zondag 17 mei 2015

Grotere ovale tandwielbladen. Größere ovalen Zahnrad-Blätter.

Ik ben nu een jaar bezig met de verkoop en montage van Rotor Ovale tandwielbladen in/op ligfietsen.
Nu is het zo dat de Rotor tandwielbladen voor de Velomobielen wel geschikt zijn wat maat betreft. Het afgelopen jaar heb ik ook verschillende aanvragen gehad voor grotere maten omdat er ook tweewielers zijn met grote tandwielbladen, denk maar aan de ligfietsen met alleen 20" wielen.

Navraag bij Rotor leerde me dat dit onbetaalbaar is. Daarom van de winter gesprekken aangegaan met Alligt wat er voor mogelijkheden zijn. Leo gaf aan dat het niet onmogelijk was om het te maken, maar dat dit wat tijd vroeg. Toen ik in Dronten was voor het afhalen van de nieuwe Quest ben ik gelijk bij Leo naar binnen gelopen met materiaal en gevraagd naar de mogelijkheden en dergelijke.

Uiteraard het materiaal achtergelaten, en nu is het zover dat we ook grote maten (56t+) in 110 en 130BCD kunnen leveren. Deze bladen zijn niet uitgevoerd met opschakelnippels en inkepingen zoals je dat ziet bij de standaard tandwielbladen, dus het is afwachten hoe dit gaat met schakelen als je hem monteert op een crankstel met meerdere bladen.

Ondertussen zijn de eerste tandwielbladen wel geleverd en gemonteerd in een DF. Maar omdat het nog in de opstart zit, is hier geen ruchtbaarheid aangegeven.
Saluut.

Mittlerweile verkaufe und montiere ich seit einem Jahr Ovalen Zahnrad-Blätter von Rotor in/auf Liegeräder. Nun ist es so, dass die Ovalen Zahnrad-Blätter von Rotor gut für Velomobile geeignet sind was Größe betrifft, aber im vergangenen Jahr habe ich mehrere Anfragen bekommen für größere Größen weil es auch Zweiräder gibt mit größere Zahnrad-Blätter, zum Beispiel Liegeräder mit bloß 20" Räder.

Erkundigung bei Rotor hat mir gezeigt, dass solche Zahnrad-Blätter bei den nicht zu bezahlen sind. Deswegen habe ich diesem Winter Gespräche mit Alligt geführt um weitere Möglichkeiten zu finden. Leo hat angedeutet, dass es nicht unmöglich sei sie zu machen aber, dass es eine Weile dauern würde. Als ich zum Abholen vom neuen Quest in Dronten war bin ich direkt zu Leo gegangen und habe mit Materialien nach die Möglichkeiten gebeten.

Natürlich habe ich die Materialien hinterlassen und nun ist es endlich so weit, dass wir auch größere Größen liefern können, zwar 100 und 130BCD. Diese Zahnrad-Blätter haben keine kürzere Zähne um das Schalten zu vereinfachen, wie übliche Zahnrad-Blätter. Es ist noch unbekannt wie das Schalten dadurch beeinflusst wird wenn die Blätter mit mehre Blätter auf einem Kurbel montiert werden.


Mittlerweile sind die ersten Zahnrad-Blätter in einem DF geliefert und montiert aber weil wir erst am Anfang sind wurden sie noch nicht öffentlich Bekannt gemacht.

Hieronder een bericht wat ik kreeg van een klant met een DF.

17-05-15 Peter.
Vandaag even getest;

Het schakelen van en naar klein blad gaat buitengewoon goed, ik merk eigenlijk geen verschil met de rotor. Wel gezorgd dat alles heel goed in lijn staat.
Rijden op de 62t is een feest, voor de eerste keer 55 km/h kunnen rijden op vlakke weg met niet zo'n heel glad wegdek. Ik denk dat 60 km/h op goed wegdek er wel inzit.
Te bedenken dat ik 4 jaar geleden in mijn oude glasfiber Quest al moeite had om 40 te halen, ik kon de verhalen over 50 km/h toen niet geloven, vooral omdat ik daarvoor al zeker 15 jaar woon werk op een racefiets deed, dus best wel fietsspieren had.

4 opmerkingen:

  1. Volgens mij heb ik die grote ovale tandwielen bij velomobiel.nl zien liggen.

    Ik las laatst een verhaal van iemand dat hij nu veel sneller zijn woon-werk-route met de DF rijdt, dan vroeger met de Quest.
    Er stond echter niet bij dat die Quest nog een oude 20" glasvezel Quest was :-) Tja, dat noem ik appels met peren vergelijken. Als het bij jou al 10km/u scheelt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, staat ook gewoon op hun site bij de accessoires.

      Verwijderen
  2. Hallo Wim, Dat gebeurt wel vaker dat producten bij meerdere leveranciers te verkrijgen zijn. Op aanvraag kun je groter dan 56t krijgen met BCD die past bij je crankstel wat je in je of op je fiets hebt. Er zijn genoeg ligfietsen met 20" wielen die een groter blad hebben dan 56t

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen