De kleine en de grote. |
Van het voorjaar liep ik in Weerselo op de Weerselose markt, en daar liep ik op een standje af waar ze van deze helikopters verkopen. Ineens begon een oude liefde weer te leven. Als tiener bouwde ik veel vliegtuigjes vanuit bouwpakketten en speelde ermee alsof ze echt konden vliegen, in die tijd had je dat nog niet, en moest je gebruik maken van je fantasie, later zag je het weleens maar tja, jong gezin en veel activiteiten zorgde ervoor dat hier geen plaats/ruimte voor was.
Nu kwam het boven en heb gelijk eentje gekocht en thuis uit de doos en ermee vliegen, nou het viel echt niet mee. Het is een fixed pitch met 2 sets bladen op de hoofdrotor, die tegengesteld draaien, deze zijn het makkelijkst te vliegen, lekker stabiel en blijven altijd recht hangen, je hoeft ze niet te stabiliseren, alleen draaien, voor links of rechtsom, en voor en achterover, als je vooruit of achteruit wil vliegen.
Alleen je vliegt wel eens ergens tegenaan en dan komt het moment dat je onderdelen nodig bent, nou mooi niet dus. Na zoeken, een site uit Amerika die zou ze hebben, wel geld betaald maar nooit geen spullen.
Na wat rond zoeken kwam ik in contact met de KDS importeur en heb een afspraak gemaakt om spul te bekijken, tjonge daar gaat je jongenshart wel weer van kloppen hoor, mooi spul daar jo. Maar zijn advies is duidelijk, ga eerst maar eens achter je pc met een simulatie pakket aan het werk. Hier ga maar achter de computer zitten en kijk hoe lang je hem in de lucht houdt.
Nou dat was schrikken hoor, nog geen 2 sec. hield ik hem in de lucht. Kijk zegt hij, dit gebeurt er als je niet oppast maar dan in het echt, weg heli.
Ik heb eerst een simulatiepakket gekocht met zender, en thuis 1 maand aan het oefenen geweest.
Tijdens deze maand rondgekeken op marktplaats en een leuke heli gekocht met veel extra's, je ziet veel mensen op marktplaats die zoiets kopen en dan een keer aanzetten en dan gauw weer inpakken, want het is net een echte heli, ze kunnen dus ook bijna 100km per uur vol gas. er gebeurt dus wel wat.
Nu heb ik er twee van KDS allebei collectieve pitch, een kleintje die tegen een stootje kan, heb hem al eens uit de boom moeten halen, en daarna vliegt hij weer. en de grote een KDS 450C, al een professionele heli, die met een Fly Mentor erop redelijk makkelijk te vliegen is.
Al met al heb ik hem nu 4 weken vliegend en heb hem al 3 keer gerepareerd, want als je denk het in de hand te hebben, dan is hij soms zo maar weg en kun je aan het sleutelen, gisterenavond pakte hij net nog de boomstam mee, maar een half uurtje later vloog hij weer, hoofdas krom en de bladen waren kapot.
De staartbuis had ook een tik gehad, maar nog bruikbaar.
Al met al heel leuk om te doen, ook als je ziet hoe zoiets mechanisch in elkaar zit en werkt, bijzonder, en dat draait dan met 2000 toeren, en je kunt het alle kanten op sturen en draaien. ook als je ziet op Youtube wat mensen ermee doen. Dat zal mij niet lukken, ben al blij als ik naar bed ga s'avond en de heli is nog heel :-))
Eerst het hoveren maar eens goed onder de knie krijgen en dan kunnen we beginnen aan de loopings en andere stunten.
Voor 80% doorgescheurd. |
Als mensen komen, doen we er gelijk wat onderhoud bij en voorzien we ze van aanpassingen op de stuurstang en achterdemper. Klaas de Jong is afgelopen week ook geweest met een gescheurde achterbrug en heb gelijk zijn standaard demper aangepast en gemonteerd samen met een setje ovale Rotor tandwielen.
Mijn buurman Jan, die eigenlijk het zelfde doet als ik, maar dan voor racefietsers, heeft nu ook een setje gemonteerd en gaat het promoten bij zijn fietsclub, kijken wat dat wordt.
Als je het ziet zitten op een racefiets geeft dat wel een heel apart gezicht want dan zie je het helemaal, in de velomobiel zie je er niet zoveel van in het donkere vooronder.
Saluut..
mooi, nog een velomobielrijder met dezelfde passie.
BeantwoordenVerwijderenhelivliegen, helft vliegen en de helft herstellingen uitvoeren.
als wordt het 2de deel minder en minder.
Hallo Birger, ja leuke bezigheid, vooral het vliegen, het sleutelen wat minder.
BeantwoordenVerwijderenWat voor heli heb jij.
enkel een kleine mcpx blade (zelfde werkin als jouw kleintje als ik het goed zie.)
Verwijderentop heli. ijzersterk en dus nog weinig herstellingen.
wel slaat de staart soms weg omdat deze werkt met staartmotor.
flips lukten de laatste tijd al. Omgekeerd blijven hangen niet.
een 450 staat ook op mijn verlanglijstje, maar ik heb de laatste tijd weinig tijd om te vliegen jammergenoeg.
Hi Peter,
BeantwoordenVerwijderenMy friend who flew military helicopters said your radio controlled ones are harder to fly than his full sized ones. Hats off to you for your new skill.
Greetings from Canada
Kevin