zondag 12 mei 2013

Brevet 300 km Zwolle, totaal 454 km

Tom Hospes en Gert Beumer.
Gisteren was het laatste brevet van Zwolle aan de beurt, 300 km. "Naar het hoge Noorden"
Gerrit Schotman had het hoge noorden voor deze keer uitgezocht, een aantal jaren terug hadden we het ook al eens gereden, trouwens het was toen beter weer.
Om 6 uur ben ik gaan fietsen en om 8 uur in Zwolle, alleen iedereen stond nog buiten want de kantine van de sporthal was nog niet open, en in de wind was het nog best koud.
Gelukkig na een paar minuten was het leed geleden, opvallend was het hoge persentage velomobielen, heb er zeker 6 geteld van de ongeveer 15 deelnemers.
Om half negen nog een klein woordje van Gerrit want er was regen voorspeld en we wouden zoveel mogelijk gebruik maken van de droge tijd.

De eerste stop was aan het Snekermeer bij Terhorne, de weg erna toe was voor mij erg bekend, dus geen verrassingen, alleen de nieuwe Ramspol brug bij Ens had ik nog niet gezien, een mooie brug voor het verkeer, een stuk beter dan de oude die erg oud en versleten was.
Gerrit Schotman, mezelf en zoon van Gerrit
Op de oude dijk van Vollenhove naar Kuinre stonden er opeens mensen op de dijk die wouden dat ik stopte, de geheime controle, ik had dat helemaal niet in de gaten en schoot bij ze langs, toen herkende ik ineens Gerrit zijn zoon. Oeps. :-))
Bij Terhorne begon het te regenen en dit zou duren tot aan Kollum, Tom Hospes mijn fietsmaat had bij weggaan een lekke band, en omdat het regende zijn we terug gegaan naar de stempelplaats omdat we daar mooi overdekt konden wisselen, nadat we dit gedaan hadden kwam hij bij de volgende brug erachter dat hij zijn tasje met binnenbanden had laten staan, nou mooi heeft hij vandaag, de dag na gisteren ook wat te doen:-))

Afgesproken was dat we macaroni zouden eten in Holwerd, waar Tom zijn schoonouders wonen, nou dat smaakte goed na 250 km. konden we gelijk wat opdrogen en ff uit de fiets.
Op weg naar Holwerd kwamen we op de Elfstedenroute allemaal oldtimers tegen die de Elfsteden aan het rijden waren, mooie oude auto's en moteren, maar als er een heleboel achter elkaar rijden dan stikken ze ook lekker met elkaar.
 De stempelplaats bij de aanlegsteiger van de boot Holwerd/Ameland was erg troosteloos, koud, winderig en nat, snel weer terug het vaste land op. Na het eten ff wat zoeken om Holwerd uit te komen, ondertussen regende het aardig door en daar wordt je niet vrolijk/warm van. Het stuk Holwerd/Zevenhuizen is bij mij onbekend gebied, in Kollum moesten we rechtsaf over van dat rode asfalt, er lagen aardig wat plassen en ik voelde mijn Quest lekker driften in de bocht, nou dacht ik, beetje glad hier, en gelijk hoorde ik Tom crachen achter me.
Nooit een leuk gezicht als je de onderkant van een Quest ziet in je spiegel, heb dit al een paar keer meegemaakt.

Tom klom eruit en zocht zijn spullen bijelkaar, gelukkig hield het gelijk op met regenen want we hebben nogal wat tijd nodig gehad, omdat de ketting er voor en achter eraf lag en de voorderailleur verbogen was.
Gelukkig heb ik altijd inbussleutels bij me om het kapje bij het achterwiel te demonteren anders krijg je de ketting er ook niet meer op.
Ik weet niet hoe het nu is met Tom, maar hij had aardig last van zijn schouders en wat schaafplekken op zijn onderarmen, omdat hij lang is, steekt hij zijn armen uit tijdens het omvallen, en dat heeft gevolgen.
Na een klein half uurtje konden we weer verder en zijn we rustig verder gereden, hierna ging het vlot alweer beter, zodat we redelijk door konden rijden.

Voorbij Zevenhuizen werd het terrein alweer bekender en weet je waar je zit, Appelscha was het laatste controlepunt, en daarna was het nog 65 km naar Zwolle, allemaal goed te doen, het regende nog af en toe, maar veel droog weer.
We hadden verwacht rond 7 uur terug te zijn in Zwolle maar door de lekke band en het omvallen, werd het toch nog kwart voor 8. Ineke, Gerrit zijn vrouw, had warme soep klaar en een broodje wat lekker is. Nog bedankt.
Na ff zitten en bijkletsen ben ik weer op pad gegaan voor de laatste 74 km naar Lattrop waar ik 20 over 10 weer thuis was, lekker douchen en zitten, om wat bij te komen.

Al met al een leuke tocht, met veel water, en wat ongemakke voor Tom.
16 uur en 20 min onderweg geweest. met een gemiddelde rijsnelheid van 35,4 km per uur.

Met Pinksteren Elfsteden fietsen met de mountain bike, daarna nog een 600 km vanuit Boekelo, ergens eind juni nog een lange tocht en dan eind juli LEL.
Saluut.

2 opmerkingen:

  1. Great report! I am the first and the only velomobile to do a Brevet here in our part of Canada. My first two 200 km Brevets have been great. I am not quite up to your speed yet.
    Greeting from Canada
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jullie zijn nog gesignaleerd in de buurt van Kampen door familie van mij (die vervolgens nog hebben gewacht totdat ik zou langskomen........ Helaas dus niet)

    Groet,

    Dirk

    BeantwoordenVerwijderen