maandag 9 september 2013

Ride for the Roses rijden

Een foto zegt meer dan woorden.
 Afgelopen weekend de "Ride of the Roses" gereden met 32 collega's.
Dit keer op de mountainbike, want liggers mochten wel meedoen, maar dan achteraan, ivm veiligeheid.
Zoals zo vaak kiest de organisatie voor de grote groep, en de rest is ondergeschikt :-((
Maar goed, niet getreurd, ik heb nog een tweewieler, de weersvoorspellingen waren eerst goed, later minder en zaterdag bar slecht, de zondag werdt betiteld als "een natte zondag".
En jawel, als om kwart voor 6 de wekker gaat, regent het pijpenstelen. Tjonge wat een water, en onderweg naar het verzamelpunt bij het werk bleef het regenen, en onderweg naar Ede bleef het regenen en in Ede bleef het regenen, en tijdens het ontbijt in de hal bleef het regenen, en tijdens het maken van de groepsfoto bleef het regenen.
Af en toe keken we naar buiten en de kopjes gingen steeds meer bezorgd kijken, want het kwam met bakken uit de hemel. En degene die fietsend naar de start kwamen, stonden zeiknat binnen.

De start zou om 10 uur plaats vinden maar die werd 10 min. uitgesteld.
Toen wij om half 11 aan de beurt waren, reden we naar buiten en het was DROOG. Tjonge we waren verbaasd, hadden we verwacht in de regen de rijden, nee het was droog. Al om verbazing en het humeur ging gelijk met 10 graden omhoog:-))
In het begin bleven we als groep aardig bij elkaar, maar na 15 km reed ik achter lek, en dan kijk je om je heen en je staat alleen, nou ja, ik weet wat te doen.
Maar, geen binnenband in mijn fietstasje, o ja, aan een collega gegeven en vergeten een nieuwe thuis in de tas te doen, beetje dom.

Maar gelukkig heb ik altijd nog plakspullen bij me, dus dat werd ouderwets plakken langs de weg.
Dit duurt ff, maar na flink pompen met een klein pompje, zit er genoeg lucht in de band. Omdat de max. snelheid 28 km is bij de voorrijders, begint de grote inhaalrace, want ik wil eigenlijk wel met de collega's fietsen.
De hoeveelheid deelnemers zorgt ervoor dat dit nog niet zo makkelijk is, eigenlijk is het net of je op een drukke snelweg rijdt. Soms staan we stil en niemand weet waarom, gewoon omdat er iemand stopte, en dan remt nummer 2 en dan staat nummer 3 stil.
Omdat de route om de Veluwe heen draait en het niet echt vlak is, gaat het steeds een beetje op en neer. Al met al een mooie route met veel afwisseling. In een afdaling schiet de meute in de rem, en ik moet zo hard remmen dat het achterwiel voor mijn gevoel wel 50 cm omhoog komt.

Tjonge, dat is een apart gevoel. Ik blijf in het zadel en hoef de voeten niet eens op de grond te zetten.
Door attent te rijden en daar waar een gaatje valt, door te rijden kan ik de groep na anderhalf uur weer inhalen. He, he, het heeft wat zweetdruppels gekost, maar ik ben er weer. Collega's vragen verbaasd waarom ik met brede banden fiets, want dat is niet snel is de algemene opvatting. Als ik uitleg dat breed sneller is, krabben ze zicht achter hun oren en dan zien ze de logica wel, maar ze kijken zo van "hier moet ik nog eens over nadenken".

Na de finisch lekker bijkomen en kletsen.
Doordat ik de hele tijd in de inhaal modus gereden heb, ga ik langzaam aan door, 1 collega blijft me volgen en zo komen we bij de eerste groep achter de prominenten. Deze rijden achter de motor met de rozen.
Hier mogen we niet bijkomen, want er rijden fietsers voor ons die alles afsluiten en zorgen dat er een gepaste afstand zit tussen de prominenten en de rest van het fietsvolk.

De hele tijd is het droog en s'middag kunnen we zelfs genieten van de zon tijdens het fietsen.
Het bedrijf heeft een echte fotograaf ingehuurd om mooie plaatjes te schieten.
Al met al een gezellige tocht met een mooie route door een golvend landschap. Af en toe een klimmetje en voor de rest mooi glad asfalt.

Na het fietsen konden we genieten van een lunch, aangeboden door het bedrijf. Dus al met goed verzorgd.
Enerzijds meegedaan om de KWF te steunen, anderzijds om gezellig met collega's te fietsen (sporten).
Vandaag de verhalen verteld en aangehoord op het werk, naar gelang de collega's getraind zijn, hoorde je of ze wel of niet spierpijn hebben overgehouden van de tocht:-))
Nou en die waren er echt wel :-))
Saluut.

1. Peter ik waardeer je sportieve inzet, ik gun jou en de deelnemers het plezier en waarschijnlijk komt het ingezamelde geld voor een deel terecht bij waar jullie je zo voor inzetten...

Maar de schandalen van graaiende bestuurders van KWF gelieerde fondsen en acties zijn alleen maar een bevestiging van wat iedereen al vermoed. Ik walg teveel van mensen die hun zakken vullen met geld wat bedoeld is voor heel belangrijke zaken om inzamel acties te steunen...en dat is geen excuusje van niks :

Dat betekend niet dat ik geen geld zal geven aan een doel dat bestrijding van ernstige ziektes of onderzoek zal geven, wel dat ik heel kritisch probeer te onderzoeken welke instantie het geld het meest betrouwbaar daar aan zal besteden, en dat doe ik zelf met direct overmaken en zeker niet met een collecte of evenement.

Tegen de collectanten van KWF zal ik wel beleefd zijn, maar die van Greenpeace krijgen een schop in achter hun reet van mijn erf af...ja zo onredelijk en kwaad ben ik !....sinds ik las hoe zij verantwoordelijk zijn voor MASSASTERFTE onder arme mensen door vitaminengebrek door eenzijdige voeding : zij voeren namelijk harde actie tegen genvoedsel dat voor zulke landen heel veel mensen voor vitaminengebrek kan behoeden, zoals genrijst waar al stoffen inzitten die het lichaam kan omvormen tot o.a. vitamine A en C. (zoals Betacaroteen) Bewijs dat genvoedsel slecht is, is er niet eens !!!! Bovendien voorkomt het op grote schaal gebruik van landbouwgif, wat in die landen vaak spullen zijn die hier streng verboden zijn.

Zgn "goede doelen" zijn vaak een geld(graai)industrie op zich ten gunste van een flinke overhead aan dik betaalde bestuurders en kantoororganisatie, leveren weinig echt ter zake doende hulpen als het tegenzit maken ze de ellende en armoede nog groter met hun idealen*

* Een geldbedragje doneren om bomen te planten om je vervuilende vakantievlucht te compenseren was heel erg in, niet lang geleden.....precies totdat bekend werd hoe men investeerde in heel arme landen met dictatoriale regimes om bomen te planten ( veel resultaat op papier voor weinig geld ) en die dat deden waar ze dat het makkelijkst konden doen : door boeren weg te jagen van hun land zonder compensatie, en als ze tegenstribbelde zelfs te doden....hele families met babies en kleine kinderen ontheemd....en waarvoor ?? Om de onozelheid van idioten zoals wij !

De uitdrukking is "van de beste bedoelingen komt het meeste kwaad" Te vaak is dat echt zo. Ik wil niet beweren dat elke inzamelingsactie leidt tot verderf en ellende ( of fraude met tonnen verdienende bestuurders en directeuren die durven geld met zulke belangrijke bestemmingen in hun zakken te stoppen !! ) maar let toch alsjeblieft goed op.

Sorry voor deze reactie....maar ik wil ook graag dat de wereld een betere plaats wordt voor de mensen ( en andere wezens ) die daar leven. Mensen die tonnen hulpgeld in eigen zak steken of dat gebruiken op zo'n manier dat er ellende mee gezaaid wordt...echt, daar moeten we vanaf, en zeker niet mee doorgaan op dezelfde manier. Soms is zelf niets geven dan nog beter opdat die "goede doelen" geld industrieeen falliet gaan en die graaiers aan de top daarvan verdwijnen al klinkt dat afgrijselijk omdat het geld zo nodig is voor waar we het echt willen hebben.