Hier valt weinig aan te plakken. |
De volgende halte is Loudeac, eens kijken of ik daar voor het licht kan komen. Al de eerste kilometers merk ik dat die racefietsers machtig veel licht hebben, als je ze tegenkomt, de hedendaagse techniek is een stuk beter dan 8 jaar terug. Tjonge het zijn net autokop lampen waar je in kijkt. Niet zo prettig, maar ze zullen hetzelfde van mij denken. Het wegdek gaat regelmatig omhoog en omlaag en we knorren lekker door. Het zijn kleine groepjes die ik inhaal en veel eenzame fietsers. Ik merk dat ik nu in de staart van het peloton zit, maar dat zal snel veranderen denk ik.
Koud en mistig. |
Tjonge, dat was dus niet de bedoeling, maar hoort erbij. Ik vervang het materiaal, controleer de velg op scherpe randen, en monteer een nieuw setje. 10 min later rijden we weer en ik neem me voor om wat voorzichtiger te zijn, maar ik ken mezelf goed genoeg dat ik niet als een "Old Wife" afdaal. :-))
Om haf 4 ben ik in Loudeac, en hier is het al aardig druk en ik hoor dat de slaapzaal ook aardig vol ligt, net als de vorige keer nemen veel fietsers hun rust.
Het gebruikelijke ritueel volgt en ik ga weer verder, als ik door een dorpje rijdt zie ik een soort "bag" liggen met een fiets ernaast, ik heb met een deelneemsters gesproken, die vertelde dat ze altijd in een soort "bag" slaapt die helemaal dicht is en vocht bestendig is. Indien nodig gaat ze in het bos liggen, ik vermoed dat ik haar daar heb zien liggen, je ziet geen kop of kont aan de "bag", Tja zo kant het ook, maar dan lig ik liever op een bed.
De bekende brug in Brest. |
Ook hier vertrek ik weer en moet nog naar Brest voordat ik terug naar huis kan. Het is al aardig wat drukker en regelmatig passeer ik fietsers, vooral tijdens het afdalen. Opeens zie ik de zendmast boven op de berg en ik zie ook in mijn spiegeltje dat er een racefieter aan probeert te pikkenen, het zelfde spelletje als de vorige keer, ik versnel en hij gaat mee, boven ronden we de rotonde en dan is het kilometers lang 70/80 km rijden en zien dat je iedereen op een veilige manier passeert, ook zijn er hele groepen tegenliggers en ik merk dat ik nu in de meute terecht kom. De laatste 30 km naar Brest zijn erg heuvelig en vragen veel energie, opeens is daar de bekende brug en we nemen de tijd voor een foto schoot. Om bij de controle te komen moeten we nog een heuvelrug over van 125 mtr hoog, maar dan is daar de controle, het is er smoordruk, deze controle kost dan ook veel tijd, het is half 1 en dat is 31,5 uur na de start. De vorige keer ben ik hier gaan slapen, maar dat hoeft nu niet. Dit is het nadeel van laat starten, je gaat veel mensen inhalen, maar aan de andere kant maak je wel de gezelligheid mee, en zie je ook de dramatiek van zo'n tocht.
FF poseren. |
Ik begin om 2 uur aan de terugtocht en we moeten eerst nog een heleboel kleine klimmetjes over voordat we weer de enige berg beklimmen die de route rijk is. Daarna is het weer genieten, maar eerst bovenop een paar foto's. Hierna is het bijna tot aan de controle post in Carhaix afdalen over een ruime 2 baansweg. Het gaat hard, de teller geeft 99.49 als hoogste snelheid aan, en we hoeven bijna niet te trappen, alleen als het weer wat omhoog gaat. Tijdens deze afdalingen is het goed uitrusten, en net na 5 uur ben ik weer in Carhaix. Ik neem me voor om tot Loudeac te fietsen en dan te gaan slapen. Zo besloten zo gedaan.
Tijdens de laatste uren begin ik iets te voelen in mijn linkerhak, heel langzaam aan wordt dit erger, probeer dit wat weg te masseren maar dit lukt niet echt. Om half 11 ben ik in Loudeac en ik zoek snel de sporthal op om te slapen, ik vraag of ze me willen wekken om 2 uur. Er wordt er stevig op los gesnurkt en het is er ook niet echt stil of warm, ik lig te schudden van de kou en trek na een half uur snel zoveel mogelijk spul aan. Om 1 wordt ik wakker, maar besluit om te blijven liggen tot 2 uur.
Hoogste punt en omgeving daarvan uit. |
De tweede dag zit erop, nog 450 km te gaan.
Hoi Peter, leuk om jouw heroïsche verhalen te lezen.
BeantwoordenVerwijderenJouw verhalen zijn ook meeslepend :-))
BeantwoordenVerwijderenHoi Peter,
BeantwoordenVerwijderenDe manier waarop je het beschrijft doet me afvragen hoe ik me zelf zou voelen bij een dergelijke prestatie.
Dit is toch wel een apart iets, dat randoneurfietsen!
Petje af!
Groeten, Adri.
Adri, ik denk als je jezelf niet over de kop fiets, je het goed kan volhouden. Je moet alleen maar aan de volgende etappe denken, en niet aan het totaal, want dat is teveel om rustig over na te denken.
VerwijderenNog 450 km. Ik wacht rustig af :)
BeantwoordenVerwijderenWeet je toevallig waarom Jan H. heeft moeten opgeven?
Groet,
Zover ik weet heeft Jan moeite, problemen gehad met schakelen en dat zijn cassette achter los liep, dit koste met elkaar zoveel kracht dat hij oververmoeid is geraakt. En gestopt, dat is wat ik weet.
VerwijderenPfff. Materiaalpech is altijd balen. Maar bij een evenement wat maar 1 x in de 4 jaar is is dat net wat erger. Jammer.
Verwijderen