Mooi in het gelid. |
De laatste keer dat ik meedeed was op Zandvoort, toen de uurs en de 3 uurs race gereden. Daarvoor een paar keer op de baan in Lelystad.
Ik was eigenlijk te laat met opgeven, maar heb me opgeven en mocht meedoen, uiteraard ook erg nieuwsgierig naar de nieuwste ontwikkelingen op velomobiel gebied.
Ik had me niet erg voorbereid, de racekap mee, en de Quest zo leeg mogelijk, dat was eigenlijk alles wat ik aan voorbereiding heb gedaan.
Er waren een paar rijders die ik ken en waarvan ik wist dat ze iets beter of iets langzamer zijn dan ik, dus daar kon ik me mooi op oriënteren. Cees Roozendaal, Harry Lieben en Dirk Drost. Ken de mannen ook een beetje van tochten en zo.
Vanuit eerdere medische keuringen was een max hartslag van 195 gekomen, maar dat is ook alweer van 6 jaar terug, dus ik nam me voor om tegen de 170 hartslag te gaan rijden en dan kijken hoe het gaat.
Tijdens de brevet tocht van een week eerder bleek dat ik 55 km kon rijden met cadans 110 op het ovale middenblad. Dus ik verwachte niet dat het grote blad nodig zou zijn.
We mochten gelukkig eerst inrijden, en dat is erg prettig want ik ben nu eenmaal een slo starter.
Bij de start stond ik mooi vooraan op de derde startrij, en kon mooi mee met de kop. Hierdoor zit je niet gelijk achteraan en hoef je niet de langzame rijders te passeren in al die drukte van de eerste 2 rondjes. Al snel kwamen Cees, Harry en Dirk voorbij en namen afstand, maar ik had me voorgenomen om me niet gek te laten maken. Ik merkte al snel dat hartslag 170 met cadans net boven de 100 goed was te doen, en besloot dan ook om dit eerst maar eens 30 min zo te laten, snelheid lag net boven 50, 51 km wat ik redelijk vond, gezien de situatie. Eerdere wedstrijden hadden me geleerd dat er veel rijders te snel starten en dan kun je ze nog terug halen, ik ben meer een diesel die op temperatuur moet komen voordat het lekker gaat lopen.
Al snel had ik in de gaten dat ik vlak langs het randje kon rijden, en dat bespaart mooi wat meters, alleen als je moest inhalen, dan moet je omhoog, maar goed, de bochten waren niet te krap. Cees kwam al vrij snel weer in het vizier, en had niet zoveel snelheid meer, mooi dat is de eerste van het kwartet, want ondertussen was Swannette Tempelman me ook voorbij gegaan in de DF. Tjonge Peter je laat je toch niet inpakken door een vrouwelijke rijdster en één Mango, schoot het door me heen.
Na Cees kwam ook Swannette weer in beeld en begon ik er plezier in te krijgen. Het tempo bleek goed vol te houden. na 40 min. besloot ik om naar 175 hartslag te gaan, hierdoor kwamen Harry en Dirk ook in beeld, alleen ging dat niet zo snel, ze liepen ook wel weer eens wat weg, dus nu kwam er het op aan. Zou ik ze terug pakken voor de finish of niet. Met nog 10 min te gaan kwamen ze echt dichterbij en liep ik per ronde duidelijk in. Dit geeft de harde werker moed en een paar rondjes voor de finish had ik ze allebei te pakken. In wielertermen is het dan 'erop en erover". En niet met een klein verschil, nee gelijk doorstomen.
Hierna iets gas terug en vasthouden. Later heb ik gezien op de foto's en filmpjes van You tube dat Dirk vlak achter me was gebleven, in de uitslag staan Dirk en Harry net achter me. Mooi, negende in de uitslag, nou is er niet veel veranderd in ligfietswereld. 8 jaar terug stond ik ook vaak op die plek, dacht ik bij mezelf. :-))
Daarna is het uitrijden, en afkoelen, nat als een dweil uit de fiets en doordat het niet echt warm is gelijk maar een douche opzoeken, want om nou een koudje op te lopen. Hierna napraten, vergelijken en de Velotilt en DF bekijken en langs de standjes en nog veel andere dingen doen, want ja rijden is leuk maar kijken en keuvelen ook. Het smaakt eigenlijk wel naar meer, maar eens zien, volgend jaar weer en dan de fiets wat meer pimpen dan gaat de snelheid ook wat omhoog, net als mijn leeftijd. :-))
Saluut.
Mooi resultaat Peter, en een mooi gemiddelde!
BeantwoordenVerwijderenGreat race report Peter! I enjoy reading your blog always!
BeantwoordenVerwijderenperfecte illustratie van "als je niet sterk bent moet je slim zijn " . Swanette in de DF is echt wel imposant : heb ze in Peer onlangs nog een heel ,peloton mannen in getunede WAW's zien verslaan , en dat zonder race kap , vizier of foam lid . Wat een vrouw !
BeantwoordenVerwijderen