Een paar maanden geleden toen we net in Lattrop woonden schreef ik dat ik benieuwd was wanneer het daggemiddelde boven de 40 zou gaan komen, nou dat is nu het geval dus.
Vanmorgen was het gemiddelde al boven de 40, ondanks dat Oldenzaal duidelijk hoger ligt dan Lattrop, er zit zo'n 60 mtr hoogte verschil in.
Ik heb de route ook wat aangepast zodat er minder obstakels onderweg te nemen zijn, Denekamp en Oldenzaal blijven wel plaatsen waar ik doorheen moet en vooral Oldenzaal is en blijft lastig om doorheen te komen.
De rit naar huis wat langer gemaakt en met een bijna 43 gemiddeld was ik weer thuis, nu over Hengelo naar Weerselo, Tubbergen, Vasse, Ootmarsum en toen Lattrop.
Ik begin wel te merken dat de conditie met de dagelijkse fietsafstand veel beter is dan toen ik Jutrijp woonde en 2 x per week fietste. Had al plannen om met CV mee te doen, maar dat moet een jaartje wachten, ben eigenlijk best wel benieuwd wat eruit komt met een carbon Quest in de race uitvoering, een dikke 50+ moet tot de mogelijkheden kunnen behoren volgens mij.
Wat betreft de Risse demper, heb de eerste terug gestuurd naar Wim, (de Genesis) dat wordt hem niet, nu heb ik een Astra 5 in de fiets en na wat aanloop problemen met het op druk brengen kan ik hem nu goed uitproberen.
Duidelijk voordeel van de Risse demper is dat hij het springen voorkomt bij een snelheidsdrempel.
Afhankelijk van de luchtdruk in de demper veert hij in als je in de Quest gaat zitten, daarna is het gedrag hetzelfde, of je nu meer of minder druk hebt.
Ik rijd altijd met harde banden, enerzijds omdat dit minder rolweerstand geeft, anderszins omdat dit voor mijn gevoel minder lekke banden oplevert. Voor rijdt ik met F-lite en achter met een Super Moto.
Nadeel van harde banden is dat de trillingen, schokken bijna 1op 1 doorgegeven worden aan de carrosserie.
Dit proberen we nu met de Risse demper op te lossen, maar ik heb het idee dat dit meer een bestrijden van een symptoom is dan het oplossen vat het probleem, nl. te harde banden.
Met minder druk in de band heb je meer vering/demping in de band zelf en bereik je hetzelfde als met de Risse demper, (denk ik)
Dan heb je nog het probleem van het springen, op de een of ander manier zou je dat moeten beperken in de standaard vering met veren.
Wordt vervolgt, nog maar eens een nachtje over slapen.
Saluut
Hi Peter,
BeantwoordenVerwijderenAls je denkt dat je met zachtere banden demping krijgt vergis je je. Een zachtere band geeft meer comfort, maar als ie in veert, veert ie met dezelfde kracht weer uit.
Ook met de standaard veer heb je geen demping. Je gaat het dus zonder echte demper niet redden.
Als je een aantal ritten met de Risse demper hebt gereden, zet dan de oude veerpoot er weer een keer in.
Groeten,
Wim
He Wim,
VerwijderenIk ga zeker nog de standaard demper monteren, voordat ik mijn eind conclusie trek/maak.
Wat uitveren betreft, is de Risse zeker beter, vraag is hoe vaak heb je het nodig.
Daarnaast is het ook een prijs/kwaliteit verhouding verhaal.
Wat heb je voor hoeveel geld, en dan is de Risse demper wel een dure jongen.
Gr. Peter
Dag Peter
BeantwoordenVerwijderenDat gevoel met harde banden en minder lek ben ik met je eens. Welke druk heb jij in de F lites?
hgr Peter
De maximum druk is 4 bar. Maar 4,5 is prima te rijden (vlot) voor alle dag. Volgens Ymte (Nijeveen 2011) mag 5 bar ook nog wel. Ze lopen dan nog lichter (voor een wedstrijd)
VerwijderenHet maakt nog verschil of je brede of smalle (19 mm) velgen hebt. Breed (>21 mm) is beter.
Hallo Peter,
VerwijderenIk heb mijn F-Lite, schrik niet, op 6 bar staan. Met velgen van 21 breed.
Dit bevalt prima en ze gaan ook nog eens 8000km mee.
Ik vind dit heel knap, voor zulke dunne bandjes.
Ik loop al een tijd met een dilemma rond. Risse dempers testen of niet. Ik heb er geen behoeft, noodzaak en geld voor om ze zelf aan te schaffen. Dus dat hoofdstuk is klaar.
BeantwoordenVerwijderenToch wil ik zonder rij ervaring een lans breken voor elke verbetering aan de vering van een Velomobiel.
Er moet volgens mij duidelijk verschil gemaakt worden in comfort en roadholding.
Waar de standaard demper een middeling is in kosten overwegingen en optimale prestaties is de Risse een Quest naar beter roadholding.
Kan je met een standaard demper nog uit de voeten voor gewoon wegdek en 'normale' snelheden. Met de Risse wordt bewust de lat hoger gelegd, tegen hogere kosten natuurlijk.
Zoek je comfort dan zullen de 2 dempers elkaar niet veel ontlopen verwacht ik. Mogelijk dat de Risse in beginsel meer veerweg houdt en de veerbeweging zo gemiddeld mogelijk houdt. (dempt) De standaard demper is daar minder sterk in. Maar dat wil niet zeggen dat die zijn werk niet doet, alleen minder goed dan de Risse. Het gevoel van comfort daarbij is persoonlijk vind ik.
Waar het naar mijn idee op aan komt is het rijden op snelheid op slecht wegdek en onverwachte situaties. Daar neemt de Risse afstand van de standaard demper. Daar hoef je trouwens geen racer voor te zijn om die situatie tegen te komen. Vroeg of laat komt iedereen daar een keer voor te staan. Alleen ga je de uitdaging aan of niet?
Ik hem meerdere malen het ongenoegen mogen smaken op snelheid (brug af) over een slecht wegdek te moeten rijden. Ik bedoel dus echt slecht wegdek.
De demper kan het niet meer volgen en zelfs dikke banden op lage druk op een gegeven moment ook niet meer. De band verliest voor kortere of langere tijd contact met het wegdek. De band 'zweeft' boven het wegdek.
Een uiterst gevaarlijk situatie.
Hoe goed je ook kan sturen en hoe ervaren je ook bent, je hebt niets meer te vertellen over het stuurgedrag van je fiets. Vaak gaat het ongemerkt goed zolang je rechtuit gaat. Maar het is bij mij ook verschillende keren ter nauwernood goed gegaan. De fiets maakt een plotselinge zwieper en als je pech hebt wordt dat omgezet in een rolbeweging zodat je haaks op je rijrichting komt te staan.
Daar zullen we maar geen plaatje bij bedenken....
De Risse is wat dat betreft een goede poging die situaties tot een goed einde te brengen, of beter, te voorkomen.
Het heeft dus niet alleen te maken of je fiets al dan niet los komt bij het nemen van een drempel, maar juist die fijne trillingen die de standaard demper niet kunnen verwerken kan dus net het verschil maken, wel of geen krasse op de lak of erger.
Zeker notoire hardrijders en lichtere mensen met lichtere fietsen kunnen die zekerheid maar beter inbouwen volgens mij.
Waarom zeg ik dat speciaal? Bij minder onafgeweerde massa (de fiets) en het zelfde afgeveerde massa (het wiel) is dit ongewenste effect nog sterker.
Ik rij nu anderhalve week woonwerkverkeer met de Risse Genesis demper en merk duidelijk verschil op een bochtige bolle oude klinkerweg (Oelersteeg, Hengelo).
BeantwoordenVerwijderenAls ik hier vanaf mooi asfalt met 38 kmh deze weg op dender en dan rechts van de weg (bolling!) de flauwe bocht naar links fiets, dan breekt het achterwiel met de normale veerpoot wel uit en met de Risse demper niet. Gewoon veiliger dus, zo simpel ligt het.
Hallo Marc,
VerwijderenIk geloof je gelijk, vooral als de weg ook nog eens bol ligt, dan moet je oppassen, heb het ook wel eens gehad, dan dribbel je lekker naar de zijkant, het enige wat je kunt en moet doen dan is remmen, en verder gaan als de boel onder controle is.
Gr. Peter
Hallo Theo,
BeantwoordenVerwijderenEen duidelijk verhaal, het is maar net wat wil je en wat kun je betalen. Ik zal van het weekend iets aanpassen aan de standaard demper om het uitveren te vertragen, alleen ik denk dat het inveren dan ook stugger wordt. Eigenlijk zou je iets moeten hebben met een veer voor het inveren en voor het uitveren, zodanig dat ze elkaar in balans houden, net zoals bij de Risse demper.
Gr. Peter
Kleine opmerking: het wiel is juist onafgeveerd en de fiets juist afgeveerd. De oneffenheden van de weg worden voor de bereider van de fiets weggenomen door vering toe te passen (lees: comfort). Dit kan dus ook door je banden minder hard op te pompen. Hoe kleiner het onafgeveerde gewicht t.o.v. het afgeveerde gewicht, des te beter werkt de vering (dus lichte wielen zijn hier in het voordeel). Vering zorgt echter mogelijk voor (ongecontroleerde) oscillaties die kunnen resulteren in stuiteren en dat resulteert dan weer in slecht en mogelijk gevaarlijk weggedrag/-contact. Hier heb je demping nodig. De juiste combinatie van vering en demping is cruciaal. In hoeverre de luchtgevulde Risse demper ('demper' is hier eigenlijk het verkeerde woord) hieraan voldoet is natuurlijk de vraag.
BeantwoordenVerwijderenHet is zo simpel: de lucht in het veerelement zorgt voor de vering en de olie dempt de beweging in voornamelijk de uitgaande slag.
BeantwoordenVerwijderenDeze combinatie zorgt voor een beter band- wegcontact.
Zelfs op relatief goede wegen wordt het stuurgedrag rustiger.
Mijn eerste auto ( een oude kever ) had versleten schokdempers.
Het ding was niet op de weg te houden, levensgevaarlijk !!