donderdag 28 mei 2015

400 km brevet Zwolle, De Veenkolonien

Een groot gehalte velomobielen.
Alweer het derde brevet dit jaar, en dit tijdens het pinksterweekend waarin altijd ook de Elfstedentocht gereden wordt. Oke, 3 jaar terug is het ook gelukt, dus dan moet het nu ook kunnen. Voor de zekerheid maar de Quest op de auto, anders wordt 400, 550 km, en dan nog de 235 van de Elfsteden erbij, maakt toch redelijk wat kilometers.

De weersvoorspellingen zijn goed en blijven zo, een lekker temperatuurtje en geen regen. Dit doet de mens goed. We zijn mooi op tijd en Tom is er ook al, heeft de hele dag lekker thuis gezeten en op zijn gemak naar Zwolle gefietst, Ik heb de hele dag nog gewerkt en vlug naar huis, eten en dan naar Zwolle. Tom vind me een watje, maar ik heb 4 weken niet in de ligfiets gefietst, vanwege de Elfstedentocht. Er zijn ongeveer 35 deelnemers en dat zijn er toch aardig wat. De start is om 8 uur en we rijden vlug Zwolle uit. De eerste 10 min moet ik weer wennen aan de bewegingen van de fiets en dergelijke, daarna is dat weg. Eerdere brevetten deden we rustig aan en bleven wat bij de racefietsers hangen, maar we rijden gelijk vanaf start flink door in Zwolle, en erbuiten gaat het vlot naar de 40 toe. Tom blijft wat hangen en na Kampen wacht ik op hem, na een uurtje fietsen rijden we met zij'n vieren door de Noord Oost Polder en dan is daar bij Luttelgeest als snel de geheime controle.

Wat staan ze netjes in de rij :-))
Het gaat vlot door, naar Lemmer en dan gaat het grote licht uit, waarna onze lichten aandoen en stomen door naar Leeuwarden, eigenlijk gebeurt er tijdens het fietsen niet zoveel, alleen dat we voor half 12 al in Leeuwarden zijn, 10 over 11 is het en Tom is blij met dat tijdstip, maar minder blij dat het wat veel energie kost.
We zijn niet de eerste die er zijn, want 2 DF rijders zitten al aan de boterham, zelf heb ik een bak bami meegenomen van thuis en begin hier lekker aan. We keuvelen wat met zij'n vieren en gaan om half 12 verder naar Groningen, eerst komt het vervelende klinkerstuk, maar met genoeg snelheid zijn we er zo over, de F-lite banden absorberen aardig de trillingen.

Al snel rijden we naast het Prinses Margriet kanaal wat recht toe recht aan is en we hebben wind mee, dus de snelheid ligt regelmatig boven de 40 en omdat het donker is, is het lastig te zien, van wie het lampje is wat achter je rijdt, bij een brug zie ik dat het Tom niet is, dus we laten de fiets lekker uitrollen en even later zit hij er weer achter. We zijn daarna al snel in Groningen, en het is nog maar half 2, het gaat als een speer en we praten af dat het ook wat minder snel kan. 35 37 is het voorstel, dus we stellen de cruise control wat bij:-))

Het stuk tussen Groningen en Emmen markeert zich door verlichtingsproblemen bij Tom, we staan een paar keer stil om een en ander op te lossen of te verwisselen. Ook in Drenthe weer lange stukken rechte weg, vorig jaar viel me dit ook al op, maar doordat we 4 tot 5 km sneller rijden dan vorig jaar schiet het lekker op en zijn voordat het licht wordt in Emmen bij de controlepost. Hier doen we ff rustig aan en er wordt zelfs vlug een hazenslaapje gedaan.

Als we het pompstation verlaten is het licht geworden en heb ik een slaapdip, dat duurt meestal 10 tot 15 min en dan is het weg. Ik kan weer goed zien wie wie is, en hoe het gaat met de andere, we zijn nog steeds met zij'n vieren, Tom, Dirk, Jos en ik.
We gaan via Schoonebeek Duitsland in en er komen ook wat hoogtemeters om de hoek kijken, ze zijn goed te nemen en kunnen hierdoor ook ff goed gang maken in de afdalingen. Via Vasse komen we weer in Nederland en komen vlakbij Lattrop. Ik kijk of ik de LOL ploeg ook tegenkom maar we zijn denk ik vroeger dan hun, op dit punt.

We rijden nu het stuk wat ik voor Gerrit voor gefietst heb, en hierdoor kunnen we makkelijk de snelste route pakken, en rijden we niet verkeerd, want als de omgeving onbekend is moet je als voorrijder in split second keuze's maken en dat doe je ook wel eens verkeerd, de rest rijdt meestal op 20 of 30 meter achter je en neemt zonder moeite de bochten, maar de voorrijder moet soms zijn keuze omgooien of flink remmen of terug rijden. Een dankbare taak.

In Hengelo is de controle bij "van der Valk", en we kunnen eindelijk zitten tijdens de pauze.
Ik eet het laatste beetje bami op en weer is dit goed bevallen. Het geeft een goede bodem en echte problemen heb ik niet gehad met de voeding, het duurt wat langer voordat het verteert is maar we doen er ook geen 3 uur over. Hierna is het nog 75 km naar Zwolle en in de planning lag om rond 10 uur terug te zijn, maar het is 9 uur als we weer gaan fietsen, dus half 10 moet mogelijk zijn.

Voorbij Almelo moeten er nog wat hoogteverschillen genomen worden en dat drukt het tempo, maar dat mag de pret niet drukken, we zijn nog steeds met zijn vieren en als we in de verte Zwolle zien liggen begint het te regenen, hierdoor worden we toch nog nat, want in Zwolle regent het aardig.
We zijn er iets na half 10, de 2 DF rijders zijn 1 uur eerder al gefinisht, en Hans ziet gedoucht en al in de stoel te vertellen hoe het hem vergaan is.

Al met al een tocht die zich laat kenmerken door lange rechte stukken weg, we hebben er 13 uur en 36 min erover gedaan, waarvan we ongeveer 1 uur 30 to 45 min  gebruikt hebben om te pauzeren.
Waren de eerste 2 brevetten lastig voor me, nu heb ik er geen last van gehad. Heb de laatste 4 weken stevig gegeten en wat extra gewicht gekregen, dit geeft toch wat meer reserve's die ik miste bij de eerste tochten.

Tom vraagt hoe ik me voel en wat ik maandag verwacht, nou, ik ga met 2 dochters, 1 schoonzoon en 1 buurman fietsen, dus we starten om 6 uur, dan zijn we rond 4 uur terug denk ik, als je maar zorgt voor koffie in Holwerd geef ik hem nog mee, voordat hij mijn wine-gums uit de Quest haalt en vertrekt naar Raerd.
Saluut.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten