woensdag 4 januari 2012

Racekap Airborne.

Gisteren waaide het hard, ik dacht dan ga ik woensdagavond maar voor de storm van donderdag, Kan ik toch nog ff fietsen.
Nou heb ik geweten, nog geen 500 mtr van huis, komt er een dikke windvlaag van achteren in, floep, daar gaat de racekap, hij bleef net lang genoeg in de lucht hangen, door de laatste klittenband op de hoek, zodat ik hem nog net kon vastpakken bij de rand.
Het vizier zag ik ook niet meer, snel stoppen en kap erweer op. Vizier naar beneden trekken, en ik dacht, eerst maar naar huis.
Volgens mij was de rechte hoek van de racekap helemaal verbogen en het vizier aan een kant afgescheurd.
Tjonge wat kun je dan balen zeg. Het was pikkedonker dus je zag ook niet echt wat.
Thuis eerst met kap naar binnen om de schade op te nemen.
Tot mijn verbazing zag ik niks aan de kap, de rand was niet verbogen, kon ook niet zien dat hij gevouwen was geweest. Terwijl ik wel dacht te zien dat hij verbogen/omgevouwen geweest is, en het vizier zat nog gewoon vast. Al met al, niks te zien, alles nog in orde.
Nou niks aan het handje, oke dan maar fietsen.
Als ik de oprit afrij begint mijn achterwiel te tikken bij elke omwenteling, ik dacht, tik jij maar lekker, ik ga fietsen.
Eerst 30 km met de wind mee naar Grauw en dan naar het Prinses Margriet kanaal, en daarna weer 30 km in de wind naar huis, tjonge wat buldert die wind om de kap.
Tegen de wind in toch nog 36km gemiddeld gereden. Gelukkig geen stukjes ertussen met wind op de kant, dan weet ik niet wat er gebeurt was

2 opmerkingen:

  1. Hi Peter,
    Je hebt de handleiding toch wel gelezen? Bij al te veel wind niet met de kap naar buiten. Hoe hard waaide het? En ja, de kap kan heel veel vervorming verdragen. Dat komt door de keuze van de epoxy en carbon. Ook bakken we om die reden de kap niet af. Dan wordt ie wel vormvaster, harder, maar gaat ie bij vervorming eerder kapot.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Wim,

    Die handleiding heb je niet meegegeven, maar je hebt het wel eens gezegd. in de zin dat je meer wind vangt.
    Maar ik reed met de wind mee, dus dat moet kunnen, ja toch, niet dan!
    Maar goed, het waaide hard, heb bewust met de wind mee, en terug tegen de wind gereden, ik wou niet het risico nemen, wat er zou gebeuren met de wind van opzij.

    BeantwoordenVerwijderen