zaterdag 26 mei 2012

400 km brevet Zoetermeer

Ja Tom, je staat erop
Net terug van het rijden van 400 km brevet vanuit Zoetermeer.
Met het halen van dit brevet is deelname zeker gesteld aan DCT 2012. Voorwaarde hiervoor is het uitrijden van een 400 km brevet. Tom Hospes is ook aanwezig om samen te rijden. We hebben afgesproken om 3,5 uur over 100km te doen, dit is incl rust. We zouden dan met 14 uur klaar moeten zijn, max. te besteden tijd is 27 uur.
De start is om 23.00 uur, dus we beginnen in het donker, er zijn ongeveer 24 deelnemers en om 11 uur geeft Leo het startsein. Dit betekend wel een nachtje doorhalen, ben benieuwd of ik ook een slaapdip krijg.
Vanuit Zoetermeer is het altijd lastig fietsen met een Quest, want het is een stedelijk gebied, met veel draai en keer werk. Je rijdt zo van stad naar stad en het lijkt allemaal op elkaar, kortom niks aan.
Gelukkig is het donker, en niet veel verkeer op de weg dus lekker doorrijden over de weg en de fietspaden maar een beetje laten liggen, want dat zijn bijna allemaal tegels en stenen, je rammelt de fiets uit, ondanks de risse demper.
Op het pontje Velzen Noord
De eerste 2 uur, eerst het stedelijke gebied en daarna de duinen naar het noorden, veel hazen op het fietspad, en ik zag ook nog een ree. Ik kan de hazen goed ontwijken en een keer stopt een haas nog net op tijd, ik rook bij wijze van spreken de geur van het eelt onder zijn voetzooltje, zo hard remde het beestje :-))
Tom heeft er eentje onder de fiets gehad vertelde hij. In de steden langs de kust is er nog veel publiek op de weg, van en naar kroeg en soms moet je goed opletten want zo vaste tred hebben ze soms niet meer.
Eindelijk om 1 uur zijn we bij de eerste controle, 57 km in 2 uur, dit is al een flinke streep door de planning, het schiet niet op, het Bloemendaalse kopje is nog een echt klimmetje en omlaag is helemaal een ramp, wat een rotstuk. Maar goed we zijn op tijd bij de veerpont om overgezet te worden.
Hierna kunnen we op weg naar Zurich, waar de volgende controle is en nu krijgen we de langere stukken, via Alkmaar naar den Oever en dan de dijk over, voor Alkmaar rijden we 40 tegen de wind in, dit schiet lekker op en het kost niet veel moeite, hartslag net onder de 130. Bij den Oever een kleine sanitaire stop die toch een grote wordt en dan de afsluitdijk over, altijd een eentonig stuk met een vast tempo. We doen wat rustiger aan 37/38 km, om half 6 zijn we in Zurich alwaar Leo net klaar staat, 5 min. is er net. We krijgen wat te eten en te drinken, en ik heb het koud, echt koud, ik zit midden in een dip, een echte dip, mijn maag gaat tekeer en voelt helemaal niet goed, ik krijg ook niks naar binnen, de benen willen niet meer en we moeten nog 220 km.
Ik heb een zak apenkoppen (snoep) gekocht op weg naar Zoetermeer, omdat ik dit wel lekker spul vindt en besluit om er een paar te nemen, na een 5 tal apenkoppen wordt het rustig en komt de energie ook weer terug, dit wordt misschien wel een blijvertje in het voedselpakket tijdens het fietsen. We rijden door Friesland en kijken nog ff naar het bedrijf waar Tom werkt in Balk, mooi weten we dat ook weer. we zijn mooi na 7 uur bij km 200 dus we zijn weer op schema. In Lemmer doet bakkerij Breimer zijn winkel voor ons open om kwart over 6 s'morgens. He, he ff warm zitten, wat een genot, een broodje gezond erbij en dan kunnen we weer verder door de polders naar Lelystad, dit is voor mij erg bekend terrein, hier ben ik opgegroeid, en we rijden dan ook door mijn geboortedorp.
Om kwart over 8 zijn we in Lelystad en de winkel voor de stempel is niet open, dan maar een andere stempel, en we kunnen weer verder, na veel klinkers komen we op de dijk naar Almere die helemaal om Almere gaat, dit is ongeveer een even lang stuk als de afsluitdijk en bijna net zo eentonig. Maar kunnen lekker doorrijden 41 km met hardslag rond de 120. Nadat we de brug over zijn naar het vaste land, moeten we naar Laren, en dan heb je weer zo'n stedelijk gebied, allemaal tegels en klinker op de fietspaden en nu is het overdag dus moet je wel op het fietspad blijven, de snelheid schiet er helemaal uit, bij de controle "Theehuis 't Bluk in Laren genieten we van koffie en appelgebak, ik vergeet mijn telefoon bij het weggaan die ik later ophaal met de auto.
Een gelukkig man
Na Laren rijden we door de groene landen van Utrecht en Noord-Holland naar Zoetermeer waarbij het stuk 1ste en 2de Meije, een mooie vermelding krijgt, wat een mooi stuk om doorheen te fietsen, werkelijk prachtig om te zien, rijdt soepel, goed asfalt en fraaie stukken natuurschoon  afgewisseld met mooie bebouwing, werkelijk een plaatje.
Het lukt net niet om om 1 uur binnen te zijn, het wordt 10 over 1, maar we zijn er, en zonder pannen is het gelukt. zo he, he, ff zitten. Het clubhuis is net open en we bestellen gelijk een warme gehaktbal, die hebben we wel verdient vinden we.
Ik regel dat ik mijn telefoon kan halen in Laren en na het vastzetten van de fietsen zeggen Tom en ik, nou tot morgen want om half 4 maandagmorgen gaat de wekker om de 100 editie van de Friese Fiets Elfsteden te rijden, uit en thuis wordt dat ook ongeveer 290km, GEKKENWERK zegt Tom nog en stapt in de auto. :-))

Saluut

Geen opmerkingen:

Een reactie posten