donderdag 28 mei 2026

42ste editie van de Elfsteden fiets tocht.

 

Het is nog lekker koel bij de start.
Het is weer Pinkstermaandag en dan staat de neus weer richting Bolsward, heb overnacht bij mijn dochter en om 4 uur gaat de wekker. 
Ik heb startgroep 2 en dat komt goed uit dit keer want het wordt een warme dag en na de start om 5 uur ligt er nog wat ochtendmist over de weilanden.

Hierdoor fiets je eigenlijk het grootste gedeelte van de tocht met aangename temperaturen, heel wat anders voor de deelnemers die na 7 uur starten, die komen in de hitte van de middag terecht.

Maar goed, omdat je in de eerste gelederen start, ben je snel de langzamere groepen kwijt, en moet je je handhaven in de snelle groepen.
Het gaat als een speer en de kilometers vliegen onder je vandaan, heel anders als met de wandeltocht, waarbij je 6,5 km per uur loopt, Harlingen en Franeker liggen in een mum van tijd achter je en dan is het naar Dokkum waar we te vroeg aankomen, wachten op 8 uur, want dan krijgen we de stempel, op weg naar Leeuwarden gaat het boven de 40 per uur, en dan is die stad ook snel bereikt.

Ondertussen wordt het al warmer en kunnen de eerste armstukken uit, in Wommels zitten vrienden langs de kant en daar gaat ook 1 laagje van de kleding uit, wel makkelijk dat je zo je kleding kunt aanpassen.
Ook in Bolsward zijn we te vroeg, zodat we in alle rust van de soep kunnen genieten, zelf een 2de bakje kan genuttigd worden.

Ondertussen informeer ik mijn dochter dat ik om half 12 bij haar ben voor de pasta maaltijd. Daar ben ik ondertussen wel aan toe. De tijdcontrole in Oudemirdum haal ik niet want die tijd gebruik ik voor de maaltijd. Dan is het nog over de dijk naar Stavoren en dan nog 30km naar Bolsward.

Ik heb de laatste weken weer op de racefiets gezeten, om aan de houding en pijntjes te wennen, maar begin toch wel last te krijgen van de schouder en nekspieren :-)
Tegen half 3 zijn we weer terug in Bolsward, alwaar een biertje lekker smaakt, er rijden nog hele groepen door Bolsward die nog de onderste lus moeten rijden.
Maar ik ga naar de auto en naar huis, toch nog 2 uur rijden met de airco op 21 graden.

De dinsdag merk ik dan mijn voorband lek is, dus toch, ik vermoede het al tijdens het fietsen, maar tijdens een stop vergeet je weer om ernaar te kijken. Maar goed, mooi weer en geen wind.
Dit is wel eens anders geweest, op naar de volgende editie.
Vanwege het mooie weer en snelle groepen, een mooi gemiddelde van 31,3.
Het grappige is dat ik deze Elfstedentocht 42 keer, de winter fiets Elfstedentocht 12 keer, de wandel Elfstedentocht 2 keer en de schaats Elfstedentocht 2 keer gedaan heb.
Alle laatste posities eindigen op getal 2.
Saluut.

donderdag 21 mei 2026

Voor de 2de keer de wandel Elfstedentocht lopen.

 

Het 2de kruisje.
Afgelopen week heb ik de wandel Elfstedentocht gelopen, tjonge dit is toch wel andere koek, 5 dagen lopen, wat neerkomt op 41km gemiddeld.
De eerste dag is het 49km, dan 3 dagen van 42,5 en dan de laatste dag naar Leeuwarden nog 29km.

Ondanks de 750km lopen tijdens de voorbereiding is het toch een taaie tocht, dit komt ook dat je 5 dagen achter elkaar loopt, dit doe je niet tijdens de voorbereiding, want lopen kost best wel veel tijd.

Voor een beetje afstand ben je al snel 4 uur bezig, en dan heb je net 25km te pakken. 
Maar goed we hebben het kruisje, het is gelukt.
Er waren dit jaar net geen 1000 deelnemers en ongeveer 10% heeft het niet gehaald. Vooral de laatste 2 dagen zag ik sommige deelnemers bij de start al aardig vreemd lopen om vooruit te komen.

Ondanks het slechte weer, veel regen en kou voorspeld viel het gelukkig goed mee, wat weer betreft, voor Stavoren 1 stevige bui, en het regende bij de start in Workum, tot aan Bolsward, voor de rest bleef het eigenlijk droog.
Wel was het elke morgen maar 7 graden en overdag werd het 10 graden als je geluk had, maar daar kun je je op kleden, veel laagjes en arm en beenstukken die ik normaal in de fiets gebruik.
Die kun je dan uit en aan doen afhankelijk van de temperatuur.

De eerste dag naar Sloten hadden we de wind in de rug, dus dat loopt wel lekker, is ook de langste dag.
Omdat ik redelijk doorstap loop je vaak alleen tijdens de 2de helft van de route. Dit maakt het wat minder gezellig. de 2de dag door Gaasterland was erg mooi, mooie route, tot aan de dijk, dat is lang en recht, met een dikke bui dit keer.

De 3de dag begon met motregen bij de start tot aan Bolsward, maar daar had ik eigenlijk geen last van. Het stuk van Harlingen naar Franeker is een dood saai stuk, bijna 13km, terwijl het hemelsbreed maar 8km is. Maar goed, je niet teveel druk maken, gewoon doorstappen, liep op de brug over het kanaal en dan zie je niemand voor je lopen, best wel opvallend.

De 4de dag naar Dokkum langs de Dokkumer Ee, mijn voeten riepen bij elke stap, STOPPEN.
Maar ik was er nog niet, leuk was wel dat 1 dochter bij de finish stond, dan vergeet je je voeten wel.
Dan nog zaterdags naar Leeuwarden, motto tijdens de tocht is, als je Dokkum haalt dan is naar Leeuwarden een eitje.

Wat aantal kilometers betreft is het maar 29km, maar het moet wel gedaan worden. De regen hield mooi voor de start op, en we hebben het niet meer gehad, onderweg wel de nodige aanmoedigingen gehad van dorpelingen, maar zoveel als met de fietstocht tijdens 2de Pinksterdag, nee zoveel zie je niet.

Vlak voor Leeuwarden begint links mijn achillespees te zeuren, maar nog een klein stukje en dan is het klaar, gelukkig alleen de laatste 4km.

Dan is het afstempelen en elkaar feliciteren met het kruisje.
Gaan we het nog 1 keer doen, mijn voeten waren afgelopen weekend erg duidelijk. :-)
Saluut.