Oprijgoten zijn nog net te zien aan de acherkant. |
Tom en ik zeiden tegen elkaar, dat lijkt ons wel eens wat, maar ja hoe kom je terug, want het is een enkeltje. en met een racefiets terug in de trein, is een stuk makkelijker dan met zo'n grote sigaar.
Terug fietsen? Nee, dat leek ons niet wat. Dus tja, hoe los je het op, wie is er zo lief om ons op te halen, en hoe vervoer je 2 velomobielen. Zoals zo vaak, is er wel een oplossing voor een probleem, zo ook deze keer. Twee dochters boden aan om lekker op vakantie te gaan bij het Garda meer, en als de vakantie voorbij is, zijn we daar ook, om mee terug te rijden, wat heb je nog meer nodig, een dakdrager waar beide velomobielen op passen.
Mooi naast elkaar. |
Nu maak, en verkoop ik al een paar jaar een singel dakdrager, en daar is nu dus een duo dakdrager bij gekomen.
Ik heb de dakbalkjes hiervoor verlegt met een u-balk, waarom nu 2 setjes vastzitten, hierdoor kunnen er 2 velomobielen mooi naast elkaar staan, zonder dat ze elkaar raken. Alles is van aluminium zodat het totaal gewicht niet boven de max. aantal kilo's komt.
De totale breedte blijft mooi binnen de spiegels, dus de auto wordt er niet breder door.
In April gaan we de Amstel Gold toertocht rijden, dus dat is een mooie test voor deze uitvoering. uiteraard gaan we voor de tijd een korte testrit rijden, want de boel moet er niet afvallen.
Heeft iemand belangstelling voor deze uitvoering, neem gerust contact op.
Saluut.
Mooi opgelost. Zou je de fietsen niet om en om kunnen zetten, om het geheel nog iets smaller te maken? Wel moeilijker erop zetten waarschijnlijk. Mensen moeten wel checken wat hun maximale dakbelasting is. Als dat 50!kg is ga je er met twee velomobielen overheen.
BeantwoordenVerwijderenMooie oplossing Peter en inderdaad om en om ben je iets smaller. Als de door de autofabrikant gemonteerde dakrails zijn vastgezet in het dak met M6 of zelfs kleinere boutjes met ingetrokken draadbussen heb je wel flink wat belasting niet alleen axiaal maar ook radiaal. Bedenk dat de afschuif-en trekkrachten bij hogere snelheden dan 50km/uur flink oplopen. De bevestiging van drager aan de rails ben ik nooit zo bang voor, die kun je zo sterk maken als je zelf wilt. En die 50 kg. dakbelasting heeft meer te maken met invloed op het weggedrag dan technisch toelaatbaar gewicht. Maar blijft een mooie oplossing zij het niet dat ik mijn heil gezocht heb in een goede fietskar die ik met 5 minuten omgebouwd heb om er twee S pedelecs op te vervoeren.
BeantwoordenVerwijderenOm en om heb ik ook aan gedacht, alleen is het oprijden aan de voorkant veel lastiger, je kunt niet tussen de oprijgoten lopen. Ze kunnen nog iets dichter bij elkaar, maar dat is niet veel. draagvermogen van de meeste dakdragers ligt tussen de 75 en 100 kg, dus dat is ook wel oke. Grote voordeel van op het dak dat je niet een aanhanger nodig bent. Want als je vaak meerdere dagen op pad bent. Waar laat je hem, de dakdrager kan in delen in de auto. Daarnaast heeft niet iedere velomobiel rijder de mogelijkheid om permanent een aanhanger bij huis te hebben, dit zijn alleen maar een paar gootjes, die je ergens in de hoek zet, samen met de beugels van de auto.
BeantwoordenVerwijderen2 oude Questen zouden al tot bijna 80 kg komen.....
BeantwoordenVerwijderenHeb je nooit gelezen dat veel fabrikanten je waarschuwen dat je je kat niet in de magnetron moet drogen, of in de wasmachine moet wassen ??
Je moet er wel bij vertellen dat het voor 1 glasvezel velomobiel is, of 2 carbon velomobielen....anders komen er gedupeerde klanten verwoeste velomobielen en beschadigde auto's bij je verhalen. Met hun advocaat :-)))