zaterdag 21 september 2013

Aanpassing standaard achterdemper Quest.

Een paar weken geleden werd er druk geschreven over de achterdempers die gebruikt worden in de velomobielen. Dit naar aanleiding van een filmpje over de standaard achterdemper.
Iedereen schreef er lustig op los, en ik heb gezegd dat ik zou laten zien wat er aangepast is aan mijn standaarddemper.

Een stukje voor geschiedenis;
Vorig jaar febr. verhuisd naar het oosten, vlakbij de Duitse grens, in Friesland had ik bijna geen snelheidsdrempels, en die ik tegenkwam kon ik met normale snelheid nemen. Het uitveren van de demper vond ik niet een probleem.
Na de verhuizing bleek dat er een paar snelheidsdrempels in de route zaten die ik met hoge snelheid naderde.
Je kunt ervoor kiezen om elke keer af te remmen, maar dat is niet leuk. Maar niet remmen is weer te gevaarlijk, om die reden heb ik Wim Schermer gevraagd om de Risse demper te proberen, en als bedreven handelsman is dat geen probleem bij Wim. Tijdens het gebruik van beide dempers, kon ik wel met snelheid de drempels nemen, maar de vering/demping is me veel te stug, natuurlijk, altijd nog beter dan geen vering/demping, maar de fiets maakt aardige klappen vooral als ik de drempel afrijd.
De kuissnelheid ligt bij deze drempels altijd op 50+.

Ik was niet tevreden en vreesde ook voor het frame achter in de Quest.
Met de standaard demper veert de achterbrug teveel, met de Risse veert hij te weinig. Ook de verstelbare Risse is op de soepelste stand te stug.
Je kunt de weerstand verhogen van de standaard demper door plakband te wikkelen op de plek, waar het kousje zit, hierdoor veert hij minder snel uit, maar dat is maar tijdelijk.
Het probleem is eigenlijk, dat hij ongecontroleerd/ongelimiteerd uitveert.

Als proef heb ik een tegenveer bovenin de demper gemonteerd. Die de uitgaande slag afremt.
Vandaar een paar foto's, want na meer dan 1 jaar gebruik, wil je weten hoe het eruit ziet


Dit is demper, net gedemonteerd uit de Quest, een heel normale veerpoot. De nylonbus is niet ruimer geworden, er zit geen speling in, en de plunjer is nog mooi blank.


Dezelfde veerpoot maar dan gedemonteerd en als voorbeeld met het standaard pakket onderdelen erin. Twee veren, de zuiger met kousje en de nylonbus die de veerpoot afsluit en de boel op zijn plek houdt.
Na montage zit alles spelingsvrij in de veerpoot en kun je hem gewoon gebruiken.


Nu de samenstelling met de tegenveer en aangepaste nylonbon, zoals ik hem nu gebruik.
Voor de duidelijkheid, het stuk wat ik van de nylonbus afgezaagd heb, zit onder in de veerpoot, (alleen ik kon hem er niet uit krijgen:-)). maar de positie van de veren is zo neergelegd dat ze ook op dezelfde plek zitten na montage.


Hier zie je hoe het eruit ziet als je het hele pakket monteert in de veerpoot.
De nylonbus en een stukje veer steken nog uit de veerpoot, omdat dit zo niet te monteren is, heb je een lijmtang nodig en een buisje wat je over de plunjer van de veerpoot heen schuift.


De veerpoot in de werkbank en ingeklemd met een lijmtang zodat ik de schroefjes in de veerpoot kan schroeven, Het veerpakket zit dus onder voorspanning in de veerpoot.
Daarom heb ik meerdere schroefjes bovenin zitten, standaard zit er maar eentje in.

Mijn ervaring is dat als ik in de Quest zit, het totale gewicht, lichaam en bagage, genoeg is om de onderste 2 veren zodanig in te laten veren dat de bovenste veer niks doet, dus het veergedrag is normaal, net zoals een standaard veerpoot. Alleen de grap is dat als hij uitveert dan komt hij tegen de bovenste veer aan en dan wordt hij tegengehouden.
Als ik nu de snelheiddrempels passeer, rem ik niet, kruissnelheid is 50+ en bij het oprijden springt hij nog een klein beetje, maar dat is niet gevaarlijk, en bij het landen veert hij gewoon uit, zoals het voor die tijd ook deed.
Dus niet meer van die klappen zoals met de Risse demper.

Ik ben heel tevreden met deze oplossing die wat arbeid kost en een halve veer.
Afgelopen zomer in Engeland gefietst waar de wegen echt slecht zijn en onvoorspelbaar. Ik heb geen problemen gehad met het veel besproken dribbelen, ik denk dat de bovenste veer hier ook een positieve rol heeft. Alleen ik heb geen beeldmateriaal :-))

Als je dit ook toegepast wilt hebben, dan wil ik je graag helpen, kom langs dan passen we de veerpoot aan of stuur hem op, krijg je hem aangepast weer terug, maar dan staat de fiets wel ff stil. Of je moet een stang monteren die dezelfde lengte als de veerpoot heeft. :-0))
Saluut.

6 opmerkingen:

  1. Ben ik nu gek of doe je met een uitwendige veer om de stang tussen de veerbehuizing en bevestigingskop niet precies hetzelfde, namelijk een tegenveer maken die tegen de richting van de hoofdveren werkt ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal niet zeggen dat je gek bent, maar een veer zoals jij omschrijft is bedoelt om de ingaande slag niet te laten doorslaan. Hetzelfde doen ze bij vrachtauto's, Hoe zwaarder de vracht, hoe meer veerdruk.
      Als je goed kijkt, zit de extra veer tussen de nylonbus en de verdikking waar de weerstandkous zit.
      Dus de uitgaande slag wordt geveerd begrenst.
      Wat beschreven staat bij de Allweder beschrijving, en wat jij bedoelt, doe je als jezelf veel zwaarder bent en/of veel zware bagage in de fiets stopt. Of je monteert een stuggere veer onderin de veerpoot.

      Verwijderen
  2. Is die Nylon bus voldoende sterk om die tegen klappen op te vangen, ook al heb je er misschien een extra schroefje in geplaatst ????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bus vangt de klappen niet op, maar de schroefjes eigenlijk, Het enige wat de schroefjes moeten tegenhouden is de druk van de voorspanning en als de veerpoot uitveert, maar dat is niet veel meer omdat er geen gewicht achter zit die doordrukt. Het gewicht van fietser, fiets en bagage, en dus de klappen worden opgevangen door de bovenste prop in de veerpoot, en die zit daarom ook gelijmd in de veerpoot.

      Verwijderen
  3. toch nog enkele vragen over deze aanpassing:
    1. welke veer gebruik je als tegenveer?
    2. waarom de nylonbus afzagen en het afgezaagde stukje onderaan monteren? (het enige effect dat ik kan bedenken is een grotere veervoorspanning)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb in dit geval een blauwe veer gebruikt die ook in de voorste veerpoten zit.
      Ik heb de nylonbus ingekort om ruimte te maken voor de veer. Het afgezaagde stuk onderin gedaan om de ingeveerde lengte van de veerpoot hetzelfde te krijgen als de originele lengte. Maar je kunt de draadeind van de kogelkop ook uitdraaien/aanpassen om dezelfde lengte te krijgen.
      Als je het afgezaagde deel niet gebruikt kun je een langere tegenveer gebruiken, zodat je waarschijnlijk nog minder spring effect hebt bij het uitveren. Alleen dat heb ik nog niet geprobeerd.

      Verwijderen