Ja, je leest het goed, dit weekend ovale tandwielen gemonteerd.
Verschillende berichten gelezen dat het vooral bij het optrekken en klimmen een voordeel is, vandaar dat ik de stoute schoenen ook maar heb aangetrokken.
Ik heb de Rotar Q-rings gemonteerd, eigenlijk is er geen keus, omdat je als ligger nu eenmaal een andere hoek hebt, ten opzichte van de ketting, dan wat je bij de racefiets hebt.
Ik heb een trippel voor, en die wou ik ook houden, Dus vandaar.
Ik heb gekozen om het kleinste blad in 30t Q te doen, het midden blad 44t Q-XL, en het grote blad te laten zoals het zit, nl. 57t normaal rond.
Ik heb begrepen dat op topsnelheid de Rotar Q-Rings niet echt een toegevoegde waarde heeft, dus dan kan ik het grote blad ook wel laten zitten. voor het midden blad heb ik gekozen voor de maat Q-XL, die is wat ovaler dan de Q. Ook omdat ik tijdens de brevetten altijd op het midden blad rijdt. Het kleinste blad is alleen maar in de vorm Q te krijgen, dus dan heb je niet zoveel keus.
De montage was een gepuzzel. maar standaard geven ze advies om het gaatje gemerkt met 3 tegenover de krank te monteren (dit bij een racefiets), maar omdat het een ligger betreft heb ik hem 5 gaatjes aangepast, zodat als de krank op 75gr, van bovenste dodenpunt is, het tandwiel het grootst is (waar hij de ketting aangrijpt). hierdoor word je beensnelheid vertraagd en kun je de meeste energie overbrengen.
Je hebt 5 aangegeven mogelijkheden die het afhankelijk van het type fietser die je bent, hoog toeren of laag toeren trappen, kunt gebruiken, Maar het hele blad heeft gaatjes, dus als je niet goed oplet kun je hem ook hopeloos fout monteren en dan werkt het tegen je.
Morgen maar eens kijken hoe het bevalt, heb even gefietst op de rollenbank en als je mooi rond trapt gaat de fiets elke keer naar voren als je het breedste stuk trapt, hij beweegt mooi van voren naar achteren.
Tijdens het fietsen zal dit minder gebeuren, maar dan zal meer de trapsnelheid variëren.
Ik zag dit ook bij Dirk Drost tijdens de brevetten, de fiets accelereert schokkend. Een apart gezicht.
En als hij op kruissnelheid rijdt zie je dit niet, omdat je dan minder vermogen trapt.
Wat me opviel dit voorjaar bij Dirk dat hij veel sneller klom dan ik gewend was van hem. Dus????
Saluut.
Hallo Peter,
BeantwoordenVerwijderenAls ik terugkijk op de foto's van mijn post: "Aanpassen plaatsing Q-rings." , zie ik dat ten opzichte van de originele "bukfiets" plaatsing de punten 1, 2 en 3 van de ligfiets plaatsing 6 gaatjes met de klok mee verschoven zijn. Met jouw 5 gaatjes zul je waarschijnlijk redelijk goed uitkomen schat ik zo in.
Succes, ik ben benieuw naar jouw ervaringen met de ovalen!
Groeten, Adri.
Dag Peter,
BeantwoordenVerwijderenDat klinkt interessant en via google zie ik dat er flink wat keuze is bij Rotor. Welke moet je kiezen voor een Quest?
Hallo Casper,
VerwijderenBij Rotor is het de Q-Ring, of de Q-XL, waarbij de laatste de grootste ovaliteit heeft. Beiden even goed bruikbaar. De Q-XL durfde ik niet aan omdat de verandering mij te groot leek. Nu denk ik daar anders over :)
Hallo Casper, ik wil je er wel bij helpen en monteren, ben nu dealer van deze tandwielen, zelf nu 1 dag met de Q-XL gereden, je merkt echt het verschil, vooral in beweging, zal wennen zijn, maar de toekomst zal dat leren. Anders bel me ff dan kunnen we overleggen
VerwijderenHe Peter,
BeantwoordenVerwijderenBen ook erg benieuwd naar je bevindingen. Goede zet om het grote blad niet te vervangen denk ik. Ik gebruik deze ook maar zelden. Bij mij was deze toch echt aan vervanging toe, dus dan maken die paar tientjes ook niet uit.
Alvast een goede vakantie gewenst!
Groet,