vrijdag 27 maart 2015

Wat kost het, wat doet het!!

Een gedachte die me van de week door het hoofd ging, "Wat kost het, wat doet het".
Als we iets kopen als consument dan willen we er ook iets voor terug.
En je kent ook wel de gedachte/opmerking, "een hobby mag geld kosten".
Een gezond spanningsveld :-)).

Nou ben ik zelf altijd iemand die pas iets koopt als het nut heeft of nodig is. Ik zou bijvoorbeeld nooit een nieuwe auto kopen. Vind dat geld weggooien. Maar een nieuwe fiets, doe ik regelmatig.
Nu heb ik mijn nieuwe Quest laatst omgezet naar 10 speed, eigenlijk best wel duur, zeker omdat hij pas net nieuw is en geleverd is met 9 speed, maar dat kwam door andere redenen. (dus heb je een 9sp setje nodig, heb een mooi setje liggen:-))

Maar ik heb veel voordeel van 10 speed, de kransjes liggen mooi vlak bij elkaar (wat tanden betreft) Het is een huwelijk tussen Scram en Shimano geworden, en het schakelt heel mooi op, het cadans verschil tijdens schakelen blijft klein, dus je accelereert snel door. Straks in de bergen tijdens de brevetten en PBP denk ik dat ik er nog meer plezier aan beleef.

Ik verkoop stuurstang verstelsetjes, En in verhouding met wat een velomobiel kost, kost het eigenlijk niks, maar het heeft, als je nadenkt verschrikkelijk veel voordelen. Wat kost een setje banden voor, en je hebt ze regelmatig nodig als het niet goed staat. En dan hebben we het niet eens over de energie die het kost om de extra rolweerstand te overwinnen. Heb hier wel fietsen gehad, die 5mm verkeerd stonden.

Ook wat de tandwielen betreft, het kost ongeveer 4% van een nieuwe velomobiel, Dus als je 4% harder/sneller zou rijden/zijn, zou het al zin hebben, dit percentage wordt ook aangegeven door Rotor als voordeel wat vermogen betreft, en bij een velomobiel heeft dat redelijk invloed.

Wat ook voor een veel fietser een belangrijk voordeel is het verlagen/uitstrijken van je vermogenspiek, je belasting op je gewrichten en voetzool is lager.
Iedere veel fietser kent het gevoel of begrip "brandende voetzolen" je trapt je voetzenuwen plat waardoor je een verschrikkelijk brandend gevoel in je voeten krijgt. Door het verlagen van je piekdrukken, heb je hier minder last van, of geen.

In 2002 heb ik gelijk, knipperlichten in mijn eerste Quest gebouwd, het koste niet veel, en men vond het niet nodig, dus alles zelf gedaan, wat gaf het terug/resultaat, een veel veiliger gevoel, dat medeweggebruikers zagen wat ik zou gaan doen, vooral in de wintermaanden. Gelukkig is een velomobiel nu uitgerust met een standaard complete elektrische installatie, zelfs met een USB aansluiting.

Heb ook beide type's Risse dempers getest, hiervan vond ik de verhouding niet "wat kost het, wat doet het" kloppen. Dus die heb ik niet, zelf wat bedacht, is dat ideaal, nee. Werkt het, ja. Maar het ideale veersysteem bestaat nog niet voor een velomobiel, de auto en motor industrie is hier veel verder in, maar wat er is, daar kunnen we goed mee werken.

Waarom wel weer een Quest en niet een DF, waar ik de fiets voor gebruik, vind ik de Quest beter, is de Quest sneller, tja, dat zal de toekomst uitwijzen. Ik vermoed in de lage snelheden niet, bij hoge snelheden, denk ik dat de Quest weer een voordeel heeft/is.
Bij brevetten gaat het niet om de snelste tijd, daar zijn de snelheden niet zo hoog, maar heb je wel baat bij comfort.
Bij wedstrijden dan komt het wel op snelste tijd aan, en dan maakt 1 sec. het verschil tussen de eerste winnaar of de eerste verliezer.

Zo zijn er vele keuzes in het leven, en ieder maakt zijn of haar eigen keuzes.

Morgen het eerste brevet vanuit Zwolle, ongeveer 4 tot 500 hoogte meters en de totale afstand met aanrijden en terug is 350km gelijk al.
Ben benieuwd hoe het gaat.
Saluut.

9 opmerkingen:

  1. duidelijk verhaal! zoveel VM rijders zo veel keuzes en of beslissingen
    meningen en of ideeën.. oei ga nu bijna volwassen klinken hahaha

    ik zie je zo in het zwolse gebeuren, ik heb heerlijk geslapen op 1 kilometer afstand van de start... salúúúút

    beekie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Peter,

    Tja, keuzes, een mens blijft er mee bezig, en soms lijkt het of je het nooit goed doet.......
    De Strada is afgeleverd met 10 speed, dat wilde ik gelijk al, bij eventuele verandering van fiets ga ik gelijk vragen of een 11 speed mogelijk is, het is op de markt dus waarom niet?
    De Q- rings vond ik waard om te proberen, en zijn een blijvertje!
    Toen ik de Strada bestelde kwamen de Risse dempers net op de markt, en door de positieve geluiden van vele gebruikers is er gelijk eentje in de fiets gezet bij aflevering, die heeft nog geen problemen opgeleverd, en bevalt goed.
    Zo'n sporingsset van jouw lijkt me ook wel wat, hoe lang is de imbus die je nodig hebt om de stuurstangen los te maken? Eventueel zou ik zo'n setje zelf kunnen plaatsen.
    Succes met de brevetten serie!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Adri,
      Ik stuur je een mailtje met info hoe je het zelf kan monteren zonder je stuurstang te demonteren.

      Verwijderen
  3. Tja keuze maakt ieder op zijn eigen manier. Bij de meeste ga ik met je mee. Alleen de keuze van de DF of Quest is bij mij geheel onverwacht omgeslagen naar DF(xl) Nooit gedacht. Maar ja, ik maak ook niet echt een keuze. De BrandweerQuest blijft voor altijd in mijn garage staan Haha!

    Maar meningen kunnen veranderen. Ooit riep ik heel lang en heel hard dat ik nooit een Quest zou nemen en hield ik vol dat de 3x26 een Quango was geen Quest....
    Maar toch kwam er een Q491. Daar neem ik evenwel heel makkelijk afscheid van. Was puur een zakelijke aanschaf. De Q66 heb ik meer een emotionele binding mee. Dan zie ik zijn minder goed eigenschappen ook niet zo zuiver.
    Wel heb ik op hem ooit een (duits) bod gehad die een veelvoud was van de prijs die ik er voor heb neer gelegd. Ik kon die verleiding zonder problemen weerstaan. Mijn liefde voor die fiets was groter. Ondanks dat hij toen in een veel slechtere staat verkeerde als hij tegenwoordig is.

    De Q-ringen blijven voor mij echt een must. Wat andere ook beweren, het zit echt niet tussen de oren. Je voelt het en je kan het meten dat het werkt. Zonder meer de investering waard.
    Ik vraag me alleen nog af of 155 mm cranks (zoals ik die heb) niet overkill of zelfs een gevaar in zich hebben samen met Q-ringen.
    Toeren draaien met Q-ringen doe je evengoed al makkelijk. Daar heb je geen 155 mm cranks meer voor nodig. Als je toch in een lager toerental gaat draaien (wat makkelijk kan met Q-ringen) heb je net te weinig momentum met 155 cranks. Dat kan op de lange duur toch schadelijk zijn voor je knieen. Oplossing is dan gewoon sneller draaien natuurlijk.
    Bij de QXs heb je nl geen keus, die hebben standaard 155 mm cranks. Een puntje om rekening mee te houden dus.

    Overigens wordt op moment van schrijven met diverse DF en DF-XL het 200 km brevet Zwolle verreden. Mooi vergelijkingsmateriaal. Vorig jaar is de DF ook al aan de start van een brevet verschenen. Zelfs met een verlate start van Daniel was hij eerder binnen dan de Milan SL van Matthias Konig. Toch ook niet de minste rijder. Dat moet ook wat zeggen....;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben benieuwd Peter naar de tandwielconfiguratie die je gemaakt hebt. Welke kransjes heb je gebruikt?
    Wat betreft Q rings en korte cranks: ik rijd met Osymetric en 140mm cranks (ik ben 1,95m) en bij mij geeft dat geen problemen.
    groet, Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Velofan, ik heb een Scram cassette gekocht waarbij ik twee kransjes van Shimano 14 en 16 gemonteerd heb, zo heb ik nu een cassette van 11,12,13,14,16,19,22,25,28,32. Dit loopt mooi op en boven de 40km heb ik elke keer 1 tandje erbij of eraf. anders moest ik van 11,12,13,15,17,19, en zo verder,
      Je rijdt met Osymetric, die hebben niet die hoeveelheid montagegaten, hoe heb je dat gedaan??
      Gr. Peter

      Verwijderen
  5. Hallo Peter,
    Je hebt de cassette gemaakt die ik al tijden zoek, maar standaard niet te koop is. Voor in de velomobiel inderdaad heel mooi om in de zware versnellingen geen heel grote stappen te hoeven maken. Mogelijk een nieuw product van de Rond velomobiel service ;-) ??? De eerste bestelling heb je dan al binnen......
    De Osymetric heb ik zo gemonteerd dat kleinste omtrek bij dode punt in de buurt ligt. Hetzelfde als ik daarvoor met de Qrings reed.
    Groet, Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Velofan,
      Stuur me anders een mail op pgdrond@gmail.com dan kunnen we overleggen.

      Verwijderen