dinsdag 14 juni 2022

300 km brevet vanuit Boekelo.

Afgelopen zaterdag weer eens een brevet vanuit Boekelo gereden. Bleek ook een jubileum tocht te zijn met een speciale medaille. Precies 100 jaar terug werd het eerste 300km brevet gereden in Frankrijk. Nou een ding weet ik zeker, ik was er niet bij. :-)

De route.

De start is om 9 uur, en er zijn ongeveer 50 deelnemers, waaronder 2 velomobielen bleek achteraf.
Het is mooi weer, met zon en een redelijke wind, vanuit het Zuid Westen. Ik heb besloten vanwege het weer om zonder de kappen te rijden, maar niet gedacht aan zonnebrand, beetje dom, want al snel worden de knieën al wat rood. Want die komen elke keer net boven de rand van de Milan uit.

In Vierhouten duik ik een plaatselijke supermarkt in, zonder resultaat, later in Harskamp kan ik wel scoren, maar dan zijn ze na 200km al aardig verkleurt. Maar het voelt wel goed als ik ze insmeer met factor 50.

Controle Haye.

Het eerste stuk via Deventer en over de Veluwe trapt lekker weg, wel tegenwind, maar door alle bossen en begroeiing heb je daar weinig last van. De racefietsers was ik al snel kwijt, maar later is er eentje die net zo snel is. Het is de 3de keer dat ik dit brevet fiets, en Gerd heeft de route hier en daar aangepast, zodat we wat meer door de natuur rijden, voor een velomobiel is dat wat lastiger omdat je minder gezien wordt door het bermgras wat hoger staat dan je zelf bent. Dus extra waakzaamheid is geboden, vooral waar het slingerpaadjes betreft.

Controle Otterlo.

Daar in tegen is de Flevopolder met recht, recht toe, recht aan. Kilometer na kilometer is het 1 streep. Weinig variatie en nul beschutting, dus de kleur van de bewegende knieën zie je bijna veranderen.
Maar goed bij de snelweg Almere Lelystad is het bij Haye goed toeven en een broodje gezond gaat er goed in, als ik verder ga, zijn de eerste racefietsers er ook al.

Nu nog een stukje op de dijk tegen de wind in naar Almere en daarna is het hup terug naar Boekelo. Ergens in de Flevopolder gaat de drinkzak los van de binnenkant Milan, en gaat op de trekkende ketting liggen, ik heb dat niet zo in de gaten, maar na Nijkerk moet je veel meer optrekken en afremmen, en ik vind dat het wat zwaarder gaat. Ik kan er ook niet meer uit drinken, dus stoppen en kijken wat er aan de hand is. Tja, denk ik, dus dat is de boosdoener, klittenband is losgegaan.

Hierna gaat het weer zoals ik gewend ben en kan ook weer uit de drinkzak drinken. Als ik in Harskamp uit de supermarkt komt met zonnebrandolie, komen de eerste racefietsers al voorbij, tjonge die rijden strak door. Als ik bij ze ben blijf ik er een tijdje achter hangen en daarna ervoor bij. We moeten ook nog over de postbank, een mooi natuurgebied.

Op de Postbank

Na de postbank is het eigenlijk uitrijden naar Boekelo toe, in Vorden nog een stempel regelen. Wat opvalt is dat als je een restaurant binnen loopt en aan het jonge personeel vraagt om een stempel of handtekening met tijd, dat ze heel verbaasd kijken, en eerst de baas erbij roepen. Ze vinden het maar vreemd, staat er ineens een fietser met een kaartje. lijkt haast of de verantwoordelijkheid te zwaar is voor ze.

Redelijk kleurverschil.

De baas is niet zo benauwd en na een kriebel ben ik weer op pad, heb de baas wel appasant verteld dat er nog 50 stuks komen voor een kriebel, dus hou de pen maar bij de hand.

Om kwart over 7 ben ik terug in Boekelo, en de eerste was om kwart voor 7 al terug. Snelle racefietser hoor, mijn gemiddelde stond op 32,9. over 306km.

De beloning.

Na bijgepraat te hebben met Gerd weer op huis aan, waardoor het totaal op 375km kwam voor de dag.
Binnenkort een 400km brevet vanuit Boekelo, kijken hoe dat gaat.
Saluut.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten