woensdag 30 september 2020

Quest tijdperk komt toch ten einde.

Datgene wat je niet verwachte is dan nu toch gekomen, na een lange tijd van Quest rijden stappen we over naar een Alpha 7.

Mijn eerste Quest, tijdens trip naar Gießen, toch maar bandje verwisselen.

Nadat ik verliefd werd in Lelystad tijdens Cycle Vision 2002 op een Quest, heb ik 18 jaar veel plezier aan de Quest beleeft. Eerst een 3x20" wat een snelle fiets toen, als je Alleweder gewend bent. 

Na 5 jaar een 26", tjonge wat een verbetering, maar de nieuwe Questen werden wel steeds zwaarder.
In 2011 de eerste carbon, Tjonge wat een snelheidswinst behaalde je daarmee.
Toen in 2015 mijn vrouw na 1 keer fietsen de carbon Quest opeiste, een carbon Quest met carbon achterbrug en verstevigingsribben, 

De serienummers die ik heb gehad zijn nr. 69, 208, 327, 497 en 755.

nr. 208

Ik heb altijd de strategie, om niet langer dan 5 jaar met een velomobiel te rijden, dus vorig jaar al gekeken wat is er op de markt beschikbaar is, en wat voldoet aan mijn wensen lijstje. Twee belangrijke wensen waren, een laag gewicht en een model wat mij zou bekoren. Jammer genoeg is er geen Quest die lichter is dan 30kg, ja nu de Snoek met 20kg, maar daar pas ik niet in, en die is wat lastig voor woon werk verkeer.

Een DF is kleiner en lichter, maar niet met de winst in gewicht die ik zocht, streefgetal voor mij is om en nabij de 21kg, de Milan is er eentje die dat heeft, maar optisch vind ik hem echt niet mooi.

Waarom 21kg, nou omdat tijdens de lange tochten je wel eens een bult tegenkomt die beklommen moet worden, en je veel te maken hebt met remmen en optrekken, en 30kg op gang of omhoog brengen kost meer kracht dan 21kg.

Nou hebben open wielkasten mij nooit kunnen bekoren, vanwege de stroomlijn, maar soms moet je water bij de wijn doen, klein bijkomend voordeel, tijdens brevetten ligt de kruissnelheid vaak rond de 35km, dus dan valt dat nog mee. boven de 40km heeft de stroomlijn veel meer invloed. En stroomlijnkappen is een optie om toe te passen.

Dus vandaar dat ik nu gekozen heb voor de Alpha 7, design vind ik mooi, en hij is licht, en nu met de uitbreiding van activiteiten van Velomobielservice.nl past het dealerschap er ook mooi bij. 

Wat heeft de Quest gebracht aan veranderingen. Dat ik brevetten ben gaan fietsen, en dat heeft ervoor gezorgd dat er grenzen genomen zijn, die ik nooit verwacht had te kunnen nemen. 1425km fietsen in 73 uur. 2 x PBP gereden, en nog veel meer van dat soort afstanden. Als mensen mijn leeftijd schatten zitten ze bijna altijd 5 jaar te laag, op het werk zijn ze verbaasd dat ik gebruik maak van het generatiepact, want zo oud ben je toch niet, is nu de reactie.

Al met al is de Quest voor mij een zeer gewaardeerd vervoersmiddel geweest, en heb er in 18 jaar ongeveer, pak hem beet toch een kleine 230.000 km mee gereden. en ben vol verwachting met wat de Alpha 7 gaat brengen, in beleving en kilometers. uiteraard zoals vanouds in de vertrouwde blauwe kleur. Nou ja, niet helemaal :-)
Saluut.

Daar staat hij dan in het fietsenhok op het werk.


8 opmerkingen:

  1. Mooie fiets Peter! Veel veilige en gezonde kilometers toegewenst!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Peter. Veel plezier er mee! Ik wacht op de Quest 3.0. Groeten Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De titel deed mij schrikken.
    Kunnen wij jouw nieuwe aanwinst bij de Oliebollentocht bewonderen ?

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie fiets Peter! Ik vond de Quest altijd een topfiets, maar de DF heeft hem qua wegligging ingehaald. Twijfel zelf nu tussen DF inruilen, Alpha 7 of doorrijden. Zelf vond ik bij de Alpha 7 de middensteun voor de crank aan de (te) brede kant.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie fiets Peter, begrijp je puntjes en uiteindelijke beslissing volkomen. Als ik weer een VM ga rijden is het zeker een punt van overweging......veeuuul veilige kilometers er mee.

    BeantwoordenVerwijderen