Klaar voor de start. |
Tom is beren trots op zijn Quattrovelo, en ik ben het met hem eens, een mooie kleur zit er op de fiets, alleen de vormgeving kan me niet bekoren. Hij is er al op vrijdagavond, dus alle tijd om de fiets van binnen te bekijken en goed de techniek te bestuderen. Tjonge die achterbrug is toch wel aardig vol gebouwd met allerlei spul. Zo eenvoudig de driewielers zijn uitgevoerd, wat achterbrug betreft, zo gecompliceerd is het wat de vierwieler betreft. Hier zijn de mannen van velomobiel behoorlijk druk mee geweest.
Een leuk stukje techniek.
Ik ga erin liggen, tjonge wat is die Tom lang zeg, ik lig helemaal plat en kijk strak tegen de trappers aan.
Hier kan ik niet mee uit de voeten, elke mm is gebruikt om Tom in de fiets te krijgen, het is ook een xxxxxxl uitvoering. Maar hij past erin en dat is wat waard.
Tom verteld dat hij met wind mee, merkt dat het makkelijker fietst, tijdens het brevet zie ik wat hij bedoelt, de achterkant heeft veel meer oppervlakte dan een driewieler. Wat ook opvalt is dat bij het afdalen de Quest niet inloopt op de Quattrovelo. Tom zijn fiets heeft een geïntegreerde racekap, dus hij zit lekker binnen. en ik rij cabrio met windscherm. Tom zijn totaal gewicht is bijna 40 kg meer, dat helpt in afdaling, maar dan zijn de verschillen niet zo erg groot, is mijn eerste gedachte.
Tijdens de pauze's verteld Tom dat hij veel lekkerder fiets in de Quattrovelo, meer ontspannen. Dat is voor hem een duidelijke meerwaarde.
In de bochten rem ik nog steeds het minst, maar dat licht aan de bestuurder. Op twee wielen vind ik leuk, Tom gruwt daarvan.
We gaan mooi op tijd plat, en zetten de wekker. Weersverwachting is voor de zaterdag een enkele bui, dus ik ga cabrio rijden, vind ik veel mooier dan met racekap. Onderweg naar Boekelo heb ik het toch wel redelijk koud, dus geef aan tijdens de koffie in Boekelo, dat als we gestart zijn, en we langs Lattrop rijden, ik de racekap toch ga halen. Na de start breekt de zon door en een extra petje geeft meer warmte, dus ik blijf toch maar cabrio rijden deze rit.
We rijden lekker door en af en toe een bui, we rijden tegen de klok in, dus eerst naar Duitsland en via Hardenberg naar Zwolle, de wind blaast aardig en sommige fietspaden zijn niet meer te zien vanwege de hoeveelheid blad wat van de bomen waait. Een mooi herfst tafereel.
Doordat ik wat te weinig eet, loop ik vlak voor Zwolle tegen een behoorlijke dip aan, en ik kan Tom nog net volgen. Tjonge, dat ben ik niet gewend.
In Zwolle staat het frituurvet aan, dus ik bestel 1 vette patat met, daar heb ik zin in. Ik weet dat het niet veel doet, maar ik weet ook dat je tijdens brevetten moet eten wat je lekker vind, dat werk bij mij tenminste zo. Tom neemt ook een bak patat. Na nog wat extra brood en banaan gaan we op pad, ondertussen is het dik gaan regenen, en dit duurt nog 1,5 uur. Tjonge wat baal ik, wat een water, die kap had me nu wel gepast.
Tegen 3 uur wordt het droger, en is het ergste voorbij, maar alles is nat en de gps, teller en muziek houden ermee op, zo nat is de bak inwendig. Zelf ben ik ook koud en nat, en dan 20 km voor de streep de traditionele lekke band er nog bij, dat maakt het feest compleet, maar goed tegen half 5 zijn we in Boekelo terug, en kunnen we afstempelen.
Na koffie pakken we in en fietsen naar Lattrop waar het lekker warm is bij de houtkachel. Ik stuur Tom naar de douche, kan ik lekker opwarmen naast de kachel :-)
Al met al weer leuk om samen een brevet te rijden. de gemiddelde snelheid is wat gemiddeld, 31 km. Maar de omstandigheden waren ook naar, koud 5 graden, wind 5 beaufort, en veel regen. Guur weer dus, daar komen geen topsnelheden uit vandaan.
Saluut.
Als je op twee wielen door de bocht wil gaan, moet je precies aanvoelen wat wel en niet kan. Dat beheers ik ook niet, maar als er iemand is die zijn Quest aan mij wil uitlenen om dit te oefenen dan houd ik mij aanbevolen....
BeantwoordenVerwijderen40 jaar terug veel aan wind surfen gedaan, en dan leer je om te gaan met evenwicht, dit helpt goed, alleen omvallen tijdens surfen geeft minder schade als met de Quest :-)
VerwijderenJa dat zegt een boel, als zeiler kan ik dat beamen......ook rijden met harde zijwind (halve en ruime wind) gaat je dan gemakkelijker af.
VerwijderenHeb je weer leuk beschreven Peter. Heb je al vrij gevraagd voor 28 december.
BeantwoordenVerwijderenDit jaar wordt het hem niet Tom, jammer maar helaas.
VerwijderenEen mooi ritje weer, ik ben ook na de zomer weer zachtjes aan begonnen met brevetten rijden. 200 km's gaan prima. Waarschijnlijk volgend jaar wel weer een reeksje, maar wil graag een 1200 of 1400 in Nederland rijden en die staan volgens mij voorlopig nog niet op de planning.
BeantwoordenVerwijderenMooi verslag Peter! Ik vind de QV ook anders fietsen dan de Strada, zou ook niet meer terug willen als dat niet echt hoeft.............
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Adri.
Mooi verhaal Peter! Leuk ook om je ervaringen als bijrijder met een Quattro te lezen
BeantwoordenVerwijderenMooi te lezen. Voor mij was het brevet net wat te vroeg aangezien ik nog maar net Tom zijn oude Quest in mijn bezit had :). Even rustig opbouwen en nog wat klieren met de stoelpositie/afstelling.
BeantwoordenVerwijderenBen wel blij dat ik nu weer ovaaltjes heb.
Groet
Dirk
Hallo Dirk, ik hoorde al dat je de Quest van Tom had overgenomen. Mooi man, want daar zitten al XXL ovalen in, staan ze wel goed voor jou, want Tom is veel langer, anders ff in Lattrop komen voor het beste resultaat. Leuke training voor je :-)
BeantwoordenVerwijderenHet lijkt me zeker niet verkeerd om eens naar de bladen te kijken. Het moet wel kloppen natuurlijk. Een retourtje Lattrop is niet verkeerd :) Wat is zo'n beetje jouw doorfietsroute naar Zwolle?
VerwijderenZal eens gaan kijken of ik een gaatje kan vinden in de volle agenda. Je hoort nog wel van me.
Hallo Dirk, is goed, ik kan je wel een track sturen vanaf Zwolle.
VerwijderenDat zou mooi zijn Peter. IJs en weder dienende zal het wel ergens in januari worden. December is gekkenwerk @work:)
VerwijderenAls je de track wilt mailen naar dirkdrost apestaartje gmail punt com dan komt dat wel goed. Ikmail dan wel een paar data terug.
Groet
Hallo Dirk, route is gestuurd.
VerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderen