dinsdag 8 juli 2014

Ervaringen met de ovale tandwielen.

Deze zijn geschikt voor ligfiets montage.
Heb nu de ovale tandwielen al meer dan een maand in de Quest en ben nog steeds positief over mijn ervaringen. De spieren zijn er nu goed aan gewend en het verschil in trapbeweging merk ik niet meer, dat was na een paar dagen al zo.

Cadans is nu structureel hoger en dat voelt goed, dit betekend een lagere belasting voor het onderstel, omdat je minder torque/kracht hoeft over te brengen per omwenteling, dit is beter voor de gewrichten, pezen en spieren, zelf heb ik het vermoeden dat dit voor de langere termijn ook beter is, dan het trappen met een lagere cadans. Het middenblad heeft nu 2 tandjes meer,  van 42 naar 44 en ik heb een hogere cadans, maar ik rijd in dezelfde versnelling achter, dus dan kun je je voorstellen dat dit een boost is voor mijn kruissnelheid.

De reactie's van degene waarbij ik ze gemonteerd heb zijn ook erg positief, met name met het optrekken en klimmen. Mijn fietsmaat Tom, vind het erg jammer dat hij dit niet veel eerder tot zijn beschikking heeft gehad. Tom is dan ook een krachtmens, die nu bijna met een cadans van 100 rijdt ipv constant dik of net onder de 90.
Heb ook sterk het idee dat het beter is voor de rug, maar dat is een gevoel.

Momenteel krijg ik veel bestellingen binnen voor deze tandwielen, voor losse levering en voor levering en montage, zelf mijn buurman die graag op de racefiets zit, wil ze nu hebben. Al met al positief, en ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld.
Heb je belangstelling bel of mail me en ik voorzie je van datgene wat je nodig hebt.
Saluut.

5 opmerkingen:

  1. Ik sluit me volledig aan bij deze ervaringen!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Peter,

    Ik heb net een set korte cranks aangeschaft 155 mm, kan dit in samenwerking met de ovalen tandwielen? Mijn Quest is nog een 3x20 model met dus de kettingspanner vooraan, waarschijnlijk geen probleem?

    Mvg
    Johan Declercq
    Hoek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Johan,
      Belangrijk is de maat van de pasrand, standaard monteerd velomobiel 130mm voor het grote en binnenblad, kleine blad is 74mm.
      Dus ff navragen bij degene die de cranks geleverd heeft of opmeten.
      gr. Peter

      Verwijderen
    2. Peter,

      Heb even nagemeten en het is inderdaad een 130mm/74mm. Op welk mailadres kan ik mijn bestelling plaatsen?

      Mvg

      Johan

      Verwijderen
    3. Hallo Johan,
      adres is pgdrond@gmail.com, je mag me ook bellen
      Gr. Peter

      Verwijderen