11/42 11 speed als het kan.
Waarom willen ze dit, omdat je bult af lekker lang mee kunt trappen (70/11), en bult op toch nog redelijk klein verzet hebt (33/42).
Met deze setting heb je een probleem, je ketting is te lang om met het 33 blad meerdere versnellingen te pakken achter. 33/42 is gauw te klein, en 70/42 is weer te groot als het nog steeds omhoog gaat.
Wij hier in Nederland kunnen op het vlakke heel goed uit de voeten met 53/33 voor, en hiermee heb je indien nodig, nog genoeg schakel bereik als je de 33 voor gebruikt tijdens een klim.
De montage van de extra steunrol in de retourketting beviel niet, (beloofde bereik was er niet) vandaar de vraag of ik ernaar wou kijken.
Ik heb meerdere posities en mogelijkheden geprobeerd en uiteindelijk is het gelukt en hebben we afgelopen zaterdag een testrit gedaan hier in de omgeving van Lattrop waar een paar vervelende klimmetje te vinden zijn.
Uitkomst, een paar vreugde kreten uit de Milan GT en een stralende klant, hij heeft 5 versnellingen tot zijn beschikking, als hij gebruik maakt van het kleinste tandwielblad.
Concreet gezegd, tussen de 5 en 15 km kan hij het kleine blad gebruiken en dan om naar de 70 voor.
Nu kan hij die versnelling gebruiken die past bij de klim, en stijgingspercentage.
Op mijn vraag of de ketting niet overspringt tijdens echt kracht zetten, gaf hij aan dat dit niet gebeurt.
Vermoed wel als de boel verslijt, dat dit snel gaat gebeuren, omdat de ketting niet vol om het blad heen ligt. Maar dan leggen we er gelijk nieuw spul op :-)
Saluut.
Als je zulke sprongen wil hebben in je bereik zou ik toch de mountaindrive aanraden. Heb eerder in de Alpen gereden met 54/42 voor met een gewone voorderailleur, en 11/36 achter en dat gaat prima. Zeer stevige hellingen mee gereden tot 17 procent.
BeantwoordenVerwijderenLater een mountaindrive met een 63 blad voor en 11/36 achter.
De mountain drive vertraagt ca 2.5 keer dus de 63 wordt dan een 25 blad. Fijne van een mountain drive is dat je snel kan schakelen, en ook vanuit stilstand, en dat is heel fijn als je je verslikt in een helling, want je kan niets als je bergop stil komt te staan met een gewone derailleur. Uitstappen uit de fiets is heel lastig want goed de fiets op de rem zetten is erg lastig, je rolt zo naar beneden.
Qrings en Rotor past alleen niet op een mountain drive.
Groet
Rudolf.
Klopt, mountaindrive is ook een oplossing, alleen deze klant wil dat niet. Omdat hij die kapot trapt.
VerwijderenAls de klant zo sterk is dan heeft ie ook geen versnellingen nodig ;-) . Mijn ervaring is dat een mountaindrive niet kapot wil. Super robuust. Wat wel zo is dat de drive een beetje sponzig voelt in de vertraagde stand.... .... en dat is niet voor iedereen zeg maar...
VerwijderenGroet
Rudolf
Heb er zelf geen ervaring, met mountaindrive, maar klant is koning. En ik vond het een uitdaging om hem te helpen, en dat is gelukt. Mooi toch.
VerwijderenAbsoluut !!
BeantwoordenVerwijderenGroet
Rudolf.