Tja, mensen je leest het goed.
Dit is de uitkomst na telefonisch overleg met de voorzitter van de Friese fiets Elfstedentocht.
Ik ben als ligfietser welkom als mijn velomobiel voorzien is van 2 wielen.
De voorzitter heeft uitgelegd waarom de huidige velomobielen uitgesloten worden van deelname, omdat ze voorzien zijn van 3 wielen.
In de statuten en reglement wordt gesproken over het feit dat ze een fietstocht organiseren voor fietsers met een fiets met 2 wielen en een ketting als aandrijving.
Daarnaast vertelde hij dat ze graag ongelukken willen voorkomen, maar hij geeft ook toe dat tot op heden nog nooit een velomobiel bij een ongeluk betrokken is geweest, zelf niet van horen zeggen.
En ze krijgen steeds veel klachten over deze fiets, maar hij kan niet zeggen of ze gegrond zijn, want controleren of de klacht gegrond is, is ondoenlijk.
Andere argumenten zijn al toegelicht via mijn blog, en weerlegt in het bezwaarschrift wat opgestuurd is naar het bestuur.
Mooi is dat ze in ieder een reactie gegeven hebben na het bezwaarschrift.
We hebben een goed gesprek gehad, maar dit heeft niet geresulteerd in een verandering van het standpunt.
Al met al kwamen we tot de conclusie dat we het eens waren over het feit dat we het niet eens waren.:-))
Op mijn vraag of ik ook toegelaten wordt op een lage tweewielige ligfiets/racer met staartpunt, geen probleem is het antwoor.
Ook niet als ik aangeef dat ik dezelfde snelheid kan ontwikkelen met een tweewielige ligfiets, die ook nog eens lager is dan een velomobiel, die ook gestroomlijnd is.
Geen probleem meneer de Rond, u bent van harte welkom met 2 wielen onder uw kont.
Al met al een zeer bijzondere beslissing van een organisatie die in mijn ogen toch wel een bijzondere tocht organiseert.
De Friese fiets Elfstedentocht is zover ik weet ook de enige toertocht in Nederland waar velomobielen niet meer gewenst worden.
Hieronder nog een stukje informatie van de website van de Friese fiets Elfstedentocht.
Fietselfstedentocht: prestatie, cultuur, folklore en traditie.De Fietselfstedentocht wordt sinds 1912 georganiseerd. Prestatie, cultuur, folklore en traditie zijn de eigen items van deze 235 tot 240 km. lange toertocht langs de 11 Friese steden.
Prestatie omdat er sprake is van een 235 km. lange fietstocht op één dag. Cultuur en folklore omdat het om een Elfstedentocht gaat. Traditie omdat het een jaarlijks terugkerend evenement is met een eigen entourage.
Aan de tocht nemen diverse categorieën fietsers deel. Snelle "wedstrijd"-rijders, sportieve rijders en echte toerfietsers, maar ook mensen op dagelijkse fietsen, transportfietsen, tandems en ligfietsen. Ze bewegen zich allemaal fietsend voort op hetzelfde traject van 235 km.. Daarbij zijn meerderen soms hilarisch en kleurrijk uitgedost.
Een peleton van 15.000 fietsers dat zich van 's morgens 5 uur tot 's avonds 10 uur voortbeweegt door Fryslân. Maar niet allemaal met dezelfde snelheid. Dat vraagt de nodige discipline van de deelnemers. Men zal elkaar de ruimte moeten geven en begrip moeten hebben voor de lagere snelheid van anderen. Blijf "heer in het verkeer" in woord en daad.
Vandaag verscheen er dit bericht in de Leeuwarden Courant als persbericht.
Saluut.
Waarom verbaast het met totáál niet dat ze gewoon géén argumenten hebben maar tóch velomobielen uitsluiten.
BeantwoordenVerwijderenIn 2 woorden:
sneu volk
Laat ze lekker hun eigen gang gaan en sta er BOVEN ...........doei.
BeantwoordenVerwijderenWordt de tocht onder de vlag van de NFTU georganiseerd? Hoe staan zij hierin?
BeantwoordenVerwijderenHerman
Q467
Hi Peter,
BeantwoordenVerwijderenBij alle grote evenementen waar racefietsers en andere wielsporters aan deelnemen ontstaat er onmin over deelname van velomobielen. Tijdens een 150 km Gerrie Kneteman classic ben ik naar het oordeel van een groep racefieters te dicht langs hen gereden. Ze zetten de achtervolging in maar helaas, Wim kon harder trappen. Terug in Akersloot bij Van der Valk was één fietser nog zo boos dat ie me alsnog te lijf wilde gaan.
Bij de gezamenlijke wedstrijden van velomobielen en steps op de Afsluitdijk, mogen we niet meer meedoen.
Bij de tijdrit op Texel is er ook steeds dreiging dat we niet meer mee mogen doen, komend jaar lijkt het definitief voor velomobielen einde oefening te worden. Ook hier hebben deelnemers geklaagd over onveilige situaties. Ook hier is nooit iets gebeurd.
Al met al is kinnesinne over onze hogere snelheden de achtergrond. We worden altijd achterin de uitslag opgenomen.
Ik denk dat we beter onze eigen wedstrijden kunnen organiseren.
Groeten,
Wim
Tja, mannen,
BeantwoordenVerwijderenJammer dat er nog steeds besturen zijn die een reglement gebruiken om een ontwikkeling in fietsland tegen te houden.
Zodra je sneller bent wordt je verbannen.
Maar goed, is dit al niet gaande sinds de geboorte van de ligfiets.
Hoi,
VerwijderenBij de afsluitdijk/steppers hebben "we" onze eigen glazen ingegooid doordat een van ons uit zijn dak ging omdat de stempelpost aan de andere kant van de dijk nog niet open was. Oorzaak: het was hetzelfde team als de aftrap, dus nadat de laatste stepper weg was werd de achtervolging per auto ingezet. Voor steppers snel zat.....Wij waren als gast welkom bij het voor en door steppers georganiseerde evenement. De eerst aangekomen ligger ging volledig door het lint en heeft "de liggers" voorgoed uitgeschakeld met dit optreden en vertoon van "matig" gastgedrag. In Zwolle is daarna overigens e.e.a. uitgepraat en rechtgezet met de uitgefoeterde betrokkene van het stepteam. Twee jaar hebben we gezamenlijk de zwolse ligfietsrace georganiseerd.
Dat soort dingen zie je ook in andere takken van sport zoals formule 1 waar ook een hoop technische voorsprong de kop in is gedrukt vanwege 'oneerlijke concurrentie' en natuurlijk de tour de france waarin zo ongeveer tot op het laatste boutje is vastgelegd waaraan de fietsen moeten voldoen. Fietsen die te licht zijn worden volgeplakt met loodjes om hem zwaarder te maken. Hoe achterlijk wil je het hebben.
BeantwoordenVerwijderenMet dit besluit sluiten ze overigens niet alleen velomobielen uit maar ook trikes, handbikes, bakfietsen en kinderfietsen met zijwieltjes maarja, die zijn ook zo laag, levensgevaarlijk...
Studio Zuid West heeft wel een foto van een tweewielige velomobiel (volgens hun dan)
BeantwoordenVerwijderenhttp://studiosudwest.nl/lokaalnieuws/velomobielen-niet-meer-welkom-in-elfstedentocht/
Hallo Wim,
BeantwoordenVerwijderenWat je ziet op de foto is Allert Jacobs die een motor voorzien heeft van een stroomlijn, hiermee rijdt hij bijna 100km op 1 ltr brandstof.
Allert is ook degene die de Quest ontworpen/vorm gegeven heeft.
Gr. Peter
Dag Peter,
BeantwoordenVerwijderenKlopt , daar om heb ik er bij gezet "volgens hun dan "