Naar aanleiding van het uitsluiten van de velomobielen heb ik na overleg met een paar mensen onderstaande reactie verstuurd naar het Elfstedenbestuur.
Of het zin heeft, weet het niet. niet reageren heeft in ieder geval geen invloed, ergens hoop ik dat het terug gedraaid wordt want het fietsen van de Elfstendentocht is toch iets aparts.
Een ieder die het bestuur op de hoogte wil brengen van zijn of haar gedachten over de gang van zaken wil ik aanmoedigen om zelf de pen te hanteren en een mailtje te sturen naar Bolsward.
Want zeg nou zelf, je kunt als reactie op deze blog je mening geven, maar stuur het naar onderstaand mail adres, dan heeft het ook nog een doel :-))
Geacht Elfstedenbestuur,
Naar aanleiding van uw emailbericht d.d. 19-09-2012 waarin u
meedeelt dat vanaf 2013 velomobiel voertuigen uitgesloten zijn van deelname aan
de Elfstedentocht, maak ik hierbij bezwaar tegen dit besluit.
Het is bijzonder jammer dat uw organisatie zich niet aan de
eerder gemaakte afspraak heeft gehouden om met een aantal velomobielrijders in
gesprek te gaan met betrekking tot de deelname aan de Elfstedentocht. Per mail
d.d. 07-06-2012 is dit voorstel door de heer Franzen gedaan. Een weinig
koninklijke gang van zaken. Graag zou ik van uw vernemen wat de reden is, dat
deze toezegging niet is nagekomen.
Had het overleg wel plaats gevonden, dan hadden wij (als
ligfietsers die gebruik maken van een velomobiel) het bestuur onderstaande
punten persoonlijk en in discussie onder de aandacht kunnen brengen.
* Er rijden al jaren driewielers mee tijdens de
Elfstedentocht en die hebben hiervoor (zoals het bestuur aangeeft) vooroverleg.
Vanwege een veel lagere kruissnelheid starten deze rijders eerder dan de rest
omdat ze anders kans lopen om niet op tijd terug te zijn. We vinden dit een
mooie oplossing, afgezien of dit veilig is of niet, want ook langzame
deelnemers zorgen vaak voor vervelende situatie.
* In uw schrijven geeft u aan, dat de Elfstedentocht zich
richt op de recreatieve fietsers. Velomobielrijders zijn in principe ook recreatieve fietsers
en beslist geen wedstrijdrijders! Tijdens een speciaal ligfietsevenement “Cycle
Vision” kunnen we ons eventueel in een wedstrijd meten.
* Aangezien de deelnemers allemaal dezelfde kant op rijden
is het laag zijn geen probleem; we rijden allemaal dezelfde kant op. Wanneer de
een de ander wil passeren is het geen probleem dat je laag bent, want je hoort degene
roepen dat hij er graag langs wilt. Vergeet niet dat ligfietsers met 2 wielen
lager kunnen zijn dan een velomobiel.
* De deelnemers mogen zelf kiezen wat voor fiets ze
gebruiken, ook al is het een bakfiets. Een bakfiets is aanzienlijk breder dan
een velomobiel, en helemaal wanneer de bakfiets in originele staat is.
* U schrijft dat een velomobiel snel is. Dat klopt, als er
een getrainde sporter erin zit. Een recreatieve fietser in een velomobiel is
niet veel sneller dan de gemiddelde racefietser.
Als snelheidsverschil het probleem is, zult u moeten overwegen
om ook de amateur racefietsers van
deelneming uitsluiten: zij rijden net zo hard.
* Wanneer u ongelukken wilt voorkomen, moet u de tocht niet
organiseren. De oud-voorzitter heb ik onlangs (avond tweede pinksterdag) nog op
tv gezien; hij vond het vanzelfsprekend dat er met 15000 deelnemers wel eens
iets gebeurt waarbij een ambulance nodig is.
Een paar jaar geleden is er vlak na de start een
gepensioneerde deelnemer overleden aan een hartaanval, maar daarom worden de
overige, gepensioneerden toch niet uitgesloten!
Al met al rammelt uw argumentatie aan alle kanten en is deze
niet erg steekhoudend.
Jammer genoeg is de groep velomobielrijders die meedoet niet
groot.
Toch willen we graag met u het democratische proces en
overleg in gaan.
Er zijn genoeg mogelijkheden om alle fietsers deel te laten
nemen aan de mooie Friese Elfstedentocht. Zo kunnen alle velomobielrijders in
de eerste 3 tot 4 groepen starten; ze rijden dan mee met de snelle rijders,
zijn andere langzamere fietsers niet tot last en kunnen ook genieten van uw
mooie tocht. Een andere optie zou kunnen zijn om de velomobielrijders tegelijk
met de vrijwilligers te laten rijden die een dag eerder de tocht rijden. En
wellicht zijn er nog andere opties waar nog niet aan gedacht is.
Het is niet voor te stellen dat de Stichting Friese Rijwiel
Elfstedentocht, die al 150 jaar met zijn tijd is meegegaan, met het voorgenomen
besluit tot uitsluiting, nu stilstand predikt. De ontwikkeling in rijwielland
gaat alsmaar door en met onderwerpen als duurzaamheid en crisis zullen steeds
meer mensen voor de velomobiel kiezen als vervoermiddel. Want voordelen heeft
deze fiets voorzeker.
Wij hopen op een positieve reactie en een uitnodiging om
alsnog met elkaar in gesprek te gaan.
Met vriendelijke groet,
Peter de Rond
Saluut
Hi Peter,
BeantwoordenVerwijderenVoortreffelijk stuk. Daar moeten ze toch in redelijkheid op reageren en de velomobielen weer mee laten doen.
Groeten,
Wim
He, die Wim,
VerwijderenMijn idee :-))
Grappig is trouwens wel dat je je voor 2013 al in kan schrijven. Er wordt verwezen naar de reglementen waarin de velomobiel wel genoemd wordt maar waarin óók staat dat de velomobiel nog niet verboden is.
BeantwoordenVerwijderenErg actueel hebben ze de site dus niet.
Zouden er rechten te ontlenen zijn aan de gegevens op de website op moment van inschrijven?
Denk het niet, ze hebben het gewoon nog niet aangepast, of ze wachten de vergadering in nov. af met de rayonhoofden.
VerwijderenHallo Peter, een zeer steekhoudende uiteenzetting om velomobielen toe te laten tijdens deze tocht, bij afwijzing zal het aantal z.g. Zwartrijders zeker toenemen en dat is zeker niet de bedoeling
BeantwoordenVerwijderenGr.Pé
Heel goed geschreven Peter.
BeantwoordenVerwijderenOndanks dat je mij daar nooit aan de start zal zien verschijnen sta ik helemaal achter je. Hiermee hebben ze wat om over na te denken.
Benieuwd wat hun reactie zal zijn.
Waarschijnlijk lezen ze deze brief en denken nu: o dat is waar ook, we moeten lage ligfietsen, trikes en bakfietsen ook uitsluiten. Maar goed dat we daar nog even aan herinnerd worden.
BeantwoordenVerwijderenEn alle amateurs. Laat ze dan zelf nog wat verder denken en ook de overige fietsen uit veiligheisoverwegingen maar verbieden.
BeantwoordenVerwijderen