zaterdag 1 september 2012

Groot onderhoud.

Ook de top had scheuren.
Tja wat doe je als je na een grote tocht nog 3 weken vakantie hebt waarin je de fiets niet nodig hebt.

Onderhoud, zoals.
Kleine scheuren plakken van ongeluk begin mei.
Een groter voorblad 57 tanden
Voor derailleur aanpassen, ivm voorblad
Rubber tussen body en kap.
Een betere kettingloop van de retour ketting.
Nieuw dashboard in body plakken.
Zo kun je er beter bij.
Ketting schoonmaken en opnieuw in vet zetten.
Door steuntje onder buisje, loopt de ketting beter
Achterdemper aanpassen en extra borging monteren.


Achtervering:
Ik heb al eerder geschreven dat ik mijn vering zodanig aangepast heb dat hij A niet meer springt bij indrukken en B bij passeren van drempel niet zo springt.
Hiervoor heb ik een standaard veer doormidden geslepen en deze boven de zuiger gemonteerd.
Door extra boutje onder geen risico dat demper uit elkaar springt
Om dit goed te doen, heb ik eerst de nylonbus ingekort tot 2.5 cm en het stuk wat ik eraf gezaagd in de demper onderin gedaan, daarna de standaard veren erin, dan de zuiger gemonteerd met stift, daarboven op de halve veer en dan de ingekorte nylonbus.
De totale lengte is dan wel 3 cm te lang, maar met behulp van een buisje en lijmtang kun je het spul onder voorspanning monteren, daarna een extra borgboutje monteren zodat alles erin blijft.
Door het stukje nylonbus onderin de veerbuis te doen voorkom ik dat de totale lengte van de veerpoot te kort wordt.
Door de extra tegenveer springt de fiets veel minder bij passeren van een drempel. Extra veer vangt hem op.
En door mijn eigen gewicht wordt de veerpoot dusdanig ingedrukt dat tijdens het rijden de vering niet anders is omdat de fiets ongeveer 3 cm inzakt als je instapt.
Ik heb de Risse dempers (beide) in de fiets gehad, en ik vond de verschillen dusdanig klein dat dit niet opweegt tegen de kosten van de Risse dempers.

Aan rechterkant zit verdikking onder.


De voorderailleur:
Deze heb ik zodanig aangepast dat het terug schakelen naar het kleine voorblad niet afhankelijk is van de hoogte van de derailleur.
Probleem is met een groter voorblad dat de derailleur omhoog moet en hierdoor lukt het terug schakelen niet zo, omdat de onderkant van de derailleur breder is. (binnenmaat)
Dit komt omdat hij daar plat is en geen verdikking heeft, nu heb ik daar een verdikking gemaakt waardoor de derailleur overal even breed is. (binnenmaat)
Hierdoor schakelt hij ook, zonder problemen,  naar het kleinste blad met een 57 tand voorblad, sterker nog, na testrit vanmorgen denk ik dat je nu ook met een 60 of 61 tand voorblad kunt rijden.
Dus Wim, als je vandaag hard gereden hebt met veel toeren, is dit misschien een oplossing voor je!


Al met al de hele boel weer afgemonteerd, Quest gewassen en in de was gezet en dan kan hij erweer tegen als het werk over een week weer begint.
Saluut.

2 opmerkingen:

  1. Hi Peter,
    Ik rij nu meer dan een jaar met 61 tanden voor. In verband met de SRM heb ik naast het grote voorblad alleen nog een 40 tands middenblad. Tot 8% klimmen gaat dat goed.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjonge Wim,
    Je weet me elke keer weer te verbazen. Dat wist ik niet.
    Maar leuk dat mijn vermoeden klopt, zie je eind van de week in Dronten.
    Gr. Peter

    BeantwoordenVerwijderen