zondag 3 juli 2022

Weer eens een reactie op Ovaal.

110bcd, 53t, 5 gats


Nu ik een poosje de Rond (ovaal!) gefietst heb, ben ik er zo blij mee.
Wat een verschil. Die soepele en natuurlijke….tred. Waarschijnlijk heb je het al zo vaak gehoord en zelf ervaren natuurlijk.
Je voelt hem afrollen met een natuurlijke afnemende druk die bij je beschikbare kracht hoort. Ik snap niet wat mensen daarop tegen kunnen hebben.
Heeft niks met geloof in het systeem te maken. Of het werkt of niet. Je voelt het gewoon. Het voelt fijn.

Het iets kleiner blad is ook precies goed. Alles bij elkaar kan ik lekker rondtrappen in alle versnellingen zonder de boel over te belasten. Ik draai nu ook weer makkelijker meer toeren, dus minder belastend voor mijn knieën. Wel ging ik de eerste dagen als vanzelf veel harder fietsen. Omdat ik gewend was kracht te zetten.
Kruissnelheden tussen 35 en 40, vaak ook 40+. Dat is niks voor mij. Hoewel goed vol te houden, moet ik extra goed opletten op het overige verkeer en bij uitritten e.d. Nu kruis ik weer 28-33 km. Maar met duidelijk minder inspanning als voorheen.

Heuveltjes voel ik nauwelijks. Tegenwind evenmin. Dijkjes klimmen gaat vlot zonder stoempen bovenaan. Dat is fijn. Ik heb nogal vaak dijkjes in mijn ritten. De lange ‘klim’ (30 mtr stijging over 2 km)naar huis is bochtig en smal door bos, maar kan ik met gemak 35+ aanhouden. Dat was voorheen met grote inspanning en als ik er nog puf voor had.

Zoals ik je al gemeld had is terugschakelen ook minder nodig. Ik kan soepel bij teruggevallen toerental weer op gang komen. Voorheen moest ik dan 1 of 2 tandjes terug schakelen. Dat houdt in de praktijk in dat ik iets hogere bochtensnelheden aanhoud. M. kan me daar niet meer bijhouden met haar roeifiets klaagde ze. Ook dat is duidelijk een verschil.
Zal allemaal wel weer gaan wennen met de tijd, maar voorlopig voel ik duidelijk positieve verschillen met de ovaal. Ik hoef ik niet te wennen. Het voelt meteen goed vanaf de eerste meter.
Ik ben natuurlijk al de Raptobike met ovalen gewend. Deze ovaal is ook duidelijk minder stijl als die op de Rapto. Toch voel je zijn onmiskenbare werking. Maar er is meer aangepast aan de DF.

Groet, een tevreden gebruiker,
Saluut.

1 opmerking:

  1. Dag Peter. Ik kan je bevindingen beamen! Met Kermit 10.000 km ovaal gereden. Altijd makkelijk hoge stijle bruggen op, en eenmaal op het grote blad een geweldige cadans! Chris Froome reed de Tour net niet uit met ovaal ! Groeten Kees van Hattem

    BeantwoordenVerwijderen