zondag 10 juni 2012

Aan de helm.

 Ja, ja je leest het goed, heb een helm gekocht.
Zoals je ziet aan de foto een mooie blauwe. Ik heb in het verleden na een koprol in 2007 ook een tijdje een oude fietshelm gedragen, maar die is toen uit beeld geraakt.
Na de aanrijding en koprol laatst in Oldenzaal heb ik nu een fietshelm gekocht. Aan de ene kant geschrokken door het ongeluk, en door de andere kant, het thuisfront heeft ook zo'n zijn ideeën over veiligheid.

Zodoende de laatste weken stiekem op zoek geweest naar een passende mooie helm.
Het is dus deze blauwe geworden.
En tja als ik hem op heb en mooi naar achteren leun, dan sluit hij ook nog mooi aan op de rolbeugel van de Quest.
Ik heb hem donderdag gekocht en toen ik thuis kwam wist Grytsje van niets, dus die was hoogst verbaasd dat ik een helm ophad toen ik ineens met helm voor haar stond. Ze had de hoop al bijna opgegeven dat ik ooit een helm zou gaan kopen.
Maar goed de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Saluut.

5 opmerkingen:

  1. Je kent de discussie rond het nut van helmen?
    Mij zal je er niet over horen, ik draag ook vaak een helm. Maar niet in de eerste plaats voor de (ongeval) veiligheid.
    Nou ben ik ook niet zo'n stevige rijder...hoewel...
    Toch kan ik mij situaties voorstellen dat ook rustige rijders een koprol kunnen maken. (Afdaling brug, slecht wegdek, boomwortel) Dan zou een helm wel eens het verschil kunnen maken of je meisje je nog een knappe jonge vindt.

    Heb je er al gedacht dat die helm ook onder de kap moet passen? Of draag je hem dan niet? Ik heb een zachte helmmuts hiervoor. www.smartcap.nl
    Ontwikkeld voor het schaatsen. Moet jou toch aanspreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een helm aangeschaft omdat ik op Blogs las dat rijders ook met een verassend lage snelheid gekanteld zijn, meestal omdat hun achterwiel in een richel bleef steken of onverwacht iets raakte e.d. Nu zal de hoogte van de val wel meevallen ( daar is de helm in pricipe voor ) maar ik heb hem voornamelijk om het schuren tegen het asfalt niet met mijn schedel en hoofdhuid of oren te hoeven doen.

    Een helm op onder de racekap doe ik niet. Die kap is stevig genoeg de eerste klap te kunnen opvangen en vooral het schuurwerk tegen het asfalt te absorberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vergis je niet, die racekap blijft niet zitten bij een koprol op snelheid.
      Ik doel meer op wedstrijdgebruik. Dan is een helm verplicht, ook onder een racekap.
      Overigens kan je hoofd ook door het geschut binnen de racekap behoorlijk gebutst worden, al zijn daar geen voorbeelden van bekend bij mij. Wedstrijdrijders die gecrasht zijn hadden altijd een helm op.

      Verwijderen
    2. Hallo Theo,

      Ik dacht dat helmplicht bij ligfietswedstrijden niet meer verplicht was?

      Verwijderen
  3. Ik ben ook een keer omgerold en een aantal meters doorgeschoven. Als je dan met je blote hoofd over het asfalt schuurt doen is dat niet lekker. Dan kan er maar beter een helm tussen zitten!

    BeantwoordenVerwijderen