donderdag 29 december 2011

Oliebollentocht 2011

Foto Marloes Dries

Dit jaar weer naar de Oliebollentocht in Schermerhorn, Tom Hospes had zich ook opgegeven dus met zijn tweetjes ernaar toe. Afgesproken om er in de fiets heen te gaan, en de racekap erop.
Tom belde en we zouden om half 8 in Nijland op de kruising elkaar ontmoeten, om via de afsluitdijk naar N-Holland te fietsen. Ik had de route ernaar toe in de gps gezet, dus dat moest goedkomen.
We waren gelijktijdig bij de kruising aanwezig dus we hoefde niet te wachten, "wat een wind niet, was Tom zijn eerste opmerking" tja het waaide stevig. Maar tot de afsluitdijk kwam hij van opzij en hadden we er geen last van.
Bij Zurich wou Tom via de oprit de snelweg nemen, leek me niet zo verstandig dus eerst maar ff draaien, want ook al hebben we een racekap, zou snel gaat het nou ook weer niet. :-))
Toen we goed en wel op de afsluitdijk waren, kwam daar de drang om naar de wc te gaan, maar ff stoppen, tjonge wat lucht dat op, halverwege de dijk stopte Tom ineens, bleek er een stuk struikgewas onder zijn fietst te zitten. Lastig want met die dikke wind moet je dan de fiets uit. je waaide bijna uit je hemd daar.
Tjonge, ik kan niet eens met de wind mee in de fiets komen en de kap erop krijgen.
Maar goed Tom had zijn struikgewas verwijdert en we konden weer verder, zo rond de 35km de dijk over naar Den Oever, alwaar we verder op de gps onze weg naar Schermerhorn gevonden hebben.
Al met al nogal veel tijd verspeeld, dus het gem. was erg laag voor ons doen. 34 hmmmmmm dat moet vanmiddag met wind mee beter, dacht ik nog.

Om kwart voor 11 in Schermerhorn, waar het smoorde van de fietsen en van de berijders, we mochten om half 12 starten, dus mooi ff tijd om de koffie te nuttigen en wat bij te praten met veel bekenden van andere activiteiten.
Ook Klaas de Jong kwam al binnen met een brede grijns op zijn gezicht, hij vond het prachtig zag ik wel.
De organisatie zat strak in elkaar en was goed voorbereid, een dikke vette pluim daarvoor, mag ook wel met 151 deelnemers.
Aldus vertrokken we om half 12 en eerst was het 30 km naar de koffie en gebak en dan nog 20 km naar de snert en oliebollen. We hebben lekker achter het vizier gezeten onder de kap dus weinig last van de dikke wind. Het ging met het bekende Oliebollen gangetje, dus was goed vol te houden, mede door het feit dat ik alle kleding aanhad die ik bij me had. De variatie was groot en ik heb veel verschillende oplossingen gezien

Na de snert en oliebollen die goed smaakte op huis aan, we kwamen nog met 3 mensen uit Friesland aan de praat en we zijn met zijn 5en terug gereden tot vlak voor Middenmeer, toen zijn we ons eigen tempo gaan rijden. dit ging duidelijk wat harder dus. op de afsluitdijk heb constant 42 gereden, omdat Tom niet het onderste uit de kan wou halen, mijn hartslag kwam niet boven de 117 uit dus het gemiddelde van de terugreis was ook niet geweldig.

Al met al een hele leuke tocht, die ondanks de dikke vette wind, niet echt vermoeiend was, dit omdat we fietste met een lage hartslag. Om half 8 was ik thuis, lekker douchen en eten wat de pot schafte.
Totale dagafstand 260km.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten