zondag 8 januari 2012

Wanneer is een Go-Cycle versleten

Afgelopen woensdag tijdens de rust tussen 2 stormen hoorde ik steeds een tik, waarvan ik dacht dat het bij het achterwiel vandaan kwam.
Vandaag weer mijn weekendrondje, eert maar ff het achterwiel controleren en daar vond ik niks verdachts bij.
Na het omkleden en het gereedmaken van de fiets besloten om de zuidelijke lus van de Elfstedentocht maar weer eens te fietsen, iets meer dan 90 km, gelijk bij het begin weer het getik, na goed luisteren, dat kon nu want het gebulder van de wind was er niet meer. Volgens mij het linkervoorwiel, na ja, eerst maar fietsen en dan als ik eruit moet om te wateren maar eens kijken. zo gezegd zo gedaan.
Als ik uit de fiets stap en de linkerkant omhoog til, zie ik een heel stuk los rubber van het loopvlak aan de band hangen. Net als bij vrachtwagen die een gecufferde band heeft. Dan laat soms het loopvlak los, waarschijnlijk is dit gebeurd toen de racekap ging vliegen woensdag, want toen heb ik van schrik de rem krachtig gebruikt.
Ik had geen zin om de band te vervangen in de kou, dus de gok maar genomen om door te rijden naar huis en dan thuis de band verwisselen, wonderlijk dat dit ook gelukt is, en na het douchen ging ik nog ff kijken en ja hoor zo plat als een dubbeltje.
Toch wonderlijk dat ik nog 160 km gereden heb zonder rubber op het loopvlak, ik had alleen nog wat canvas. en dat is bij een Go-Cycle sowieso al niet veel.
Al met al heeft dit type band het nog erg lang volgehouden, 7.500 km ermee gereden en maar een paar keer lek, wel regelmatig steentjes pulken, maar niet meer lek dan bijvoorbeeld de  vredestein band.
Morgen maar de boel vervangen.

Ondertussen de zaterdag gebruikt om een Quest te voorzien van nieuwe stuurkogels, waarbij een spoorstang nu een spaninrichting voor een fijne afstelling van de sporing heeft, bij controle bleek dat deze Quest aardig op uitspoor stond en met versleten stuurkogels wordt dit tijdens het fietsen alleen maar erger, en dat kost een hoop energie, dit bleek ook wel uit het slijtagebeeld van een van de banden, kats versleten.
Wiellagers hadden aardig wat water binnen gekregen omdat de doppen waren verdwenen.
De knipperlichten werkte niet goed, dus ook hierin een hele verbouwing, nog een aardige klus, want de oude knipperlichten stonden in serie en nu moest dat naar parallel, vanwege meerdere leds ipv 1 led op de hoeken. De  binnenverlichting werkte niet goed, en zo waren er nog een stuk of wat kleine dingetjes die verholpen en beter afgesteld konden worden.

Al met al heb ik het aardig druk met het onderhoud voor derden, er staat nog eentje te wachten en over 3 weken verhuizen naar het Twentse.
Nou dan hoef ik niet meer de aparte trainingsrondjes te rijden, want dan is het weer met de fiets naar het werk, net als vroeger. Toch aardig wat keren jaloers op Tom geweest.

2 opmerkingen:

  1. Hi Peter,
    7500 km is inderdaad met de GoCycle/F-lite te halen. Ik vervang ze meestal wat eerder dan jij nu :).
    Wil jouw camera niet dichtbij scherp stellen? Ik heb maar één oog, maar zie nog scheel van de onscherpte.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Wim,
    Tja, we hebben niet allemaal van dat mooie spul Wim, Ik moest er ook bijna onder kruipen, maar gelukkig kijk je nu niet meer scheel. (hoop ik)
    :-))
    Heb de band geplakt en hij was niet eens lek op het stuk waar het rubber afwas.
    Gewoon een steentje ergens anders.
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen