Klaar voor het opzetten. |
Dit naar aanleiding van een bericht van Erwin (tante Lies)
op zijn blog, hoe hij dat gedaan had.
Hij schreef erbij dat het vrij was om het te gebruiken voor
eigen gebruik.
Een klant van mij vroeg of ik het voor hem wou maken, omdat
hij niet die handigheid heeft, en zelf wou ik het ook gaan gebruiken, want een
aanhanger is wel handig, maar altijd lastig wat parkeren betreft, wat gebeurt
er met de aanhanger als je weg bent met de fiets.
Aldus gedaan en nadat ik dit
kenbaar had gemaakt op mijn blogspot kwamen er mailtjes en bestellingen binnen.
Sindsdien heb ik een en ander aangepast zodat het vrij makkelijk monteerbaar en
handelbaar is, zodat je binnen een paar minuten de fiets zelfstandig op en
vanaf de auto hebt.
Stabiel omhoog. |
Ik laat de profielen zetten bij een constructiebedrijf,
hierdoor past het allemaal netjes op elkaar, en maak ik geen gebruik van
scharnieren, want die buigen door.
Doormiddel van koppelstukken zijn de goten aan elkaar te
koppelen en de ervaring leert nu dat 4.5 mtr lengte een goede lengte is om de
fiets veilig op de auto te krijgen.
De laatste aanpassing is dat de oprijgoten als pakket vastgezet
kunnen worden op de auto naast de goten waar de fiets in staat, hiermee heb je
meer ruimte in de auto, en niet onbelangrijk, is het veiliger in de auto.
Bij hard remmen blijven ze op de auto, want ze liggen met
de kopse kant tegen een steun aan. Als ze vastgezet zijn met spanbandjes liggen
ze moervast en trillingvrij. Ook dit is snel gedaan.
Al met al een mooie aanvulling, en tijdens het vervoer
staat het geheel muurvast op je dak, uiteraard beweegt de Velomobiel maar dat
doet hij ook als je fietst.
Oprijgoot als een pakket naast frame. |
Tijdens het weekend van de Amstel
Gold Toertocht heb ik mijn Quest vervoert op de auto en 120 km is geen probleem. Je trekt wel bekijks op de
snelweg:-))
Saluut.
Verganger Winter habe ich anfgefangen mit dem herstellen
von einem aluminium Dachrahmen mit Fahrtrasse um selbständig das Velomobil auf
das Auto stellen zu können.
Ich wollte es machen nachdem ich auf dem Weblog von Erwin
(tante Lies) gelesen habe wie er es gemacht hat.
Er hat dazu geschrieben das man die Anleitung frei für
eigene nutzung nutzen darf.
Einer
meinen Kunden hatte mir gefragt ob ich einen für ihm machen konnte, weil er
nicht die Möglichkeit hatte, und selber wollte ich es auch benutzen weil ein
Anhänger wohl bequem aber nicht immer einfach zu Parken ist, was zu tun mit dem
Anhänger währen des Radfahren.
Van voren af, tegen steun. |
Ich habe es also gemacht und nachdem ich dies auf meinem
Blogspot bekannt stellte bekam ich e-mails und Bestellungen. Seitdem habe ich
einige Sachen angepast, so dass es relativ einfach zu Montieren und Handhaben
ist. Innerhalb einige minuten bekommt man das Rad selbständig auf und von dem
Auto.
Ich lasse die Profilen von einem KFZ hersteller in der
Nähe anfertigen, dadurch passt alles gut aufeinander. Ich benutze keine
Schaniere weil sie zu biechsam sind. An hand von Kupplungsteile sind die Trassen aneinander zu
kuppeln und Erfahrung zeigt das 4.5mtr eine gute Länge ist umd das Rad sicher
auf dem Auto zu stellen.
Der letzte Anpassung ist das die Fahrtrassen wie ein
Paket auf dem auto festgemacht werden können neben die Trassen worauf dem
Fahrrad steht. Damit entsteht mehr Platz in dem Auto und es ist auch sicherer.
Met 2 spanbanden vast aan frame. |
Wenn man stark bremst bleiben sie auf das Auto liegen
weil sie mit Kopf vorne gegen eine Stütze liegen. Wenn sie mit riemen
festgemacht werden liegen sie sehr fest und vibrationsfrei. Auch das ist
schnell gemacht.
Insgesamt ein guter Zusatz und während der Transport
steht alles sehr fest auf dem Dach. Natürlich bewegt sich das Velomobil aber
das macht er auch wenn du fährst.
Währen das Wochenende der Amstel-Gold-Runde habe ich ohne
Problem meinen Quest 120km auf dem dach transportiert. Man bkommt bloß viele schaulustigen auf der Autobahn :)
Hoi Peter,
BeantwoordenVerwijderenZiet er goed uit. Er staan mooie aanpassingen tussen!
Groeten,
Wilco
Bedankt Wilco, en niet alle aanpassingen zijn te zien. Er moet ook wat te gissen blijven:-))
VerwijderenMooi gemaakt Peter.
BeantwoordenVerwijderenEn ach ja, die bronvermelding :-)
Ik heb tijdens alle CV's die ik de afgelopen jaren heb bezocht verschillende ideeën en oplossingen voorbij zien komen om zo'n 'zware' VM op het dak van de auto te krijgen.
Wiens idee was het oorspronkelijk, wie moet als bron vermeld worden, wie verdient 'de eer'?
Ik zeg: "Netjes opgelost, Peter."
Hallo Wim, bedankt.
VerwijderenIk mis in dit verhaal de naam van Wim Schermer, hij was toch de vader van het idee ?
BeantwoordenVerwijderenHallo Bram, tja wie heeft wat wanneer bedacht. Dakdragers/frame's en oprijgoten/platen bestaan al zolang er auto's rondrijden. Ik heb aangegeven hoe het gegaan is, en daarmee klaar.
VerwijderenEcht een zeer interessant artikel. Zo zie je maar ook ik kan nog iets opsteken van iemand.
BeantwoordenVerwijderen