Nu de dagen korte wat daglicht betreft, rijden we in de ochtend en avond in het donker. Er zijn al veel berichten op internet geplaatst over extra verlichting om te zien en om gezien te worden. Zelf ben ik ook met verschillende dingen bezig geweest, maar nooit echt iets waar ik mee uit de voeten kon.
Tenminste naar mijn gevoel. Extra verlichting om zelf te zien, met de huidige verlichting zie ik genoeg. Maar met de huidige verlichting, wordt ik dan wel genoeg gezien?
Dit najaar kwam ik voor mijn gevoel tot een werkende oplossing/invulling.
Een knipperend toplicht om mijn helm.
Voor wit licht, en achter rood licht wat kan schijnen en knipperen, net wat je wilt.
Gevoed door 2 kleine platte batterijen, met een lichtduur van max 72 uur, per set.
Nou daar kan ik een mooi tijdje mee rond rijden.
Ik zet hem altijd op knipperen, zowel voor als achter, mijn helm zit vlak met de bovenkant van de bult van de Quest, dus het toplicht steekt er net mooi bovenuit en doordat het licht 180 gr bestrijkt, is het mooi van alle kanten te zien, wit van voren, rood van achteren, 2 x 180 gr maakt 360 gr.
Doordat mijn hoofd een andere bewegings- ritme heeft, dan de fiets, valt het extra op.
Als ik onderweg in het donker problemen heb, zet ik hem op constant, hierdoor heb ik licht, daar waar ik kijk. Erg handig als je in het donker instapt, En tijdens het fietsen heb ik er zelf geen last van, want het licht schijnt over de Quest heen.
Door een eenvoudige oplossing heb ik toch het extra gevoel dat ik beter gezien wordt, ook door het verkeer wat van de zijkant komt.
Is dat een beetje te doen Peter met die tyrap? Zit de helm dan evengoed nog lekker? grt, Peter
BeantwoordenVerwijderenVan die tyrap heb ik geen last, er zit bij mij genoeg ruimte.
VerwijderenIk heb zo'n zelfde lampje maar heb hem boven op de muts van de Quest gemonteerd en aangesloten op de 6volt accu via een kabeltje. Vond de lichtsterkte met batterijvoeding snel terug lopen. Geeft nu continue veel licht en is goed zichtbaar.
BeantwoordenVerwijderenHeb hem ook op de muts gehad, maar ik wou geen gaten maken en met klittenband blijft hij niet goed zitten. Wat lichtsterkte betreft heb je gelijk, maar om gezien te worden is het voldoende lijkt me. Komt ook doordat hij knippert en je hoofd beweegt anders dan de fiets.
VerwijderenAan de ene kant is het gekkenwerk, al die lampjes, reflectie en ik weet niet wat, anderzijds moeten we wel mee in dat geweld in deze donkere tijden.
BeantwoordenVerwijderenIk was op zoek naar zoiets voor de DF muts en dit lijkt me wel wat. Liefst met klitteband, dan kan het zo op de kap of muts al naar gelang de omstandigheden. Dank voor de tip. Groet, Henk-Jan.
Henk Jan, heb het zelf eerst ook met klittenband op de muts gehad, nadeel is het zit niet echt vast. vooral met nat weer komt het te los, met kans op verliezen tijdens de rit. En twee gaatjes boren in de muts, nee, dat wil ik niet vandaar nu op de helm. Ook het verschil in bewegingsritme geeft een betere zichtbaarheid.
VerwijderenHier zie je ook een zelfde soort lamp gemonteerd op de kap: http://www.saukki.com/2016/10/nakyvyys-visibility/
BeantwoordenVerwijderenAan de andere kant lijkt deze Quest mij voor auto's voldoende zichtbaar zonder dit extra lampje.
Hallo Piet, ja hetzelfde lampje gemonteerd op de racekap. Ben het met je eens dat hij zo ook goed zichtbaar is. Maar de publieke opinie zegt soms wat anders, en als je extra lampje monteert dan is die opinie ineens anders, aparte wereld leven we in :-)
VerwijderenIk heb ook al 2 jaar een 100 lux koplamp op de kap van de DF, aangestuurd via een claxonschakelaar op het stuur. Rij nu merkbaar een stuk veiliger over kruisingen en rotondes bovendien geeft het veel extra zicht op de donkere polderwegen hier. Knipperlichten en de bijkomende reflecties geven veel extra prikkels die storen als je geconcentreerd aan het rijden bent en dit werkt vooral door in je eigen hersenen dat is vermoeiend en niet wenselijk voor je beoordelingsvermogen. Het lijkt veiliger maar kan ook een valkuil zijn als het te lang duurt of wanneer je niet fit bent dit is aangetoond met testen door hulpverleningsinstanties die regelmatig met O&A rijden. Diverse testen en hersen onderzoeken vinden dan ook plaats met knipperende lichten/stroboscoop. Zie maar eens wat het effect is in mist en regen in het donker.
BeantwoordenVerwijderenWillem, een knipperend licht voor me vind ik ook altijd vervelend en leid af, maar ik heb zelf geen last van het knipperen. En zelf gaat mijn aandacht altijd uit naar een knipperend licht, trekt meer dan een constant brandend licht. Vandaar dat ik hem op knipperen heb staan. Maar het blijft persoonlijk.
Verwijderen3M Duallock klittenband laat onder geen enkele omstandigheid los. Daarmee bevestigde onderdelen moet je er echt zijdelings van 'afbreken'.
BeantwoordenVerwijderen