De laatste dagen bezig met de voorbereidingen voor de uurs race op zondagmorgen, en het neemt meer dan 1 uur in beslag om alles klaar te hebben. Wat een cliché, voor 1 uur wedstrijd, ben je meerdere uren druk, maar goed voor 1 keer in het jaar is dat niet erg.
De laatste dagen naar huis fietsend maar eens goed de Quest op zijn staart getrapt, waarbij ik gisteren weer de politie naast me kreeg met het verzoek om ff te stoppen. Je rijdt weer eens op de weg, want om met bijna 60 op het fietspad te rijden, vraagt de nodige stuurmans kunst om iedereen te ontwijken.
Ze vonden wel dat het heel hard ging, volgens mij wel bijna 70 zei de diender, nou nee, meneer, net geen 60, maar goed kwam er weer met de bekende opmerking ervan af, "het is voor uw eigen veiligheid als u op het fietspad gaat rijden meneer", oke, braaf ja knikken is me altijd geleerd.
De verschillen die me opvallen met vorig jaar, dat het toch wel harder gaat met de nieuwe Quest en nu ik 1 jaar met ovalen tandwielbladen rij. Heb het resolutie punt aangepast zodat ik meer weerstand voel en meer topsnelheid kan ontwikkelen. Er zijn een heleboel mensen die zeggen dat ovale tandwielbladen niet echt helpen voor de topsnelheid, maar de getallen die ik nu op de teller krijg vertellen mij een ander verhaal. Was ik vorig jaar tevreden met 50, 52 km, rij ik nu 56, 57 km.
Was ik met ronde bladen tevreden met 42 km gemiddeld naar huis, nu stond hij vanmiddag op 46,26 km gemiddeld, ja mijn nieuwe teller geeft tot 2 pos. precies aan na de komma. En dit over een afstand van 19,5 km waarin ik door Oldenzaal, Denekamp en Tilligte moet rijden, dus onbeperkt doorrijden kan in dit geval niet.
Dit jaar heb ik ook stroomlijnkappen voor de wielen, dus samen met de racekap en voor en achter ventilatie gaatjes, dan moet er samen met de aangepaste tandwielbladen er toch een hogere snelheid uitkomen. Vorig jaar had ik de ovale tandwielbladen nog maar 2 weken daarvoor gemonteerd.
Op advies van W. Schermer rijdt ik nu op kruissnelheid achter met tandkransje 14, hiermee is er ook een winst te halen.
Hopelijk is het asfalt wat beter dan vorig jaar, we zullen zien. Daarnaast hoop ik zondag een boel bekende te zien, Grytsje gaat lekker spinnen s'middags dus die vermaakt zich ook wel.
Saluut.
14, is dat niet de 6e versnelling achter ? En om reden dat je ketting dan het meest recht naar achteren gaat ? ( en waarschijnlijk vanaf je grootste blad voor ? )
BeantwoordenVerwijderenIvm met 10 speed is het de 7de versnelling, maar heb het meer gedaan om het energieverlies wat je hebt in de ketting als hij rond een klein tandwiel als 11 moet buigen, 14 is minder. En met standaard groot blad zit ik op 11 op mijn top, dus kan niet harder, als ik dat wil/kan.
VerwijderenNet geen 60 dat schiet lekker op...en of het dan veiliger wordt "op"het fietspad...dan rij ik ook liever op de weg.
BeantwoordenVerwijderenIk heb ahum lang geleden toen ik 14 was een mountainbike in Italië gekocht welke ook de ovalen bladen had en inderdaad met stijgen werkte het prima maar ook op het vlakke was het een mooi systeem qua snelheid weet ik het niet meer en was voor mij ook minder belangrijk op dat moment later heb ik het systeem eigenlijk niet meer gezien.
Succes met CV.